Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från Mac till Mac - hur flyttar jag allt?


SaraOlivia

Rekommendera Poster

För många år sedan hade jag en mac 'glob'. Skaffade en power mac G5 och då kopplade jag ihop dem och flyttade allt till G5:an. Mycket praktiskt!

Nu har vi även en mac mini i familjen och jag tänkte börja använda den istället för G5:an.

 

1.. hur var det jag gjorde överföringen? Kommer inte ens ihåg vilken sladd (USB?)

2. Det viktigaste av allt - går det att göra så till min nya login på mac minin - alltså utan att man radera min mans login (där vi har alla våra foton i iPhoto...)?

 

Tacksam för minsta lilla hjälp!

Hälsningar från mammaledig med amningshjärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du använder programmet Flyttassistent som ligger i mappen Verktyg i mappen Program. Du kan starta Flyttassistenten från ditt konto på den nya Macen. I Flyttassistenten väljer du de filer du vill flytta över.

 

Då du vill ha till ditt nya konto så blir det lite annorlunda, än om du ville fortsätta med samma konto som i gamla datorn. Allra enklast är att flytta över det gamla kontot med alla tillhörande program och dokument och inställningar. Men det går givetvis att få in dokument etc på ett nytt konto också, då går du in och markerar filerna för sig istället för hela kontot.

 

Observera: Ditt konto på nya Macen ska ha administratörsrättigheter! Du kan bara starta Flyttassistenten om du är inloggad som administratör, så se till så den statusen är bockad för ditt konto i Systeminställningar - Konton.

 

Sladden man ansluter, ja Apple rekommenderar FireWire. MacMinin har en FireWire 800 port och din G5 bör också ha en FW 800. Jag är osäker på om alla med G5 har det eller bara de senaste som gjordes, men om du inte skulle ha FW800 så har du FW400 och du kan köra det i FW800 med en omvandlingskontakt emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar!

Givetvis dök det upp fler frågor...

 

Kan man ha 2 administratör-login? Min mans login är adm nu, eftersom det är han som annvänt den. Eller kan jag ändra så att mitt blir det i stället för hans?

Den login jag har skapat där, behöver jag inte spara då jag knappt hunnit göra ngt. Kanske enklare att börja om från början med nytt login. Det viktiga för oss är att mannens login inte försvinner!

 

Hur kollar jag om jag har fw800 i g5an?

 

Hälsar Sara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nuvetjaginteriktigtvadjagprataromigen

 

men, en enkel grej skall ju vara att dra en firewire sladd mellan datorerna och sedan hålla nere t tangenten på den ena för att på så vis få den eller de hårdiskarna i denna dator lagda på skrivbordet på den andra..

 

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar!

Givetvis dök det upp fler frågor...

 

Kan man ha 2 administratör-login? Min mans login är adm nu, eftersom det är han som annvänt den. Eller kan jag ändra så att mitt blir det i stället för hans?

Den login jag har skapat där, behöver jag inte spara då jag knappt hunnit göra ngt. Kanske enklare att börja om från början med nytt login. Det viktiga för oss är att mannens login inte försvinner!

 

Hur kollar jag om jag har fw800 i g5an?

 

Hälsar Sara

 

2 admin vet ej...

...

FW 800 kollas genom att gå till Findermenyn/Äpplet/OM den här datorn/Mer info/Maskinvara/FireWire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nuvetjaginteriktigtvadjagprataromigen

 

men, en enkel grej skall ju vara att dra en firewire sladd mellan datorerna och sedan hålla nere t tangenten på den ena för att på så vis få den eller de hårdiskarna i denna dator lagda på skrivbordet på den andra..

 

??

 

Det kallas för Targetmode. Genom att starta upp en dator med tangenten T nedtryckt blir datorn en FireWire-hårddisk och syns på en annan Mac som en FW-hårddisk och fungerar som en sådan. Mycket användbart om tex datorn av någon anledning inte vill starta upp OS X men ändå "fungerar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...