Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra bokstavsmallar


med

Rekommendera Poster

Behöver göra större bokstavsmallar, ca 25 cm höga. Vill alltså kunna välja stil, förstora siffrorna och göra konturer för att spara bläck. Men vilket program finns för att göra detta på ett enkelt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl i vilket program som helst, där du kan skriva litet text. Ta Textredigerare till exempel:

post-11001-093806400 1297029724_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där ser man! Kan bli en nödlösning. Får inte grepp om höjden men det går nog att uppskatta. Hade ju tänkt mig ngt där jag skulle kunna dra och justera höjd/bredd. Och få tunna konturer att skära ut efter. Så finns det ngt mer förslag på det så är jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet vore väl att ta en skärmdump av bokstaven (cmd + shift + 4) och sedan bearbeta bilden i ett bildbehandlingsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illustrator eller indesign verkar smidigast för det jobbet.

 

Säkert är det så men programmen är inte så enkla och jag förvirrar mig i alla funktioner. Hur gör jag tex siffran 180x260 mm hög. Vill kunna dra i den för att justera bredd och höjd. Lägga en tunn kontur och skriva ut.

 

Har fått tips på programmet Gimp som jag ska kolla. Tackar för tipsen. Men kanske Hetlund kan förklara lite närmare hur jag ska göra med dumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göra konturer för att spara bläck.

illustrator eller indesign verkar smidigast för det jobbet.

Man måste spara VÄLDIGT mycket bläck för att få råd att köpa de programmen.  ;)

Adobe Illustrator CS5 engelsk fullversion   7 940:-

Adobe Indesign CS5 engelsk fullversion   9 165:-

Priser från Macoteket. Även om du kanske kan spara 10-20% hos någon annan leverantör så är det hissnande summor för ett program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste spara VÄLDIGT mycket bläck för att få råd att köpa de programmen.  ;)

Adobe Illustrator CS5 engelsk fullversion   7 940:-

Adobe Indesign CS5 engelsk fullversion   9 165:-

Priser från Macoteket. Även om du kanske kan spara 10-20% hos någon annan leverantör så är det hissnande summor för ett program.

 

 

frågan var ju att göra det på enklast sätt inte billigast sätt. det är ju möjligt att folk har dessa program på jobbet och kan sitta på lunchrasten och fixa med egna grejjer ellerhur?!

 

nu verkade inte frågeställaren ha koll på hur man jobbar i dessa programmen så det spelar visserligen ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu verkade inte frågeställaren ha koll på hur man jobbar i dessa programmen

Nej, och då saknas tillgång till dem på jobbet, eller hur?  :)

 

(Sorry, kunde inte låta bli att käfta litet.) :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå tillgång kan finnas genom brorson men man vill ju klara lite enklare saker själv. Annars fixar han nog till det om så är :cake: Med en liten muta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske Hetlund kan förklara lite närmare hur jag ska göra med dumpen.

 

Nej, jag vet inte riktigt hur jag tänkte så där på morgonkvisten. Eller jo: om man kan få bokstaven som en bild istället för en bokstav/typsnitt kanske man kan ta in bilden av bokstaven i ett bildbehandlingsprogram och förstora, vrida och dra den efter behov. Och radera det mesta inne i bokstaven så att det bara blir kvar några tunna ytterkonturer.

 

Jag har gjort några tafatta försök med det där, men det vill inte riktigt fungera. Bland annat så har skärmdumpsbokstaven alldeles för dålig upplösning.

 

Jag har i min bokhylla en bok som heter "Photoshop Type Magic" där man just gör en massa fantastiska saker med typsnitt. Jag har inte satt mig in i den, och har bara Photoshop Elements tillgängligt, men om jag får tid och lust att prova så återkommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog funnit ett spår för jag fick ett par bokstäver i A4-storlek som den gode brorsonen fixat i Photoshop. Citat "körde ut dom snabbt i photoshop som färdiga jpg bilder."

Hmm... lätt att säga när man kan det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...