Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utskrift via NAS


klavholmen

Rekommendera Poster

Har kollat runt men inte hittat någon med liknande problem, hoppas därför på någon klok här på forumet!

Mitt problem;

Kör ett trådlöst nätverk med time capsule där jag har bl.a. en NAS (Dlink) kopplad med tråd. Denna NAS har en Canon MP600 skrivare i usb:n som är utdelad till mina windowsdatorer och funkar felfritt.

Köpte en iMac för några veckor sedan och kopplade då upp denna printer via systeminställningarna (MAc:en hittar skrivaren utan problem)

Idag insåg jag att jag dock inte kan skriva ut från Mac:en. Har förstått att Apple inte stödjer MAC -> Windows print-jobb, men jag kan av utrymmesskäl inte koppla skrivaren direkt till Time capsule. Då måste jag borra sönder en vägg för att utvidga den ledning där ethernetkabeln går idag.

 

Någon som stött på kiknande problem eller har kunskap?

Apple support hjälper inte till då de hänvisar till att detta är ett 3:e-partsproblem (ringde idag)

 

hälsn

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått att Apple inte stödjer MAC -> Windows print-jobb,

Jo, använder det själv.

Tror problemet ligger i NAS <-> Mac i ditt fall. Du får lista ut hur dina PC-apparater lyckas skriva ut?

Någon speciell drivrutin, program eller liknande?

 

När du "installera" skrivaren på din mac. Valde du en drivrutin till Canon MP600?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

indirekt, eftersom jag väljer skrivarmodell. Har kollat och den drivrutinversion som Apple har liggande är den senaste

men jag skall kolla vilken version som PC-burkarna har. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta NASar har någon form av Unix/Linux som bas vilket betyder att de inte alltid stödjer saker på det vis man tror.

 

Min printer är ansluten till en Synology USB station som blivit över. Eftersom grunden för denna är en Linux variant så ansluter man till printern via LPR, vilket är ett unix protokoll, snarare än via de normala Windows eller Mac vägarna (SMB och Bonjour). Det går att ansluta printern den vanliga vägen i Macen men inget händer. För att det ska fungera så måste jag välja LPR, låsa IP adressen på printerservern och så måste jag specificera rätt skrivarkö via LPR i Macen för att utskriftsjobbet skall komma på skrivaren.

 

Mitt råd är att kolla i manualen för din D-Link produkt och se hur det fungerar i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret.

Har provat detta nu men det som händer är att utskriftskön först gör ett försök att "printa", men efter 2 sek så pausar den utskriften.....

mysko!?

 

P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du inte hittar rätt skrivarkö på printservern, hade samma problem själv när jag råkat ange fel printkö när jag skulle sätta upp min nya MacBook på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, ja printkön verkar det vara.

Har oxå en synology med DSM 3.0 dit jag nu flyttade skrivaren och har hittat en möjlig konflikt. Via Bonjour benämns skrivaren usbprinter men i DSM heter den usbprinter1. Vad har du angett som skrivarkö?

 

Jag blir lätt galen.... :-)

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, ja printkön verkar det vara.

Har oxå en synology med DSM 3.0 dit jag nu flyttade skrivaren och har hittat en möjlig konflikt. Via Bonjour benämns skrivaren usbprinter men i DSM heter den usbprinter1. Vad har du angett som skrivarkö?

 

Jag blir lätt galen.... :-)

 

Peter

 

Jag gav upp, installerade den på en PC i ett annat rum och delade ut den. Efter att ha använt en gutenberg-driver för MP500 (har en MP600 men varför skulle den funka?....) så kan jag nu i alla fall skriva ut. Baksidan är att jag nu måste sätta på PC:n först. Trodde jag skulle slippa sånt här med MAC :-)

 

//P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC?rolleyes.gif

 

Hur mkt man än vill gilla MAC så är det ju faktiskt där det fallerar denna gång..... eller som ngn skrev på ett forum-inlägg;

-"När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna. "

 

Man får gilla läget ibland. Helnöjd ändå med MAC :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns det stöd för skrivaren i OS X då?

 

Jadå, om stöd för skrivaren innebär att den ligger nedladdad med senaste CUPS drivrutin i OS X (MP600)

Som sagt, inga problem att direktansluta den till iMac eller in i Time Capsule. Det är kommunikationen in i Windows workgroup som fallerar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...