Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gråsvart skärm då och då med MacBookPro 2008


mikael

Rekommendera Poster

För några dagar sedan slocknade plötsligt skärmen till 15 - tums MacBookPro med 2.5 GHz Processor och GeForce 8600M GT grfikkortet med 512 MB VRAM.. Jag startade om, men fortfarande svart skärm, så jag trodde det var detta: http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=sv_SE Men sedan anslöt jag min externa skärm - som fungerade. Enligt en Macverkstad som jag pratade med är det då inte grafikkortet, utan den interna skärmen (som går på cirka 6.000 kr att byta). Jag tänkte då att jag har kvar datorn och använder den med extern skärm tills det är dags att köpa en ny. Någon dag senare kom sedan plötsligt skärmen igång igen och sedan har den slocknat och varit igång omväxlande. Just nu fungerar den sedan igår, men igår slocknade den ett par timmar för att sedan komma igång igen. Extern skärm har hela tiden fungerat och i övrigt fungerar datorn som vanligt. Jag tänkte låta någon öppna datorn och kolla om det är någon glappkontakt med bildskärmssladden, men jag vet inte om Garanti försvinner då, om det trots allt skulle vara grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: När skärmen fungerade och jag klickade upp grafikkortet syntes inte den externa skärmen (Studio Display 21) i listan, men nu har den slocknat och då syns den externa i listan igen.. Slump eller indikation på vad felet är? Den interna har varit död i flera timmar igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina misstankar:

 

Invertern paj (den reglerar strömstyrkan till LED-ljuset i skärmen

Brott på kabeln mellan inverter och skärm

Logic-kortet skicka ingen ström till invertern

 

Att skärmen skulle vara trasig tror jag minst på.

En ny LCD går att få från USA/ASIEN för 1000-1500 kr.

 

Har du gjort detta:

 

To reset the PRAM, reboot the computer and hold the options-command-P-R keys at the same time. The computer will chime, and then continually reset and chime while these keys are held. Allow it to cycle a couple of times and release the keys and allow the computer to boot normally.

Låt startljudet låta 4 ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT tack för svaret!! Sen senast var skärmen död i en och en halv dag, tänkte att jag skulle göra backup, så jag gjorde det och sedan fick jag en ingivelse att reparera skivbehörigheter innan PRAM, och då gick plötsligt skärmen igång igen! Den dog dock fem minuter senare, så jag reparerade skivbehörigheter igen och efter ett tag gick den igång igen. Men sen slocknade den igen kanske en halvtimme för att sedan gå på igen, så jag tror det var en slump med skivbehörigheterna.. Nu har jag zappat PRAM i alla fall, få se hur det går..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄÄsch, skärmen slocknade strax före midnatt, några timmar efter att jag återställt PRAM och låtit startljudet ljuda 4 ggr. Skärmen är ju mörk, men inte helt svart, man kan se att ljusstyrkan ökar litet när man väcker den från vila eller när jag ökar och minkar ljuset med F1 och F2 så syns det, men jag ser ju inga symboler på skrivbordet eller någonting, inte om jag lyser med en stark lampa heller. Om det vore Invertern, borde det inte vara helt svart då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några dagar sedan slocknade plötsligt skärmen till 15 - tums MacBookPro med 2.5 GHz Processor och GeForce 8600M GT grfikkortet med 512 MB VRAM.. Jag startade om, men fortfarande svart skärm, så jag trodde det var detta: http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=sv_SE Men sedan anslöt jag min externa skärm - som fungerade. Enligt en Macverkstad som jag pratade med är det då inte grafikkortet, utan den interna skärmen (som går på cirka 6.000 kr att byta). Jag tänkte då att jag har kvar datorn och använder den med extern skärm tills det är dags att köpa en ny. Någon dag senare kom sedan plötsligt skärmen igång igen och sedan har den slocknat och varit igång omväxlande. Just nu fungerar den sedan igår, men igår slocknade den ett par timmar för att sedan komma igång igen. Extern skärm har hela tiden fungerat och i övrigt fungerar datorn som vanligt. Jag tänkte låta någon öppna datorn och kolla om det är någon glappkontakt med bildskärmssladden, men jag vet inte om Garanti försvinner då, om det trots allt skulle vara grafikkortet?

Har du garanti kvar på datorn? Isf så är det ju inga problem med vare sig det ena eller det andra. (Min fetmarkering).

 

Tråkigt bara att det hänt.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8600 - Grafikkortsproblemen har ju utökad Garanti till fyra år, i annat fall är det ju kört, men tack Poca, jag skall prova SMC-reset litet senare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott men kanske kan bero på någon korrupt fil i root-strukturen som har med strömmen till inverten att göra.

 

Om du installerar om systemet kanske det löser sig, men som sagt riktigt långskott.

 

Har du dina gråa skivor kvar till datorn? Kör ett Hardware-test och se om det rapporterar fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har prövat SMC- reset. Då var skärmen inne i sin svarta period.. Jag tog alltså ur batteriet, tryckte in startknappen fem sekunder, satte i batteriet igen och startade och.. VOILA! Skärmen lös och jag var glad och tänkte att Pocahontas var min bästa vän... men.. en kvart senare dog skärmen igen. OK, kan väl passa på att installera om och uppgradera till snöleopard (har 10.5.8 just nu) det är bara det att jag måste köpa uppgradering till scannerprogramvaran då och det är alltid litet osäkert hur det kommer att fungera.. hm, men jag skall göra Hardware-testet först. Just nu lyser skärmen igen, men det är nog bara högst tillfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen verkar nu bestämt sig för att inte lysa igen, är inne på andra dygnet nu. Tyvärr hann den slockna innan jag hittade skivorna. Så nu törs, eller kan jag ju inte göra Hardware-testet eftersom det står så här:

 

While portable computers, like MacBook and MacBook Pro, can normally be used with external peripherals attached (like a keyboard, mouse, external display, and so forth), you shouldn't have any external peripherals attached while running Apple Hardware Test. For best results, run Apple Hardware Test on your MacBook Pro without any accessories connected except for the power adapter.

 

Törs jag göra testet med den externa skärmen inkopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt en verkstad kolla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...