DharmaDharma Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Sitter här och sak få fart på webb programmeringen igen. Och jag som tidigare suttit på en PC behöver lite råd ang just vilka program ni sitter i när ni kodar på Macen.. Är inte så förtjust i DW. Så gärna ett bra tipps på ett annat program där jag framförallt kan utveckla webb (PHP). Sedan skulle ja vilja veta vilken språk som är mest använt vid programmering till dels iOS appar samt Mac Appar.. Någon som känner för att ge mig lite feedback? Skulle uppskattas enormt! Tack! Dharma Link to comment Share on other sites More sharing options...
uggla Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 När det gäller att skriva "native-appar" till iOS och MacOS är det främst Objective-C som används. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Coda är en jäkligt trevlig texteditor, som fungerar extra bra för just webbprogrammering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slowmove Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 Coda är okej vid väldigt små projekt och saknar en hel del väsentliga funktioner för större projekt. Då gäller de gamla vanliga IDE'erna som varit med i hundra år - Eclipse, Netbeans eller Komodo. Fantastiska allihop och gratis. Och native applikationer är det såklart Xcode och Objective-C som gäller Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmpwi Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 Och native applikationer är det såklart Xcode och Objective-C som gäller Varför skulle det vara "såklart"? Så länge som du kan länka mot systembiblioteken kan du använda i princip vad som helst. C, C++, Fortran, o.s.v. Det finns folk som fortfarande bygger program som är fullt native med Pascal. Java går utmärkt; använder du SWT så använder du Cocoa widgets, lägger du ner lite jobb är det numera även svårt att skilja en Swing-app från en vanlig Cocoa-app. Vill du koda i C# och .NET-miljön så går det att köra MonoMac samt deras egen miljö MonoDevelop; det binder också mot Cocoa i slutet, du bygger ditt GUI som vanligt i Interface Builder. Bibliotek är kung, vad du använder för språk och verktyg är sekundärt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slowmove Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Varför skulle det vara "såklart"? Så länge som du kan länka mot systembiblioteken kan du använda i princip vad som helst. C, C++, Fortran, o.s.v. Det finns folk som fortfarande bygger program som är fullt native med Pascal. Java går utmärkt; använder du SWT så använder du Cocoa widgets, lägger du ner lite jobb är det numera även svårt att skilja en Swing-app från en vanlig Cocoa-app. Vill du koda i C# och .NET-miljön så går det att köra MonoMac samt deras egen miljö MonoDevelop; det binder också mot Cocoa i slutet, du bygger ditt GUI som vanligt i Interface Builder. Bibliotek är kung, vad du använder för språk och verktyg är sekundärt. För med native menar jag ju såklart även gui-mässigt, cocoa. Java widgets är inte cocoa. Att köra en applikation i en runtime anser jag heller inte vara särskilt native men vi kanske bara har olika sätt att tolka det Jag menade snarast att Xcode och Objective-C är det bra valet, sen finns det några halvsunkiga. Men jag förstår om man väljer annat för man kanske har störra kompetens inom de eller andra orsaker. Själv kodar jag gärna Python eller C# vid sidan om Objective-C =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
freeforce Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Jag har börjat byta obj-c mot Lua för att kunna göra en och samma app för android i stället för att helt å hållet skriva om appen. Använder TextMate till Lua appar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmpwi Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 För med native menar jag ju såklart även gui-mässigt, cocoa. Java widgets är inte cocoa. I Apples Java-implementation så är de faktiskt precis det. När du har ett Swing-fönster så är det Cocoa widgets som används. Programmet är lika native, det är bara skrivet i ett annat språk. Det kan integrera lika väl med operativsystemet så som Dock, tjänstemenyn, den gemensamma menyraden o.s.v. Jag tror inte att du är bekant med hur mycket energi som Apple har lagt ner på att integrera sin Java-implementation med systemet. Att köra en applikation i en runtime anser jag heller inte vara särskilt native men vi kanske bara har olika sätt att tolka det Jag menade snarast att Xcode och Objective-C är det bra valet, sen finns det några halvsunkiga. Men jag förstår om man väljer annat för man kanske har störra kompetens inom de eller andra orsaker. Själv kodar jag gärna Python eller C# vid sidan om Objective-C =) Då kanske MonoMac kan vara något för dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.