Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Utloggad efter viloläge

Kimgelotte1

Recommended Posts

Hej!

Har stött på ett mindre problem.

När jag sätter datorn i viloläge (antingen via apple-menyn eller bara genom att stänga locket på min MBP) så tvingas

jag ibland logga in igen på mitt konto när jag väcker den ur viloläge.

Dvs, jag har blivit utloggad och alla program osv är nedstängda.

Är det någon inställning någonstans i mac os? Eller något annat som spökar?

Systeminställningar>säkerhet>allmänt>kräv lösenord. Gå in där och kolla om rutan är förbockad.

Rutan "kräv lösenord" är ikryssad, men det är för att inte obehöriga ska kunna komma in på datorn när jag inte är där.

Ser även att rutan "Använd säkert virtuellt minne" är ikryssad oxå, kan det vara den som spökar?

Rutan "kräv lösenord" är ikryssad, men det är för att inte obehöriga ska kunna komma in på datorn när jag inte är där.

Ser även att rutan "Använd säkert virtuellt minne" är ikryssad oxå, kan det vara den som spökar?

Nej, läs vad det står.

post-34265-021620400 1296831518_thumb.png

.. Efter att viloläge eller skärmsläckare aktiverats.

Vill du att du inte ska loggas in automatiskt när datorn startas så kryssar du i: Stäng av automatisk inloggning.

Sedan loggar du ut när du inte ska vara vid datorn längre. Eller stänger av den för den delen.

Nej, läs vad det står.

post-34265-021620400 1296831518_thumb.png

.. Efter att viloläge eller skärmsläckare aktiverats.

Vill du att du inte ska loggas in automatiskt när datorn startas så kryssar du i: Stäng av automatisk inloggning.

Sedan loggar du ut när du inte ska vara vid datorn längre. Eller stänger av den för den delen.

Du kanske inte läste min fråga? Eller så kanske jag formulerade mig helt åt ***?

Jag vill att man ska skriva in lösenordet efter att jag startar datorn/startar om/loggar ut eller kommer tillbaka ur viloläge, det är inte det som är problemet.

Det jag INTE vill, är att datorn loggar ut mig, när jag bara vill att den ska vara i viloläge.

Dvs jag blir utloggad, när jag bara vill sätta den i viloläge (inte samma sak som att jag måste trycka in lösenordet efteråt).

Bocka ur, Logga ut efter x min. - om rutan är ibockad under Säkerhet.

Den är utbockad, det är det som är problemet.

Lite irriterande när man ska iväg på lunch, kommer tillbaka och den har loggat ut mig, och jag får starta om allt jag jobbat med.

Dock så har man ju lärt sig att spara frekvent.

Du kanske inte läste min fråga? Eller så kanske jag formulerade mig helt åt ***?

Jag vill att man ska skriva in lösenordet efter att jag startar datorn/startar om/loggar ut eller kommer tillbaka ur viloläge, det är inte det som är problemet.

Det jag INTE vill, är att datorn loggar ut mig, när jag bara vill att den ska vara i viloläge.

Dvs jag blir utloggad, när jag bara vill sätta den i viloläge (inte samma sak som att jag måste trycka in lösenordet efteråt).

Men det går inte ihop med inställningen. Där står det ju att du loggas ut om man har den ibockad. Det finns ingen inställning där man kan både ha kakan och äta den.

Men det går inte ihop med inställningen. Där står det ju att du loggas ut om man har den ibockad. Det finns ingen inställning där man kan både ha kakan och äta den.

Det har fungerat för mig innan, i nästan 2 års tid. Allt jag vill, är att efter datorn har varit i viloläge, så ska jag trycka in lösenordet för att kunna komma in igen. Dock vill jag INTE att den ska logga ut mig när jag är i viloläge, vilket den har gjort några få gånger för mig dom senaste dagarna (inte alla gånger, utan det är lite random). Kanske va lite luddigt förklarat från början.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...