Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tänka på innan jag köper hårddisk till iMac


fieud

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kollar nu runt lite på hårddiskar till min Imac. Jag blir facinerad av ssd hårddiskarna men vill nog vänta till det kommer ut fler av dem med 750mb läshastighet till ett billigare pris.

Innan jag börjar sikta in mig för mycket måste jag fråga vad borde jag tänka på innan jag köper hårddisken? Är det SATA läsare i min imac 21.5 tums i3? Ska man ha en 3.5 eller 2.5 hårddisk?

Skulle denna modellen passa eller borde jag välja bort den? http://www.prisjakt....kt.php?e=718881

 

Guider hhur man gör har jag kollat upp på youtube. Borde nog klara det med mina nerver av stål :)

Tacksam för erna hjälp!

 

Vill även lägga till om jag bryter mot garantin om jag gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) ja du har sata

2) du ska ha en 3,5" disk

3) nej den disken du länkar funkar ej. :)

4) rätt svårt att göra själv, speciellt att få tilbaka glaset utan att få massa smuts och damm innanför.

5) din garanti kommer vara mycket mycket mycket bruten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) ja du har sata

2) du ska ha en 3,5" disk

3) nej den disken du länkar funkar ej. :)

4) rätt svårt att göra själv, speciellt att få tilbaka glaset utan att få massa smuts och damm innanför.

5) din garanti kommer vara mycket mycket mycket bruten

 

Om jag frågar Macforum här i Göteborg skulle det fungera och ändå ha apple care kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag frågar Macforum här i Göteborg skulle det fungera och ändå ha apple care kvar?

 

ja om en certifierad apple tekniker byter disken så är det inget problem med garantier. (kostar väl runt 1000lappen men det kan det vara värt för att slippa riskera att nått går sönder eller att du bryter garantin?)

 

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=681018 kan du förövrigt använda om du vill ha en prisvärd 3.5" ssd,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedrans Apple och göra en så oservicevänlig konstruktion. :superirriterad: Jag skulle inte byta om jag inte var tvungen. Det föreligger rejäl risk att pajja något hur du än gör och det gör inte jag om jag inte måste. Eftersom iMacen är en stationär dator så köp en FW 800 hårddisk att ha på sidan i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast köp inte en SSD och sätt i ett externt kabinett.. det är pengar i sjön.

Ska du ha ett externt kabinett så sätter du hellre i en stor 7200-varvare som nästan maxar FW800s överföringshastighet hursom.

 

Men det är väldans trevligt att ha en ssd som bootdisk i datorn, får du tag på en bra SSD så tycker jag verkligen du ska lägga tusenlappen på att få macoteket eller ngn att byta ut disken åt dig. Värt varenda krona!

 

// DL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...