Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den största upptäckten


Pocahontas

Rekommendera Poster

Börjar mer och mer tro på att det fungerar..

I så fall är det nog den största uppfinningen någonsin, eller?

 

artikel i Ny Teknik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hajja vad vi skulle tokförstöra vår lilla planet om det funkar och vi får en billig energikälla.

Då skulle inte vi behöva ändra på oss utan bara på hur våra prylar får sin kräm.

 

Så jag både hoppas och inte hoppas… typ… fast visst hoppas man ju!

 

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar mer och mer tro på att det fungerar..

I så fall är det nog den största uppfinningen någonsin, eller?

 

artikel i Ny Teknik

 

Mja... hjulet, tryckkonsten mm ligger ohjälpligt före OM nu detta är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM vi antar att det hela är på riktigt, vilket jag fortfarande tvivlar starkt på, så finns det ändå problem.

 

Frågan är vad den totala verkningsgraden är, när brytning, renfranställning och transport av nickel tas med i beräkningen. Och elektrolysen för att få vätgas.

 

Sen finns problemet med att nickel är en välanvänd produkt i många andra sammanhang. Främst kanske i stål, men också i batterier (NiMH). Risken finns att konsumtionen av nickel för energiproduktion driver upp priserna på andra saker som använder sig av nickel, eftersom efterfrågan ökar.

 

Enligt NyT-artikeln ger processen motsvarande ca 4 MWh per gram nickel. För att täcka Sveriges elproduktion under ett år (146 TWh) krävs alltså ca 37 ton nickel. Iofs inga vansinnigt stora mängder, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu behöver det bara ersätta kärnkraften i ett första skede, vattenkraften kan vi ju behålla.

 

 

Wiki: Den största nickelkonsumenten är Japan, som använder 169 600 ton om året (2005)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från FoFs blogg:

'”Uppfinnarna räknar med en tillgänglig energi motsvarande 517 ton olja per gram nickel.” Det låter mycket – men Ny Teknik kommenterar inte uppgiften'

 

Det gör Ny Teknik visst! Det ska stå 517kg och då faller FoFs hela resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna super teknik är dyr men vet?

Kreativitets teorin! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från FoFs blogg:

'"Uppfinnarna räknar med en tillgänglig energi motsvarande 517 ton olja per gram nickel." Det låter mycket – men Ny Teknik kommenterar inte uppgiften'

 

Det gör Ny Teknik visst! Det ska stå 517kg och då faller FoFs hela resonemang.

 

jag kan nästan inget om fysik men jag kan läsa

 

Till detta kan adderas att det är så gott som omöjligt att få till fusionsreaktioner mellan väte och nickel i rumstemperatur – den positivt laddade nickelkärnan stöter helt enkelt bort varje väteatom som närmar sig. Och skulle ändå fusionsreaktioner äga rum (Rossi hävdar att nybildat koppar har mätts upp), så är nickel helt fel ämne att arbeta med, eftersom den nukleära bindningsenergin för ämnen i detta atommassområde inte ger någon nettoeffekt att hämta från reaktionerna. Det behövs lättare ämnen för fusion och tyngre ämnen för fission.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan nästan inget om fysik men jag kan läsa

Byggt på ett enda felaktigt ord (ton mot kg) så hävdade bloggen att det skulle vara omöjligt. Det som är kvar av inlägget innebär att det faktiskt skulle kunna vara möjligt. En helomvändning från "omöjligt" till "möjligt" alltså.

 

Men därmed inte säkert att kall fusion fungerar, bara att det skulle kunna vara möjligt.

 

Vi får väl se vad det lider. De lovar ju en anläggning till i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skeptisk, de har inte lagt fram några bevis.

deras experiment visade inte så mycket, den så kallade reaktorn kan ju vara ett vanligt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äsch, glöm det där, den drivs med metatabletter.

 

:D

 

Värmeljus kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de skeppar iväg den, med instruktionsbok, till en helt oberoende testanläggning och provkör den där i flera dygn, så kan jag börja tro på det. Än så länge är utsagorna inte värda ett smack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra att avvakta.

Större överraskningar har avtäckts genom vår historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är väl att det bildas nåt oerhört farligt gift.......... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är väl att det bildas nåt oerhört farligt gift.......... :fundersam:

 

Nja, visserligen är koppar, liksom de flesta tungmetaller, giftigt i större doser, men nåt direkt hälsoproblem är det ändå inte...

OM vi nu antar att det de påstår är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, visserligen är koppar, liksom de flesta tungmetaller, giftigt i större doser, men nåt direkt hälsoproblem är det ändå inte...

OM vi nu antar att det de påstår är sant.

 

Nu var det ingen kemanalys..... utan en olyckskorps krax.... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det sant, blir perfekt övergång när vi nu snart lämnar oljan bakom oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det sant, blir perfekt övergång när vi nu snart lämnar oljan bakom oss...

 

Det finns många upptäkter som fungerar i labbmiljö men inte fungerar i stor skala. Det är inte bara att hitta på nåt... Fast jag är tveksam att de har hittat "lösningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många upptäkter som fungerar i labbmiljö men inte fungerar i stor skala.

 

Om det är på riktigt, så är det i tillräckligt stor skala som det är. En sån enhet som de gjort kan man massproducera och koppla ihop i serie eller parallell tills man nått önskad elproduktionsnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...