Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder beskärs vid utskrift i iPhoto


jan.s

Rekommendera Poster

Försöker hjälpa svärfar med en utskrift av en bild som ser ut så här: Bild 1

 

När jag ska skriva ut den i iphoto blir den beskuren fram och bak: Bild 2

 

Kan någon hårig bildbehandlare eller iPhotoguru förklara och hur gör jag för att få hela bilen ?

 

 

post-48757-074203300 1296724331_thumb.jpg

post-48757-023308300 1296724496_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att be iPhoto att visa bilden i Finder. Från Finder öppnar du bilden i Förhandsvisning och skriver ut därifrån.

 

Alternativt i iPhoto: Välj temat och layouten där du kan skriva en bildtext under bilden. Mata in några mellanslag om du inte vill skriva en text.

post-11001-006046300 1296725791_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skrivare klarar inte kantlösa utskrifter, de vill alltså ha en marginal runt bilden.

Då får man göra bilden mindre så den passar utskriften, eller ställa in skrivaren på kantlös utskrift. Exakt hur man gör detta beror på skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många skrivare klarar inte kantlösa utskrifter, de vill alltså ha en marginal runt bilden.

Då får man göra bilden mindre så den passar utskriften, eller ställa in skrivaren på kantlös utskrift. Exakt hur man gör detta beror på skrivaren.

Det är inte marginalerna som är problemet. Problemet är att bakänden och framänden på bilen blir bortklippt. Det gör iPhoto för att fylla hela papperet på höjden, ett papper som inte har samma proportion mellan bredd/höjd som bilden har. Bilden är smalare än papperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhandsvisning tror jag inte funkar för mina behov, jag vill fylla en A4 med fyra bilder (så här) men tror inte det går i förhandsvisning.

 

Jag är inte se bevandrad i iphoto(heller) så berätta gärna hur jag gör för att lägga in blanka rader i fotot

post-48757-002573000 1296727291_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker hjälpa svärfar med en utskrift av en bild som ser ut så här: Bild 1

Förhandsvisning tror jag inte funkar för mina behov, jag vill fylla en A4 med fyra bilder (så här) men tror inte det går i förhandsvisning.

Det var inte "fyra bilder" du skrev!  ;)

 

Vilket Mac OS kör du? För det går i 10.6 och förhandsvisning.

Öppna de fyra bilderna i Förhandsvisning.

Markera alla i högerkanten.

Välj "Skriv ut markerade bilder" i menyn.

Välj "Layout" i popup-en.

Välj "4" i "Sidor per ark".

Skriv ut.

post-11001-045417900 1296730856_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, det funkar hos mig, ska testa hos svärfar med has Tiger och ppc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...