Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spekulationer om App Store


sallis

Rekommendera Poster

Ofta läser man artiklar om att Apple tar bort appar, låser in iPhones/iPad mer och mer till Appstore. Detta är lite oroväckande enligt mig då jag har varit riktigt nöjd med mina iPhones, men att Appstore blir mer och mer låst är tråkigt. Ägt Android och iOS telefoner och mina iPhones are rullat på bäst, och längst utan buggar etc. Men vad tror ni om alla Apples låsningar? Apple blir lite lika ett envåldsvälde(?). Vad tror ni? Har svårt att bestämma mig om jag verkligen vill satsa på iPhone 5. Mycket snyggare och enklare telefon än mina Android telefoner, men all låsning som förekommer börjar göra mig orolig.

 

Vad tror resten av iPhone anhängarna?

Mvh, sallis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid jailbreaka. Då får du en bra telefon med lite buggar och även åtkomst både till det öppna cydia och det låsta app store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iPhone 2g är jailbreakad, men det är ändå en tråkig marknads policy att Apple ska vara enväldiga. Jag tror inte äns juridiskt talat att man får låsa in produkter så. Marknader ska väll vara öppna för alla företag och inte bara för Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på 60- & 70-talet var man rädda för IBM. På 90-talet var det Microsoft. Idag är det Apple. Det beror på nör man kan bedöma en marknad som monopolistisk som marknadskapitalisterna brukar reagera -- åtminstone var det så förr. Dvs. EU eller amerikanska konkurrensverket kan reagera på när en marknad är mycket låst. När andra begränsas från att agera. När marknadsalternativen är så få att ett val egentligen inte finns. Det har hänt förr och det kan hända igen. Därför är det viktigt för Apple att Andriod inte släpar efter för mycket, och de tappar för mycket på marknaden. Om Apple blir totalt dominerande på marknaden så kan de således råka ut för bestraffning. Kanske t.o.m. dela företaget. Jailbreak är en metod som inte räknas in inom detta. Du kan inte sommföretag sätta in denna metid för att kringgå problem med begränssningar, såvida de inte går att lösa utan metoden. Men å andra sidan är AppStore inte en allmän marknad för olika telefonmodeller. Den kontrolleras endast av Apple. Att betrakta den som en allmän marknad är fel, eftersom än så länge passar apparna endast i iPhone, som ju också ägs av Apple. Så, vad jag vill säga är att dels kommer Andriod (och kanske fler imlängden) att undvika att Apple drabbas av konkurrenslagstiftning, dels kommer AppStore att klara sin monopolistiska ställning i förhållande till IPhone etc. beroende på hur väl Apple kan behärska konkurrensen inom denna marknad. Skulle de t.ex. acceptera ett företags nya webbläsare men inte ett annats, så kan de få bannor för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Aaahhh, denna iPad och felstavning ... Hm. F.ö. anser jag forumet bör uppgraderas så att man kan använda en iPad enkelt ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är felaktigt att Apple skulle låsa iPhone eller iPad mer och mer till App Store.

Iphone och iPad är låst till App Store på samma sätt idag som de har varit ända sedan App Store startades. Det har alltså inte skett någon som helst förändring, vare sig åt det ena eller andra hållet, det är status quo och inget "mer och mer låsning" som hänt.

 

Det finns inga marknadsföringslagar som hindrar Apple från att bestämma vad de ska sälja i sin egen programbutik, lika lite som det finns några marknadsföringslagar som har åsikter om mitt sortiment om jag skulle ha en butik. Den som har en butik har fortfarande tillåtelse att bestämma över sin egens butiks sortiment. Det är vad den öppna marknaden innebär - att du som entrepenör har rätt att bestämma över vad du själv vill sälja. Det är detta som skiljer den kapitalisiska marknaden mot den kommunistiska. I kommunistiska länder så är det staten som bestämmer vad butikerna ska sälja, i kapitalistiska länder så är det butiksinnehavarna själva som bestämmer vad de ska sälja.

 

Personligen skulle jag uppleva det mindre bekvämt att ha en butik om inte jag som ägare av butiken inte fick välja vad jag skulle sälja för något. Om mina kunder skulle uppleva att jag "låste in dem" bara för att jag vill bestämma vad jag säljer i min egen butik, ja då förstår jag inte det. Det är ju knappast så att jag skulle tvinga dem att handla av mig, de avgör själv vilka de vill handla av givetvis.

 

Jag har köpt en iPhone för att de applikationer och möjligheter som jag vill ha erbjuds av iPhone. De applikationer som säljs via App Store är testade efter vissa förutsättningar och jag ser inget fel med att exempelvis porr inte säljs där och liknande.

 

Och om man nu inte vill handla av App Store så finns det andra lösningar på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Gilla läget eller köp ngt annat.

 

Har haft Iphone sen de släppte den första telefonen och saknar ingenting i appstore så att det skulle vara låst är inget jag märker av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, och ja ni har ju alla rätt. Men det stör mig ändå lite att andra företag inte får släppa sina produkter på appstore, men iallafall, man får väll gilla läget!

Men det känns bara som att Apple tar för mycket uppmärksamhet just nu om Appar som inte får komma in etc. Har varit riktigt nöjd med Apples telefoner men är relativt orolig över Apples rykte. Men Apples marknadspolicy kanske är överdriven. Får se hur iPhone 5 är och då kan jag bestämma om jag fortsätter med iPhones!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...