Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backa Time Machine mot Time Capsule och extern disk


_tittut_

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Time Capsule som jag backar upp till via Time Machine en gång i veckan. Den är också router för mitt nätverk.

 

Jag funderar på att skaffa en extern hårddisk och göra en extrakopia som backar mot lite mer sällan och som jag förvarar på en annan plats. Också med Time Machine.

 

Första gången jag lägger till den nya disken gissar jag att jag kommer få frågan om den ska användas som Time Machinedisk.

När jag lägger in den i listan, läggs den då in i listan tillsammans med Time Capsule? Eller tas TC då bort från listan?

 

Nästa gång jag kör backup:

Kommer då Time Machine be mig välja vilken av diskarna jag ska köra till om de är inkopplade? Eller kör den till båda om de är tillgängliga? Det är ju inte ens säkert att jag har disk två hemma då. Kan den krångla om disk två inte är tillgänglig?

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara göra backup till en disk åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svaret. Någon annan som har mer info?

Nej, bara samma info: Time Machine är en dator till en disk.

 

Du får skaffa ett mer kompetent backupprogram för det du vill göra. Själv kör jag Retrospect och fyra hårddiskar i rotation. Så fort jag tagit en backup åker den disken iväg till ett förråd 2 km hemifrån och den "äldsta" disken åker med hem för nästa backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, bara samma info: Time Machine är en dator till en disk.

 

Du får skaffa ett mer kompetent backupprogram för det du vill göra. Själv kör jag Retrospect och fyra hårddiskar i rotation. Så fort jag tagit en backup åker den disken iväg till ett förråd 2 km hemifrån och den "äldsta" disken åker med hem för nästa backup.

 

 

Nja det stämmer inte. Du kan göra backup från massor av datorer till samma disk så länge det finns utrymme på disken. Time Machine kan dock bara göra backup till en disk åt gången. Man får helt enkelt ändra inställningarna i time machine om man vill göra backup till en annan disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar trots allt som om det skulle kunna funka, även om en person också rekommenderar något annat backupprogram för disk 2:

 

http://discussions.a...45717

 

Asså du får ändra inställningarna i Time Machine om du vill göra backup till flera diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så jag uppfattar det också. Det går inte att köra ut till flera samtidigt. Men inför varje backup kan man gå in och välja vilken av de anslutna diskarna som backupen ska gå till.

Och som du säger så kan man ha flera datorer anslutna till samma Time Machinedisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det bästa är att köra backup till samma disk hela tiden och sen ha ngt script eller ngt som kopierar backupen till de andra diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det stämmer inte. Du kan göra backup från massor av datorer till samma disk så länge det finns utrymme på disken. Time Machine kan dock bara göra backup till en disk åt gången. Man får helt enkelt ändra inställningarna i time machine om man vill göra backup till en annan disk.

Är det nytt i Snow Leopard, då? För i Leopard så måste man väl ha en partition/disk per dator, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 2 datorer mot samma disk både med leopard och snow leopard. Möjligt det inte gick med tidigare versioner av Leopard dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 2 datorer mot samma disk både med leopard och snow leopard. Möjligt det inte gick med tidigare versioner av Leopard dock.

OK, tack.

 

Jag minns väl fel.  :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört tre datorer mot samma Time Capsule från Time Machine på varje dator. Två av dessa datorer har haft SL, den tredje Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör backup på två macar (Snow Leopard) och en PC (Windows 7) till samma Time Capsule. Tidigare var det Leopard och Windows XP och det har aldrig varit några problem.

I Windows är det av naturliga skäl inte Time Machine utan Windows motsvarighet.

 

Som komplement gör jag backup på macarna med Carbon Copy Cloner till två USB-diskar i rotation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Piratkapten

Asså du får ändra inställningarna i Time Machine om du vill göra backup till flera diskar.

 

Jag är också intresserad av att använda Time Machine till två olika diskar så jag lånar tråden.

 

Vad jag har förstått går det att göra så. Men första gången man säkerhetskopierar tas allt på datorn med och de andra gångerna tas bara ändringarna med, men hur blir det med två diskar?

 

Hur jag menar:

 

1. Säkerhetskopiering till disk 1 (allt)

2. Säkerhetskopiering till disk 2 (allt)

3. Säkerhetskopieringen till disk 1 (blir det allt igen eller bara ändringar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att du manuellt får välja backupdisk eftarhand du vill byta. Första gången kommer det att ske full backup till båda diskarna och efter det så blir det allt som ändrats sedan sist du tog backup till den disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Okej. Det låter bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...