Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sony Handycam HDR-CX116 & iMac 2008


Cullyn

Rekommendera Poster

Hej! Nu var det dags för en ny pryl, har väntat på ATV2 och nya MBP men impulsköpte en Sony Handycam HDR-CX116 i dag. Har en liten son som jag vill föreviga, och tycker 3GS videokvalite är för trist. Började fundera när jag kom hem, hur mycket bättre filmar egentligen en sådan här kamera? Mot en iPhone 4 tex, för jag kommer införskaffa 5:an i höst? Trist om man gjorde ett halv onödigt köp... Iaf, fick ge 4k med minneskort och en väska på Expert, kameran är samma som 115-modellen fast med internminne.

 

Har en iMac 2008 och den äter ju inte HDMI vilket är synd, hoppas att de ger med sig och sätter dit en sådan ingång på MBP men vi får väl se... Hur löser jag det då, med en kortläsare eller? Det är ett SDHC kort som är anpassat för HD.

 

Fyll gärna i med all tänkbar info, jag har aldrig ägd en videokamera innan. iMovie klarar en vanlig hemmafixare sig med?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte hur bra kameran filmar men för att lättast få in filerna i datorn använder du bara den medföljande kabeln och ansluter den till datorn. Sedan när du startar imovie bör den dyka upp automatiskt och det är bara att importera!

 

vet dock inte hur nya imovie hanter interlaced som jag tror att denna kameran spelar in då jag själv använder final cut expres.

 

men som sagt koppla bara in med usb-kabeln och se om imovie hanterar det bra!

 

edit:

 

hittade lite testfoto för din kamera:

 

http://www.youtube.com/watch?v=LdRIhXK6hWY

 

och här för iphone:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla kameror filmar bra/hyfsat utomhus i dagsljus. Testa din videokamera mot din iPhone inomhus i glödlampsbelysning så ska du se en avsevärd skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Visst funkade det med USB-sladden. Kameran låg på laddning och jag läste lite i instruktionsboken och fick på något sätt för mig att det var HDMI som krävdes in i datorn... Så det var ju inga problem :)

Testade filma lite här inne och det är säkert bättre än en mobilkamera, men måste säga att jag inte är riktigt nöjd. Visst är det en budgetkamera men förväntade mig ändå mer. Får se om jag går tillbaka med den idag, plomberingen är ju bruten men Expert kanske godtar det ändå. Gör dom inte det kanske jag upptäcker att jag gillar den med tiden...

Telly82: varje gång det ställs en fråga om foto / video så är du där snabbt och svarar, och du verkar kunna din skit. Uppskattar att du delar med dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: varje gång det ställs en fråga om foto / video så är du där snabbt och svarar, och du verkar kunna din skit. Uppskattar att du delar med dig!

Tackar.

 

Jag har själv varit nybörjare och ställt frågor. Nu när jag lärt mig en del delar jag gärna med mig.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inställningar på kameran vilken upplösning/format den spelar in med? Kanske kan höja bildkvalitén då lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...