Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grönt te, vad säger hälsoprofeterna?


Balooba

Rekommendera Poster

För någon vecka sen började jag dricka grönt te, då det i nästan varje hälsoartikel och hälsoprogram framhålls alla de nyttigheter det gör med kroppen. Nu dyker det upp en rapport om allvarliga biverkningar på levern, och då blir jag ju villrådig.

Googlar man på grönt te så är det idel lovord, men med några få larmrapporter.

Är det nån som har grepp på vad som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om grönt té vore farligt så skulle i stort sett alla i asien få leverbesvär eftersom i asien dricker man grönt té som svenskar dricker kaffe. Den "rapporten" var en artikel i Aftonbladet som handlade om en kvinna och det är faktiskt inte ens fastställt att det var grönt té som var orsaken, frågan är hur kvinnans övriga leverne och liv såg ut och det fanns det inga detaljer om.

 

Det finns vetenskaplig forskning som visar att grönt té är en hälsodryck. Menar du att en rapport med tvivelaktig bakgrund ska radera ut decennier av erfarenheter och forskning?

 

Här finns fakta:

http://naturalstandard.com/index-abstract.asp?create-abstract=green_tea.asp&title=Green%20tea

 

http://ezinearticles.com/?Green-Tea-Benefits-Backed-Up-By-Science&id=1065729

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vetenskaplig forskning som visar att grönt té är en hälsodryck. Menar du att en rapport med tvivelaktig bakgrund ska radera ut decennier av erfarenheter och forskning?

 

Jag menar ingenting, men som nybliven grönttedrickare vore det väl fanatiskt att inte reagera på larmrapporter.

I flera av artiklarna påstås att det nyttiga sambander inte är vetenskapligt bekräftat, i andra artiklar påstås motsatsen.

Vilka artiklar som har tvivelaktig bakgrund är för mig omöjligt att bedöma, alla hänvisningar låter så vederhäftiga.

 

I vilket fall som helst har jag nu inmundigat en kopp gott grönt te, tror jag överlever till morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill dricka nyttigt är grönt te ett utmärkt alternativ.

 

Själv dricker jag Yerba Maté (också nyttigt) och rekommenderar det till alla som vill slippa kaffe.

 

Maté på wikipedia

 

Yerba Maté

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då grönt te smakar mindre bra enligt mina smaklökar håller jag mig till rött te och tror att det är bra eftersom hela (?) afrika dricker sådant... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gott till många japanska rätter, men annars tycker jag inte att grönt te är så speciellt. Ska vara bra för tänderna har jag hört. Kan någon bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilket jäkla te ni dricker om ni inte tar hand om er och tränar regelbundet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl inte det gröna teet i sig som är farligt, utan att det är fullsmockat med besprutningsmedel

 

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5614080

 

Köpte Lichiplommon häromdagen, var rätt goda, men så läste jag om dem på livsmedelsverket att de varit på gränsen att få säljas...besprutade givetvis

http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Svarta-listan/Litchiplommon/

ursäkta mitt OT

 

allt vi köper är väl indränkt i kemikalier--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilket jäkla te ni dricker om ni inte tar hand om er och tränar regelbundet ;)

 

Jag hade hoppats att det gröna teet skulle göra att jag slapp resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats att det gröna teet skulle göra att jag slapp resten.

 

Så är det om man bara dricker tillräckligt mycket. :whistling: Drick mer.... :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilket jäkla te ni dricker om ni inte tar hand om er och tränar regelbundet ;)

Träning är överskattat, har ni sett en enda annan djurart än människan som håller på och tränar? Springer kossorna omkring och tränar hela dagarna i hagen? Hästarna? Katten tränar den? En två minuter om dagen kanske. Älgen och räven och rådjuren, tränar de i skogen? Nej de flesta går omkring väldigt sakta och äter och springer bara om de tvingas fly för nåt. Så vi är inte heller byggda för träning. (däremot att röra på oss lite ibland)

 

:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns en norsk undersökning som visade att överdriven kaffekonsumtion orsakar hjärt- och lungsjukdomar. De drog tillbaka den när de upptäckte att överdriven kaffekonsumtion samvarierade med likaledes överdriven tobak- och alkoholkonsumtion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Te-doja o Dede-Te

gäller för mig,

 

hälsar från parkbänken,

ankungarna

Te-Doja är lite för beskt, någon sa att man ska blanda det med outspädd blandsaft, men jag är skeptisk till att det hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Te-Doja är lite för beskt, någon sa att man ska blanda det med outspädd blandsaft, men jag är skeptisk till att det hjälper

 

Som vanligt är du felunderrättad. Te-Doja skall filtreras genom en sirapslimpa, Skogaholm eller Lundius. De stronga grabbarna käkar sen upp limpan för att åtminstone få någon form av fast föda i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är du felunderrättad. Te-Doja skall filtreras genom en sirapslimpa, Skogaholm eller Lundius. De stronga grabbarna käkar sen upp limpan för att åtminstone få någon form av fast föda i sig.

Nej nej, det var förr det, då räckte det tom med en barkis. Nu kan du inte ens få bort "kräkmedlet" Bitrex som har samma kokpunkt som etanol om du nu har planer på att få i dig det och bli en strong grabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barkislimpan skulle vara väl lagrad, gärna möglig, så de picka i sig lite antibiotika också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träning är överskattat, har ni sett en enda annan djurart än människan som håller på och tränar? Springer kossorna omkring och tränar hela dagarna i hagen? Hästarna? Katten tränar den? En två minuter om dagen kanske. Älgen och räven och rådjuren, tränar de i skogen? Nej de flesta går omkring väldigt sakta och äter och springer bara om de tvingas fly för nåt. Så vi är inte heller byggda för träning. (däremot att röra på oss lite ibland) :shifty:
Självklart är människan byggd för senaste bilmodellen levererad från BMW. Inte bara det, men hissar, flygplan och schampo fylld av tensider. Det fullt onaturligt att traska omkring utan Nike på fötterna, och iPhone i fickan. Konstigt att det tagit sådan tid för tekniken att hinna ikapp ... ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer nässlorna upp plocka de unga,kirurg hanskar är att föredra! :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kardemumma matsked krossa de lätt. (hela frö). Kanelstång 1st. Hela svartpepparkorn en halv tesked. 10st nejlikor, och en pomerans. detta skall sjuda ca7-10min

tillsätt Svart te låt dra 3 min.sila av återvinn resten av ingredienserna, gött som f_n. prova er fram mvh jepsson :ThumbsUp: hör av er om de va gott! :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så att förändringar i levern beror på omställningen till mer tedrickande? Den är kanske inte beredd på de kemikalier som kommer med teer. I vilket fall som helst är ju alla teer i grund och botten vatten med smak i nån form. Svart te lär också vara bra så det är nog bra med te bara man inte har i socker och annat dumt. Det räcker gott med honung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo asiater tål ej alkohol så bra. Vanans Makt :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...