Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne till Macbook


kaffemax

Rekommendera Poster

Hej jag kom och tänka på en sak igår kväll, behöver man mer minne än 2gb till en Macbook White som kör Snowleopard? Tycker den känns väldigt stabil med 2gb. Men jag bara undrade. Får det jag gör på datorn är att surfa, youtubevideor mejl och musik. Inget spelande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För surfa, youtubevideor mejl och musik duger säkert 2GB.

 

Tack för jag använder inte imovie eller liknande än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB räcker till enkelt användande. 4 GB får väl ses som dagens miniminivå för en familjedator som ska klara flera användare och spel mm. Jag har 4 GB i iMacen och det ser ut att räcka till allt vi håller på med. OM du är nyfiken kan du ju starta Aktivitetskontroll och lägga en graf i docken som visar hur mycket minne som används. Själv har jag processorstaplar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att man kan göra det :) ska göra det nu!

OM du tittar under Systemminne/Sidor ut så ser du om du har brist på RAM-minne. Sidor ut är den samlade datamängd som skrivs från hårddisken i stället från RAM-minnet. Den kommer förmodligen att vara på ett antal MB för dig och det är normalt. Men om den växer till GB om datorn står på ett par dagar så behöver du mer RAM-minne. En bärbar dator har en långsammare hårddisk och därför blir det segare att köra tillfälliga filer via hårddisken när RAM-minne tar slut. Dessutom är hårddisken mycket mindre än en stationär vilket gör att den fylls snabbare och det ger längre söktid efter ledigt utrymme.

...

Tänk på att grafikkretsen drar lite RAM så du har inte allt utrymme på hårddisken till förfogande.

...

Kryp inte under 20 GB RAM ledigt utrymme på hårddisken för OS X behöver svängrum för sitt arbete "bakom gardinerna..." :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej sidor in är på ungefär 200-300MB och ut är 216KB. väldigt lite eller har jag fattat fel :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej sidor in är på ungefär 200-300MB och ut är 216KB. väldigt lite eller har jag fattat fel :)?

Kolugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lånar tråden lite, om det ser ut såhär:

 

xCr5Z.png

 

 

behövs det mer minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, om det ser ut såhär:

 

xCr5Z.png

 

 

behövs det mer minne?

 

 

beror på om det där är din maxanvändning?

Låt säga att du ska öppna något tyngre program ovanpå det där, då behöver du mer RAM.

 

Men som sagt, det beror på hur mycket du använder vid tillfället.

 

Jag sitter på 8GB på min quad core i7 imac, det räcker lagom för mig och mina program.

 

Fast jag är lite som Fredde i solsidan så att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, om det ser ut såhär:

 

xCr5Z.png

 

 

behövs det mer minne?

Om det där är under din normala användning så ska du nog skaffa 2GB till.

Men om du verkligen ansträngt dig att bara köra igång program efter program för att få upp minnesåtgången så är det en helt annat sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...