Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Port mappning på Time Capsule säkert?


Piratkapten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om jag öppnar en port på min time capsule, finns det risk att någon kan hacka sig in då? Alltså högre risk än om den varit stängd?

 

Med vänliga hälsningar Piratkapten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om jag öppnar en port på min time capsule, finns det risk att någon kan hacka sig in då? Alltså högre risk än om den varit stängd?

 

Med vänliga hälsningar Piratkapten!

Beror väl på vilken port du öppnar och åt vilken intern IP den öppnas.

 

T.ex.

Öppnar du port 23 till en dator som har igång ssh-server så kan man ansluta (med lösenord, inte omöjligt att gissa) och styra den datorn vi textkommandon.

 

Självklart ökar risken, men hur mkt det ökar beror ju på vad du öppnar den åt osv.

Öppnar du den åt t.ex. en web-server och denna web-server sedan visar sig ha en bugg som gör att man kan få kontroll över den från den porten så kan det ju vara otrevligt.

 

Har du koll vad du öppnar så ska det väl inte vara så stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är port 32400. Jag ska öppna den för att kunna komma åt mitt Plex bibliotek hemma från Plex appen på min iPhone. Man måste ange lösenord för att kunna logga in på Plex biblioteket, men något annat kanske kan använda den porten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är port 32400. Jag ska öppna den för att kunna komma åt mitt Plex bibliotek hemma från Plex appen på min iPhone. Man måste ange lösenord för att kunna logga in på Plex biblioteket, men något annat kanske kan använda den porten?

 

Inte samtidigt som Plex använder den iaf. Så enda farligheten är om Plex visar sig ha en bristande säkerhet när det gäller kommunikationen på den porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vilken port du öppnar och åt vilken intern IP den öppnas.

 

T.ex.

Öppnar du port 23 till en dator som har igång ssh-server så kan man ansluta (med lösenord, inte omöjligt att gissa) och styra den datorn vi textkommandon.

 

Självklart ökar risken, men hur mkt det ökar beror ju på vad du öppnar den åt osv.

Öppnar du den åt t.ex. en web-server och denna web-server sedan visar sig ha en bugg som gör att man kan få kontroll över den från den porten så kan det ju vara otrevligt.

 

Har du koll vad du öppnar så ska det väl inte vara så stor skillnad.

 

ssh använder port 22 som standard, 23 är telnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssh använder port 22 som standard, 23 är telnet.

Hehe, jo jag kom på det, men orkade inte dra upp tråden igen.crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...