Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Widgets" eller liknande i iOS?


elpapo

Rekommendera Poster

Jag som kommer från androidvärlden saknar widgets, främst en ikon där jag direkt kan trycka av och på wifi. Likaså för att snabbt kunna muta ljudet osv. Finns det någon möjlighet att på liknade sätt göra det enkelt i IOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - Wifi

Ljudlösknappen sitter på sidan av iPhonen

 

Jag har aldrig besökt Androidvärlden så jag vet inte riktigt vad du menar med widgets...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - Wifi

Ljudlösknappen sitter på sidan av iPhonen

 

Jag har aldrig besökt Androidvärlden så jag vet inte riktigt vad du menar med widgets...

 

Tack för svar!

 

Nä, det är får krångligt att göra så flera ggr dagligen, det måste vill finnas något annat vis? En app som startar och stänger wifi och sedan stänger sig självt skulle funka! Tips på sådan, inte hittat själv ännu.

 

Nä, widgets finns inte, därför jag skrev "liknande". Kanske ful lösningen ovan?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kort spekulerar kan det vara så att Apple gärna har något sådant på gång, som jag tror du efterfrågar. Dels har man sett att Nano skall förmodligen få olika typer av "notifikationer" som kan komma från andra Appleprodukter. Tanken är kanske att man skall slippa behöva ta t.ex. telefonen ur fickan för att se vilket SMS man fått osv. Dels så fick en utvecklare inte puvlicera sin idé o.m ett "dashboard" hos Apple AppStore. Dvs ungefär som det fungerar på Macen, se https://github.com/hongrich/Dashboard#readme Man kan om man vill få sådana små hjälpprogram fastän de ligger då i en egen app ... Vilket ju gör nyttan med att komma åt de snabbt minskar. Men det kan tänkas även här att Apple är på väg att utveckla något av det du efterfrågar. Man har ävrn rekryterat en person från tidigare Palm som var chef för utvecklingen av "notifikationer" på deras produkter. Så det är förmodligen på gång. Apple släpper dock sällan saker innan man anser att de är helt klara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant. Jag har just upptäckt en annan finess jag saknar. Jag ser ingenstans på 3GS:en någon diod eller nåt som indikerar att jag har missat samtal eller sms eller så? Jag är van vid en lampa som blinkar så att man hajjar till, utan att alltid behöva låsa upp luren och checka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det närmaste du kommer en "lampa" är att ta upp telefonen, och trycka på viloknappen (som ju också fungerar åt "andra hållet" s.a.s.). Då bör du se ditt meddelande på skärmen, utan att behöva "låsa upp".

 

Nå. F.ö. tror jag mycket väl att de kan hålla på med en infrastruktur för att skeppa små meddelanden via olika nätverkstekniker. Men jag kan också tänka mig en hel del bromsar i ett sådant projekt. En sak är exempelvis problem med att tillverka tillräckligt små meddelanden som kan transporteras över internet. Om man vill ha det säkert kan man ju använda HTTPS. Men det är ett ganska omständligt format för små meddelanden. Mycket "overhead" och kontroller hit och dit. Kanske försöker man bygga ihop det så att man kan undvika mycket handskakning. Eller kanske ett nytt protokoll som går över HTTP ... osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget utan jailbreak (som jag inte förstår varför det avråds ifrån?)

Använder själv SBSettings:

vilket lär vara det närmaste du kan komma widgets..

Och Intelliscreen:

Dessa två apps är faktiskt huvudanledningen att jag jailbreakar.

(Ja, jag har köpt Intelliscreen.. ;-p)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar också något liknande, eller det behöver egentligen inte vara Widgets utan det räcker att man skulle kunna göra egna snabbgenvägar till olika ställen under inställningar. Tex blåtand som jag sätter på och stänger av ganska mycket, nu ska man in under inställningar - allmänt - blåtand - sätta på - anslut. Här vore det ju attans käckt om man kunde gjort en genväg till "anslut till headset" som direkt slår på blåtanden och ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar också något liknande, eller det behöver egentligen inte vara Widgets utan det räcker att man skulle kunna göra egna snabbgenvägar till olika ställen under inställningar. Tex blåtand som jag sätter på och stänger av ganska mycket, nu ska man in under inställningar - allmänt - blåtand - sätta på - anslut. Här vore det ju attans käckt om man kunde gjort en genväg till "anslut till headset" som direkt slår på blåtanden och ansluter.

 

Precis! Ja, som i android världen... jag tog för givet att det var möjligt! Men IOS har ju "nyss" fått multitasking... så....

 

Nädå, jag gillar min iphone efter några dagars användande! Men jag är inbiten androidanvändare så lite anpassningstid verkar gå åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget utan jailbreak (som jag inte förstår varför det avråds ifrån?)

Använder själv SBSettings:

http://www.youtube.com/watch?v=TGuk3aOsRuw

vilket lär vara det närmaste du kan komma widgets..

Och Intelliscreen:

http://www.youtube.com/watch?v=QrfGMrsbeiY

Dessa två apps är faktiskt huvudanledningen att jag jailbreakar.

(Ja, jag har köpt Intelliscreen.. ;-p)

 

Klart användbart. JB känns ju som ett alternativ nu! Tack för länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stod inte ut, har beredskap på telefon, både på jobbet men även familjen. ;) Sålde luren och går tillbaks till Android! Tack ändå för era svar och hjälp! Iphone är inte dåligt, men saknar för mkt enligt mig. Touchen ska jag inte klaga på iallafall, den är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stod inte ut, har beredskap på telefon, både på jobbet men även familjen. ;) Sålde luren och går tillbaks till Android! Tack ändå för era svar och hjälp! Iphone är inte dåligt, men saknar för mkt enligt mig. Touchen ska jag inte klaga på iallafall, den är bäst!

 

Rätt val isf. De som prioriterar full möjlighet att ändra allt på sin telefon framför smidighet och ett system som säkert fungerar trivs bäst med android. Men lite roligt är det att du väljer bort iPhone bara för att det tar 2 fler knapptryck (mindre en 1 sekund!) för en så ovanlig sak som att stänga av och sätta på wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga....

Varför vill man ha en widget för att stänga av/sätta på wifi?

Låt den vara på hela tiden istället....den drar bara ström när den används.

Verkar vara jobbigt att köra android om man måste stänga av wifi hela tiden.

Och att muta en iPhone är snabbare än att göra det på en androidlur. Det är bara att flippa brytaren på sidan av luren...behövs ingen widget till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant. Jag har just upptäckt en annan finess jag saknar. Jag ser ingenstans på 3GS:en någon diod eller nåt som indikerar att jag har missat samtal eller sms eller så? Jag är van vid en lampa som blinkar så att man hajjar till, utan att alltid behöva låsa upp luren och checka.

Missade samtal och olästa sms visas ju som en bricka på ikonen för telefon resp meddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade samtal och olästa sms visas ju som en bricka på ikonen för telefon resp meddelanden?

 

Och de ikonerna syns dessvärre inte förrän du låst upp luren. Tycker gott att Apple kunde lägga dit ikoner för detta längst upp i statusfältet så att det räcker att tända skärmen för attvse om man har något som kräver attention.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv var en Android användare som gått över till Iphone. Men jag förstår han som skapade tråden helt. Det finns många saker som iPhone saknar som en Android-telefon har att erbjuda. Väldigt enkelt att ändra inställningar nästan var som helst då det går att trycka på nästan på nästan allt för att få upp en liten inställningsmeny, istället för att behöva gå ut ur programmet och gå in på inställningar och leta där. Widgets är en annan funktion som är otroligt skönt att ha tillgång till. Jag bytte till iPhone dels för att jag skaffat en MacBook som min android telefon inte gick att synka med men också för att jag upplever apparna bättre till iPhone och en otroligt bra touchupplevelse. Men jag tycker nästan att det är pinsamt hur jävla insöade folk är på att iPhone är bäst och allt annat är fullkomligt skräp. Det är en sak som irriterar mig väldigt mycket. I mitt tycke är Android ett snäppet vassare operativsystem som är smidigare att använda. Jag önskar att alla bara skulle kunna sluta rida på Apples ... . Inklusive alla jävla telefonoperatörer.

Ursäkta lite off-topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv var en Android användare som gått över till Iphone. Men jag förstår han som skapade tråden helt. Det finns många saker som iPhone saknar som en Android-telefon har att erbjuda. Väldigt enkelt att ändra inställningar nästan var som helst då det går att trycka på nästan på nästan allt för att få upp en liten inställningsmeny, istället för att behöva gå ut ur programmet och gå in på inställningar och leta där. Widgets är en annan funktion som är otroligt skönt att ha tillgång till. Jag bytte till iPhone dels för att jag skaffat en MacBook som min android telefon inte gick att synka med men också för att jag upplever apparna bättre till iPhone och en otroligt bra touchupplevelse. Men jag tycker nästan att det är pinsamt hur jävla insöade folk är på att iPhone är bäst och allt annat är fullkomligt skräp. Det är en sak som irriterar mig väldigt mycket. I mitt tycke är Android ett snäppet vassare operativsystem som är smidigare att använda. Jag önskar att alla bara skulle kunna sluta rida på Apples ... . Inklusive alla jävla telefonoperatörer.

Ursäkta lite off-topic.

 

Du borde kanske inte vara så jätteförvånad att många tycker iOS är bättre då vi faktiskt skriver på ett Apple-forum just nu. Om du skriver ditt inlägg på ett Google-forum (finns det något sådant ens?) är jag säker på att fler håller med dig om din åsikt att android är bättre.

 

Allt folk är inte insnöade på att iPhone är bäst. Du får gärna surfa in på någon tråd om Mac vs PC eller iPhone vs Android om du vill ge dig in i den hetska debatten där folk ser det som ett personligt angrepp om någon kritiserar ens mobil-os.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt val isf. De som prioriterar full möjlighet att ändra allt på sin telefon framför smidighet och ett system som säkert fungerar trivs bäst med android. Men lite roligt är det att du väljer bort iPhone bara för att det tar 2 fler knapptryck (mindre en 1 sekund!) för en så ovanlig sak som att stänga av och sätta på wifi.

 

Det var en sak som störde mig ja, men det var inte avgörande! Avgörande var att jag inte får någon notifiering alls på telefon utan att behöva röra den/låsa upp, vilket är nödvändigt då jag använder luren i tjänsten och har jour. Kollar luren ca 30ggr om dagen... de veckorna. En diod som "alla" andra har är väldigt bra, som blinkar tex grön för missat samtal, blå för sms och röd för dåligt batteri.

 

Slå på BT gör jag lika ofta som wifi, gillar inte och ha på dem i onödan. Man kan ha på wifi 24/7 om du så önskar i android emd förstås, men intresserar inte mig.

 

Som sagt, iPhonen var bra på många punkter men kändes just som mina iPhone vänner säger: Det är så enkelt med iPhone, jag gillar nog lite mer finesser... som tex widgets osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jailbreaka så får du det du söker via SBsettings och Activator...

 

Jag har gjort så jag bara behöver svepa vänster på statusbaren så slås wifi av/på, sveper jag höger på statusbaren slås bluetooth av/på.

Det är riktigt smidigt och fungerar även i lockscreen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker nästan att det är pinsamt hur jävla insöade folk är på att iPhone är bäst och allt annat är fullkomligt skräp. Det är en sak som irriterar mig väldigt mycket. I mitt tycke är Android ett snäppet vassare operativsystem som är smidigare att använda. Jag önskar att alla bara skulle kunna sluta rida på Apples ... . Inklusive alla jävla telefonoperatörer.

Ursäkta lite off-topic.

Jag kör både pc och mac, har en iPhone men är absolut inte frälst, har aldrig provat en android-lur så passar mig för att jämföra för mycket. Tror dock att det är lika goda kålsupare i båda lägren. Går du in på swedroid så blir allt som har ett "i" framför sig utmobbat ganska fort. Medans det är tvärtom här, det är trist att många är så inlåsta på att sitt egna system eller pryl är det enda rätta. Det allra bästa vore väl om både apple och google svalde stoltheten och accepterade att vissa funktioner är faktiskt smartare hos "fienden". Lära sig något på det eller helt enkelt kopiera funktionen (misstänker att massa politik och patentstrul sätter käppar i hjulet för detta dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jailbreaka så får du det du söker via SBsettings och Activator...

 

Jag har gjort så jag bara behöver svepa vänster på statusbaren så slås wifi av/på, sveper jag höger på statusbaren slås bluetooth av/på.

Det är riktigt smidigt och fungerar även i lockscreen.

 

Tack för tipset! Men som sagt, främst en "sketen" diod jag vill ha som indikerar missade samtal/sms osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jailbreaka så får du det du söker via SBsettings och Activator...

 

Jag har gjort så jag bara behöver svepa vänster på statusbaren så slås wifi av/på, sveper jag höger på statusbaren slås bluetooth av/på.

Det är riktigt smidigt och fungerar även i lockscreen.

 

Köpte mig en Ipod touch 4g istället (då iPhonen inte uppfyllde mina krav för vad en telefon ska klara,) och där har jag stor nytta av SBsettings och activator mfl klockrena JB program!

 

Återigen, Tack för tipset! :)

 

/elpapo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...