Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering tar evigheter i Mac OS X Snow Leopard


Perna

Rekommendera Poster

Gjorde en vanlig uppdatering på min Mac Book Pro, bland annat för att få tillgång till App Store. Tre objekt uppdateras. Nu har sista steget i uppdateringen hållit på i två timmar. Det enda besked som ges är "Installerar 3 objekt. Flyttar objekt till sina platser". Hur lång tid kan det ta? Vad göra? Avbryta genom att stänga av datorn och starta om? Vad händer då?

 

Perna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt den hälla på--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör av dej om inget hänt på en vecka...

 

:) Det kan redan ha installerats, trots att det verkar ha hängt sej. Ingen som vet.

Jag har själv råkat ut för liknande malör. När inget hände (på någon halvtimme, ej vecka), avbröt/avslutade jag installeraren. Efter omstarten körde jag uppdateringen igen, men fick veta att den redan var installerad och behövdes inte. Det är inte säkert att det går likadant för dej, men jag tror inte det finns något annat sätt att få reda på det än testa.

En "smart" variant kan vara att blunda medan man gör det. Jag tror jag blundade. Huua...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en vanlig uppdatering på min Mac Book Pro, bland annat för att få tillgång till App Store. Tre objekt uppdateras. Nu har sista steget i uppdateringen hållit på i två timmar. Det enda besked som ges är "Installerar 3 objekt. Flyttar objekt till sina platser". Hur lång tid kan det ta? Vad göra? Avbryta genom att stänga av datorn och starta om? Vad händer då?

 

Perna

Tiden det tar är max en kvart eller så. Hos mig var det inte plågsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den blå stapel som markerar processens framåtskridande varit helt fylld i mer än tre timmar och ingen aktivitet hördes från datorn stängde jag av den. Det borde jag tydligen inte ha gjort! När jag försökte starta den igen dyker det bara upp en grå skärm där äpplet visas växelvis med symbolen för förbjuden åtgärd samt ett frågetecken. Ingenting händer och jag lyckas inte heller starta om datorn i säkert läge med hjälp av skifttangenten.

Vad göra nu??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i din Systemskiva, välj Skivverktyget och kör Reparera skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otur och trist att det inte ville sej bättre.

Om du ska köra Systemskivan (Installationsskivan) får du starta Macen från den (håll ner C under uppstarten). Om du sedan låter Skivverktyg reparera din HD, kan det behövas flera reparera-körningar efter varandra, ända tills inget fel kvarstår.

Går inte detta, eller om skivan inte alls kan repareras, tyder det på att den misslyckade uppdateringsinstallationen har ställt till det för systemet, bortom räddning. Isåfall blir det tvunget att installera allt från scratch. Hoppas då att du har backup.

Frågan är också i vilket skick din hårddisk är, så den inte var på väg att ge upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...