Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

You need to restart your computer


thrandor

Rekommendera Poster

Min iBook G4 fungerade till för en vecka sedan utmärkt och används som Bolibompa-dator till barnen. Men sedan dess har den svarta skärmen med felmed att jag måste starta om datorn (se bif fil) kommit upp flera gånger - ibland efter en stunds surfande - ibland direkt vid start.

 

restart.tiff

 

Jag kör OS 10.4.11

Det är 1,33 GHZ G4 PowerPC

jag har 1,25 GB DDR SDRAM

 

Har kört följande åtgärder:

- Skivverktyg - har kontrollerat och reparerat skivbehörigheter, samt kontrollerat skivan, med svar att den verkar vara problemfri

- Apple Hardware Test - inga problem

- Onyx --> SMART- och startskivekontroll --> "Startskivan verkar vara problemfri"

- Har uppdaterat programvaran oxå

 

När jag precis körde Onyx för att kolla skivbehörighet mm hängde sig datorn.

 

Efter omstart skulle jag sätta på AirPort -> direkt svartskärm.

 

Har inte på länge lagt till eller tagit bort program eller annat så det är troligen inte det.

 

Några fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat Säker start och har 50 GB ledigt på en 80 GB hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt fel med Airporten på de Macarna. En del har löst det genom att lägga en bit papper som trycker ned Airportkortet. Men det verkar helt enkelt som om det är kallödningar som är boven. Titta här för förslag på en lösning: http://www.instructables.com/id/Fixing-a-broken-iBook-G4-with-Airport-kernel-panic/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt fel med Airporten på de Macarna. En del har löst det genom att lägga en bit papper som trycker ned Airportkortet. Men det verkar helt enkelt som om det är kallödningar som är boven. Titta här för förslag på en lösning: http://www.instructa...t-kernel-panic/

 

Japp, det är rätt.

 

Men har det börjat glappa så montera ur det istället och behöver du köra trådlöst får du skaffa en USB-sticka istället som passar din mac och OS.

Hålla på med papper är bara tillfällig lösning.

 

Gå in på ifixit.com och leta efter guide hur du monterar den airport-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tja,

jag har samma problem med min ena macbook, se bilaga. Köpte den i Juli 2010.

 

Som jag tolkar svaren i tråden så är det en kall lödning som eventuellt kan ha släppt? Tar dom in sånt här på garranti och åtgärdar även fast jag inte tecknat en superduper försäkring?

 

/Sebbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

jag har samma problem med min ena macbook, se bilaga. Köpte den i Juli 2010.

 

Som jag tolkar svaren i tråden så är det en kall lödning som eventuellt kan ha släppt? Tar dom in sånt här på garranti och åtgärdar även fast jag inte tecknat en superduper försäkring?

 

/Sebbe

 

Du har 1 årsgaranti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 1 årsgaranti

 

Precis, köpte den på mediamarkt och har kompisar som haft ett helvete med att få tillbaka datorn med problemet åtgärdat. Men man ska väl inte måla Fan på väggen innan... :P

Värt ett försök iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man på ett sånt ställe får man räkna med sånt.

Därför köper jag hos Applestore eller MacForum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar datorn som den ska - så här gjorde jag:

 

Rensade hårddisken från allt jag inte skulle använda -> säker papperskorgstömning

Körde säker start

Skivverktyg visade en massa fel på hårddisken -> kontrollerade och reparerade skiva och skivbehörigheter

Körde även visa åtgärder i Onyx

Kopplade in iBooken via FireWire som en extern hårddisk till min iMac och körde skivverktyg och Onyx på iBooken

 

Emellan alla dessa steg ett flertal omstarter mm.

 

Och nu spinner den som en katt igen :-)

 

 

 

 

Har testat Säker start och har 50 GB ledigt på en 80 GB hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, köpte den på mediamarkt och har kompisar som haft ett helvete med att få tillbaka datorn med problemet åtgärdat. Men man ska väl inte måla Fan på väggen innan... :P

Värt ett försök iallafall!

 

Därför knatar man till närmaste APR och lämnar in den där. De har skyldighet att reparera alla apple-produkter oavsett inköpsställe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Felet kom tillbaka :-(

 

Lösning: Skapade en ny användare, gjorde den till admin och tog bort den gamla användaren.

 

Voila!

 

/Fredrik :-)

 

 

Nu funkar datorn som den ska - så här gjorde jag:

 

Rensade hårddisken från allt jag inte skulle använda -> säker papperskorgstömning

Körde säker start

Skivverktyg visade en massa fel på hårddisken -> kontrollerade och reparerade skiva och skivbehörigheter

Körde även visa åtgärder i Onyx

Kopplade in iBooken via FireWire som en extern hårddisk till min iMac och körde skivverktyg och Onyx på iBooken

 

Emellan alla dessa steg ett flertal omstarter mm.

 

Och nu spinner den som en katt igen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...