Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera bilder i iPhoto men inte från hårddisken


Ilovemymac

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja radera mitt iPhotobibliotek av den anledningen att de vid importen blivit rörigt medan jag har orginalfilerna (eller i vissa fall filer som importerats till iPhoto, redigerats och sedan exporterats till mappsystem) sparade i mappar, det är alltså bara kopior som finns i iPhoto. Nu vill jag bara försäkra mig om att jag kan radera bilderna direkt i iPhoto och sedan ha kvar dem på hårddisken i ursprungsmappen, dvs att de inte är sammanlänkat så en fil som tas bort i iPhoto även tas bort från hårddisken? Diskutrymmet är slut och jag kan tänka mig att det skulle spara en hel del plats att radera iphoto biblioteket förutsatt att det nu är så att programmet inte använder sig av de befintliga bildmapparna.

 

Lite off topics tänkte jag även fråga om någon vet hur det fungerar med timemachine till en externhårddisk, vad händer när utrymmet på hd:n tagit slut? Raderas den äldsta versionen automatiskt eller får man själv välja?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du under inställningar i iPhoto (iPhoto - Inställningar - Avancerat) har valet "Kopiera objekt till iPhoto-biblioteket" så hamnar en kopia i iPhoto-biblioteket, inte själva filen utan bara en kopia. Och då kan du utan problem rensa bort bilderna i iPhoto, för då innehåller det bara kopior.

 

TimeMachine kopierar den interna Mac-hårddisken till en extern hårddisk. Den stämmer av hur mycket ledigt det finns på den externa hårddisken, och om det är för fullt för att kopiera över den senast tillagda informationen så raderar den automatiskt den äldsta kopian. TimeMachine fungerar så att den sparar olika versioner av informationen, dvs om man har lagt till något så sparas både det gamla och det nya. Det är det som gör att man kan göra en "tidsresa"... TimeMachine tar inte bort de äldsta filerna, bara de äldsta kopiorna. Så när den externa hårddisken är full så tas gamla versioner av filer bort, medan de nyare, senare versionerna av samma filer behålls.

 

För att TimeMachine ska fungera bra så behöver den externa hårddisken vara något större än Macens interna. Exempel - om Macen har en 250Gb hårddisk så behöver den externa vara på åtminstone 320Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...