Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera hela datorn


valrozzen

Rekommendera Poster

tänkte jag skulle formatera hela datorn och undrar lite hur man ska gå till väga

har aldrig gjort det på en mac förut så man är ju lite nervös =)

ska man bara stoppa i skivan och köra eller ska man tänka på ngt speciellt

 

 

tack ifall nån har ork att hjälpa med lite tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns gott om trådar i ämnet om du söker och även i hjälpen som finns i OS X

post-34005-057698200 1296291728_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte att ta backup på dina egna filer, dokument, bilder, musik! Men så långt hade du förstås koll på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte jag skulle formatera hela datorn och undrar lite hur man ska gå till väga

har aldrig gjort det på en mac förut så man är ju lite nervös =)

ska man bara stoppa i skivan och köra eller ska man tänka på ngt speciellt

 

 

tack ifall nån har ork att hjälpa med lite tips

Det finns nästan aldrig något skäl till att formatera en Mac. Har du problem så börja med en säker start:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glöm inte att ev. av-aktivera programlicenser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du raderar se till att välja "Överskrivning av nollor". Då undantas defekta sektorer och ger dig den bästa förutsättningen för att kunna köra driftsäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då? :ermm:

 

- vet inte riktigt säker hur det fungerar men höll själv på att nolla en hårdisk med ett aktiverat cs på.. - hade jag inte av-aktiverat den innan hade jag nog inte kunnat aktivera den sen igen efter jag installerade om cs.. ?? - iom att den licensen och serienummret redan då torde vara aktiv hos adobe ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- vet inte riktigt säker hur det fungerar men höll själv på att nolla en hårdisk med ett aktiverat cs på.. - hade jag inte av-aktiverat den innan hade jag nog inte kunnat aktivera den sen igen efter jag installerade om cs.. ?? - iom att den licensen och serienummret redan då torde vara aktiv hos adobe ??

Det har jag inte hört talas om, men jag vet ju inte allt om Adobe o deras villkor, policy mm. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då? :ermm:

 

De program som kräver aktivering kräver ibland att den gamla produkten aktivt avaktiveras på den gamla maskinen innan den tillåts installeras på den nya maskinen. Så om du inte avaktiverar dessa licenser får du problem när du installerar om alltsammans eftersom den licens du försöker installera "ser upptagen ut" och du har ingen möjlighet att avinstallera licensen längre. Alltså blir det en hel del strul med din licens, snack med leverantören/tillverkaren etc. innan du har allt igång igen.

 

Har själv varit med om detta en gång i samband med ett hårddiskhaveri (vilket i sig gjorde det omöjligt att avinstallera licensen. Leverantören strulade och ville inte släppa en ny licens nyckel innan den gamla prenumerationscykeln gått ut och licensen då i vilket fall som helst blivit "värdelös". Har man en licens som kostar 500 000 kr/år är det inte roligt att vara utan den licensen i 2 månader utan att kunna använda verktyget...

 

Nästa steg blev alltså att installera en redundant licensserver, som krävde att två av tre servrar var uppe för att fungera, när den nya licensen kom. Men det är förstås en helt annan historia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De program som kräver aktivering kräver ibland att den gamla produkten aktivt avaktiveras på den gamla maskinen innan den tillåts installeras på den nya maskinen. Så om du inte avaktiverar dessa licenser får du problem när du installerar om alltsammans eftersom den licens du försöker installera "ser upptagen ut" och du har ingen möjlighet att avinstallera licensen längre. Alltså blir det en hel del strul med din licens, snack med leverantören/tillverkaren etc. innan du har allt igång igen.

 

Har själv varit med om detta en gång i samband med ett hårddiskhaveri (vilket i sig gjorde det omöjligt att avinstallera licensen. Leverantören strulade och ville inte släppa en ny licens nyckel innan den gamla prenumerationscykeln gått ut och licensen då i vilket fall som helst blivit "värdelös". Har man en licens som kostar 500 000 kr/år är det inte roligt att vara utan den licensen i 2 månader utan att kunna använda verktyget...

 

Nästa steg blev alltså att installera en redundant licensserver, som krävde att två av tre servrar var uppe för att fungera, när den nya licensen kom. Men det är förstås en helt annan historia...

Ok, då vet jag. Tack för svaret. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag. Tack för svaret. :)

 

me to :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...