Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker alternativ adressbok till iPhone


mpower

Rekommendera Poster

Någon som känner till om det finns något bra alternativ till Apples adressbok?

Har en kollega som ska byta från HTC till iPhone. Han visade sin adressbok på HTCn hur man enkelt kund börja skriva namnet på personen man skulle ringa så dök han upp i displayn, oavsett var i adresslistan man befann sig.

 

Försöker hitta en adressbok med en liknande funktion så att han blir helt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökfunktionen finns i "sök i iPhone". Börjar man skriva namnet på någon så kommer namnet upp. Funktionen liknar "spotlight" i mac datorerna. Hittade kontakter markeras med adressboks ikonen.

 

Jag brukar trycka på bokstäverna till höger i adressboken och kommer då t ex till alla personer som har ett efternamn som börjar på L. Sedan scrollar jag fram rätt kontakt. Det är klart att om man har väldigt många kontakter så vill man kanske ha en bättre sökfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en av mina stötestenar hos iPhonen. När jag öppnar Adressboken skulle jag automatiskt vilja ha framme sökfält och tangentbord. Det tar på tok för lång tid att scrolla och ha sig. Drygt och kasst, om du frågar mig.

 

Sökfunktionen är helt okej, men den är inte alltid det bästa valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag förstår hur ni använder adressboken, men det enklaste är när man startar sin iPhone, drar reglaget för att läsa upp, därefter sveper fingret till höger, så kommer det upp en sökmöjlighet över hela iPhone, som bl.a. inkluderar adressboken. Enklare kan det väl inte bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag förstår hur ni använder adressboken, men det enklaste är när man startar sin iPhone, drar reglaget för att läsa upp, därefter sveper fingret till höger, så kommer det upp en sökmöjlighet över hela iPhone, som bl.a. inkluderar adressboken. Enklare kan det väl inte bli?

 

Det är precis den funktionen som Lasse1 nämner. Som sagt är den inte alltid optimal.

 

T ex så har jag oftast öppet en applikation, vilket innebär att när jag låser upp den, så vill jag inte behöva gå ut i huvudmenyn och söka, utan vill gå direkt till telefondelen och dess adressbok.

 

Man vill helt enkelt spara några klick, som alltid när IT är inblandat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex så har jag oftast öppet en applikation, vilket innebär att när jag låser upp den, så vill jag inte behöva gå ut i huvudmenyn och söka, utan vill gå direkt till telefondelen och dess adressbok.

 

Men det har ju inte med adressboken att göra, det är ju så det fungerar med alla appar i iPhone - först hemknappen och sen starta den app du vill köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det har ju inte med adressboken att göra, det är ju så det fungerar med alla appar i iPhone - först hemknappen och sen starta den app du vill köra.

 

...eller dubbelklick på hemknappen och gå direkt dit du vill (om du har applikatonen öppen då vill säga, vilket jag i 99,9% har)...

 

...eller redan ÄR i telefonapplikationen (vilket jag är i ungefär 20% av godtyckligt tillfälle)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller dubbelklick på hemknappen och gå direkt dit du vill (om du har applikatonen öppen då vill säga, vilket jag i 99,9% har)...

 

Men då blir det ju (minst) TRE klick! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så problemet är inte egentligen adressboken utan att byta mellan appar som går långsamt? Eller omständigt. Jo, sitter själv nu med en iPad som har "multigesture" i iOS 4.3 beta 3. Man byter app genom att svepa med fyra fingrar. Se t.ex.

Kanske kommer det till iPhone också. Det kommer nog till iPad, fastän inte just nu tyvärr i 4.3 skarp version ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multigesture för att byta mellan program är något jag har önskat sen iPhone kom, och jag förstår fortfarande inte varför det inte är implementerat!?

Hade varit guld!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökfunktionen finns i "sök i iPhone". Börjar man skriva namnet på någon så kommer namnet upp. Funktionen liknar "spotlight" i mac datorerna. Hittade kontakter markeras med adressboks ikonen.

 

Jag brukar trycka på bokstäverna till höger i adressboken och kommer då t ex till alla personer som har ett efternamn som börjar på L. Sedan scrollar jag fram rätt kontakt. Det är klart att om man har väldigt många kontakter så vill man kanske ha en bättre sökfunktion.

Lysande tips, har jag inte tänkt på! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej, snubblade över tråden, därav sent svar...

 

Jag använder appen ABContacts som har en del smarta funktioner som vanliga adressboken saknar. Bland annat just en "dialer", med kombinerade siffer- och bokstavstangenter, och som finner de kontakter som stämmer in. Mycket snabbt och smart, rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått dig rätt om vad du är ute efter så skulle antingen PhoneHint eller iSmart Dialer kunna vara vad du är ute efter. Kräver tyvärr jailbreak.

 

-

edit: inte meningen att bumpa en halvdöd tråd, hoppas det löste sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...