Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples webbplats är nu baserad på html5


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag säger som Gert Fylking brukade göra när Svenska Akademiens ständige sekreterare avslöjade årets Nobelpristagare i litteratur: – Äntligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ååååh varför var de tvungna att göra menyraden mörkgrå? Är det bara jag som tycker det såg MYCKET bättre, stilrenare och Macigare ut med en ljusgrå diskret menyrad? mad.gif

post-43134-041742100 1296065397_thumb.jpg

post-43134-039867600 1296065419_thumb.png

 

 

Dessutom ser ju sökfältet lite b ut också.

Försvann den absoluta perfektionen i designen med Steve Jobs insjuknande eller är det bara jag som stör mig på detaljerna?

 

Fortfarande den snyggaste sidan dock, jämfört med t.ex. denna: post-43134-064553000 1296065438_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya iTunesloggan tyckte jag tvärtemot många andra också inte såg något bra ut men jag är väl simpelt en ung Applekonservatist... closedeyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ååååh varför var de tvungna att göra menyraden mörkgrå? Är det bara jag som tycker det såg MYCKET bättre, stilrenare och Macigare ut med en ljusgrå diskret menyrad?

Ljusgrått är inte definierat i HTML5? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya iTunesloggan tyckte jag tvärtemot många andra också inte såg något bra ut men jag är väl simpelt en ung Applekonservatist... closedeyes.gif

Jag använder fortfarande den gröna... closedeyes.gif

 

post-28798-080805100 1296076268_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusgrått är inte definierat i HTML5? :borstatanderna:

 

Nepp, HTML5 slopar stödet från #CCCCCC till #666666. Förbred er för ett dunkelt, mörkt surfande framöver... glare.gif

Ärligt talat fattar jag inte varför de måste ändra färgen på menyraden när de går över till HTML5.

 

 

Om de ändrar Finder-loggan switchar jag jäklar mig över till Windows!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha tillbaka Finderloggan från System 7. Den "nya" är bara corny och jag har stört mig på den sedan den lanserades i system vad-det-nu-var (7.5.5?). Skitful. Jag vill ha tillbaka min "glada burk"!!!

 

Som kom upp varie gång man startade macen. Den var klockren!

 

Glad post-43134-057337900 1296119817_thumb.jpg när Macen var glad och ledsen post-43134-058909000 1296119842_thumb.gif när den mådde dåligt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ååååh varför var de tvungna att göra menyraden mörkgrå? Är det bara jag som tycker det såg MYCKET bättre, stilrenare och Macigare ut med en ljusgrå diskret menyrad? mad.gif

 

Kanske för att den mörka menyraden likar den svarta glaset runt skärmarna på iMacarna och MacBookarna? Och den ljusgråa backgrunden liknar ju aluminium-metallen som deras chassin är gjorda av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att den mörka menyraden likar den svarta glaset runt skärmarna på iMacarna och MacBookarna? Och den ljusgråa backgrunden liknar ju aluminium-metallen som deras chassin är gjorda av.

 

Det kan mycket väl vara en av anledningarna även om den är lite långsökt. Vem tänker på att den mörkgråa menyraden liknar ens dators svarta skärmram liksom?

 

Jag tyckte den ljusgråa menyraden smälte in mycket bättre än den nya. Det mesta på sidan är ju vitt eller ljusgrått, varför måste då menyraden sticka ut?

 

Kommer troligtvis vänja mig efter ett tag dock. På den nya Macen struntade jag t.om. att byta ut den urfula iTunesloggan.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara en av anledningarna även om den är lite långsökt. Vem tänker på att den mörkgråa menyraden liknar ens dators svarta skärmram liksom?

 

Som jag ser på saken så ska "vanligt folk" inte behöva tänka på varför någonting är utformat på ett visst sätt. Det är väl bara folk som jag (som är intresserad av grafisk design) och du (Apple-fan?) som lägger mera tankekraft åt detta.

 

Och för att spinna vidare på teorier om varför den nya menyraden ser ut som den gör så kan man ju också lägga till att även iPad och iPhone 4 liknande sammansättningar av svart glas och aluminium.

 

Hemsidan är helt enkelt en representation av de nuvarande produkterna.

Kan ju vara värt att nämnas att den tidigare gråa menyraden lanserades 2007, då den första generationens iPhone lanserades. Och den första generationens iPhone hade en baksida gjord helt i aluminium. Och menyraden innan det påminde ju lite om vit plast, som var grunden till många av Apples produkter på den tiden.

 

Se en jämförelse av de tre olika typerna av menyrader Apple har haft på sin hemsida här: http://dribbble.com/shots/105970-Apple-s-bringing-glossy-back-thoughts

 

Det här har bara varit mina egna tankar. Vad den riktiga sanningen är kan vi ju aldrig riktigt få veta. Hjärnan ser vad den vill se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...