Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule ger dålig hastighet


andreasale

Rekommendera Poster

Jag har börjat få väldigt dålig hastighet från min TC via Airport.. ligger på 0,5-1mbit..

Bredbandet är Telia 6-8mbit,och det får jag om jag kopplar kabel mellan bredbandsmodemet och datorn,men inte trådlöst via TC..

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? jag har letat i TC inställningarna,men inte hittat nått..

 

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har råkat ut för detta fenomen?

Jag testade att stänga ner modemet och TC i en halvtimma och startade sedan upp,och då funkade de i en liten stund 10-20min,men se´n är

hastigheten nere i 0,5-1mbit igen...

 

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saippuakauppias

Jag har noterat precis samma sak. Teoretiska nedhastigheten är 24 Mbit/s. TC ger dock bara ca 10 Mbit/s. Modemet ger via kabel ca18 Mbit/s. Efter avstängning fungerar TC mycket bättre några minuter.

 

Tyvärr vet jag inte vad det beror på och har följaktligen ingen lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det kan det vara två olika problem.

 

Att hastigheten via TC trådlöst kan bero på störningar eller avstånd till TC.

Hur mäter du hastigheten? Kan vara så att modemet är trasigt.

 

Saippuakauppias ditt problem kan vara så att WAN porten på TCn går ner i hastighet. Den sitter antagligen till auto. Vilket betyder att den antingen kan vara 1 Gbps, 100 Mbps eller 10 Mbps. Den försöker antagligen på max men av någon anledning går den ner i hastighet efter en stund. Antagligen klarar inte modemet av 1 Gbps vilket jag tror WAN-porten klarar.

 

Jag hade liknande problem med mitt ADSL modem. Det var trasigt och förbindelsen gick upp och ner. Vilket gav mig dåliga prestanda. När jag testade med mitt gamla modem som bara hade 10 Mbps på nätverksporten försvann problemen men hastigheten ut blev strypt. Nytt modem löste mitt problem.

Du skulle kunna se om det går att låsa TCn WAN prot på 100 Mbps. Minns inte om det går på TCn då jag inte har någon här. Jag har haft liknande problem där nätverkskort och routrar inte alltid kan hantera att porten står i autoläge utan att de måste sättas till typ 100 Mbps och full duplex.

 

Hoppas detta ger er nått...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det kan det vara två olika problem.

 

Att hastigheten via TC trådlöst kan bero på störningar eller avstånd till TC.

Hur mäter du hastigheten? Kan vara så att modemet är trasigt.

 

Saippuakauppias ditt problem kan vara så att WAN porten på TCn går ner i hastighet. Den sitter antagligen till auto. Vilket betyder att den antingen kan vara 1 Gbps, 100 Mbps eller 10 Mbps. Den försöker antagligen på max men av någon anledning går den ner i hastighet efter en stund. Antagligen klarar inte modemet av 1 Gbps vilket jag tror WAN-porten klarar.

 

Jag hade liknande problem med mitt ADSL modem. Det var trasigt och förbindelsen gick upp och ner. Vilket gav mig dåliga prestanda. När jag testade med mitt gamla modem som bara hade 10 Mbps på nätverksporten försvann problemen men hastigheten ut blev strypt. Nytt modem löste mitt problem.

Du skulle kunna se om det går att låsa TCn WAN prot på 100 Mbps. Minns inte om det går på TCn då jag inte har någon här. Jag har haft liknande problem där nätverkskort och routrar inte alltid kan hantera att porten står i autoläge utan att de måste sättas till typ 100 Mbps och full duplex.

 

Hoppas detta ger er nått...

 

 

Avståndet till TC är C:a 10m.. Men de kan inte vara det heller för när jag tar med min macbooken och sätter mig brevid den så har jag fortfarande dålig hastighet...

Jag mäter med TPtest som jag har på datorn,och även på bredbandskollen.se

Jag testade att ändra Wan porten från aut till 10mbit/s/full duplex,och nu kommer jag upp i 5,6mbit/s , hoppas de håller i sig!

 

Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avståndet till TC är C:a 10m.. Men de kan inte vara det heller för när jag tar med min macbooken och sätter mig brevid den så har jag fortfarande dålig hastighet...

Jag mäter med TPtest som jag har på datorn,och även på bredbandskollen.se

Jag testade att ändra Wan porten från aut till 10mbit/s/full duplex,och nu kommer jag upp i 5,6mbit/s , hoppas de håller i sig!

 

Tackar för hjälpen!

 

 

Så bra att det funkade.

 

Men om du nu skulle få för dig att skaffa snabbare bredband så är det just nu WAN-porten som kommer vara flaskhalsen. Kolla om modemet klara 100 Mbps och ställ in den hastigheten. Alternativt så kom ihåg att öka om du nu skulle köa hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det funkade.

 

Men om du nu skulle få för dig att skaffa snabbare bredband så är det just nu WAN-porten som kommer vara flaskhalsen. Kolla om modemet klara 100 Mbps och ställ in den hastigheten. Alternativt så kom ihåg att öka om du nu skulle köa hastigheten.

 

Okey,de ska jag kolla!

 

Tack för hjälpen.

 

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saippuakauppias

"Saippuakauppias ditt problem kan vara så att WAN porten på TCn går ner i hastighet. Den sitter antagligen till auto. Vilket betyder att den antingen kan vara 1 Gbps, 100 Mbps eller 10 Mbps. Den försöker antagligen på max men av någon anledning går den ner i hastighet efter en stund. Antagligen klarar inte modemet av 1 Gbps vilket jag tror WAN-porten klarar."

 

Tack Oberon!

 

Tyvärr vet jag inte - ännu - hur jag ställer om WAN porten på min TC. Men jag skall undersöka i morgon, då jag har en ledig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även med en kabel mellan dator och TC för att utesluta att flaskhalsen inte är det trådlösa nätet. Störningar kan bero på grannars nätverk eller andra elektriska eller trådlösa apparater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...