Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Uppdatera" från OS X 10.4.11 till minst 10.5


mlnmac

Rekommendera Poster

Vet inte om det här har tagits upp tidigare, men jag har sökt på forumet, och förstår ytterst lite.

Jag har en MacBook som är några år, med Mac OS X 10.4.11, och behöver OS X 10.5 eller mer för att kunna ladda ner senaste iTunes. Hur gör man det? Ska man köpa något? Typ Leopard? Vad är det? Jag är helkass på sånt här, så behöver tydliga instruktioner. Tänk er att ni ska förklara för ett barn. Då kanske jag förstår :) Säg helst inte att det är omöjligt, för det vore ju synd.

Enligt "Om den här datorn" så har jag:

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo

Minne: 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

 

Det här säger mig absolut ingenting.

Jag skulle uppskatta snabba svar, för telefonen ligger bredvid datorn alldeles död, och jag vill kunna använda den så snart som möjligt. Helst igår.

 

/Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en Mac OS X Snöleopard från Apple Store för 319 kronor så får du det senaste operativsystemet (Mac OS X 10.6)*. Den är lätt att installera, det är bara att följa anvisningarna. Får du problem ändå, så hör av dig.

 

 

*Bry dig inte om att det står att man måste ha Mac OS X Leopard 10.5, det stämmer inte med verkligheten, det går bra att uppdatera från Mac OS X Tiger 10.4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här har tagits upp tidigare, men jag har sökt på forumet, och förstår ytterst lite.

Jag har en MacBook som är några år, med Mac OS X 10.4.11, och behöver OS X 10.5 eller mer för att kunna ladda ner senaste iTunes. Hur gör man det? Ska man köpa något? Typ Leopard? Vad är det? Jag är helkass på sånt här, så behöver tydliga instruktioner. Tänk er att ni ska förklara för ett barn. Då kanske jag förstår :) Säg helst inte att det är omöjligt, för det vore ju synd.

Enligt "Om den här datorn" så har jag:

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo

Minne: 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

 

Det här säger mig absolut ingenting.

Jag skulle uppskatta snabba svar, för telefonen ligger bredvid datorn alldeles död, och jag vill kunna använda den så snart som möjligt. Helst igår.

 

/Malin

 

För att din dator ska kännas pigg framöver rekommenderar jag ( läs du måste... :whistling: ) skaffa mer RAM-minne. 1 GB duger inte längre. 2 GB är dagens praktiska minimum om du ska kunna köra SnowLeopard och några program samtidigt. Jag gick ner med grabbens MacBook och den snälla Macaffären här hemma hjälpte mig direkt med en ny minnessticka monterad och klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte ha Leopard för det? Och hur vet man om man har Leopard?

 

Edit: Ooops, måste lära mig att läsa noggrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte ha Leopard för det? Och hur vet man om man har Leopard?

 

Edit: Ooops, måste lära mig att läsa noggrannare.

 

Genom att klicka på Äpplet i Findermenyn och välja OM den här datorn. Där står det i klartext i rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, mer RAM rekommenderas. Här finns en guide hur man installerar. Klarar inte du det själv kanske du kan be någon du känner. Köp två sådana här för litet drygt 600 kronor så får du 4 GB minne, vilket du säkert står dig länge på.

 

Datorn är så gammal att den kan bara hantera 3 GB och då kan det vara lika bra att bara köpa en 2 GB-sticka. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att det finns plats på hårddisken om du ska installera. Dubbelklicka på hårddisksymbolen så står det ledigt utrymme längst ner på ramen. Du bör ( läs måste ) ha minimum 20 GB ledigt. Köp en extern hårddisk och dels använd som säkerhetskopiering men också som avlastning så du inte fyller datorn till bredden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har 41 GB ledigt. Var kan jag köpa en extern hårddisk? Tänkte gå ner till en apple-affär här i Linköping imorgon. Tror ni att jag kommer att kunna få allt det här fixat där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har 41 GB ledigt. Var kan jag köpa en extern hårddisk? Tänkte gå ner till en apple-affär här i Linköping imorgon. Tror ni att jag kommer att kunna få allt det här fixat där?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är så gammal att den kan bara hantera 3 GB och då kan det vara lika bra att bara köpa en 2 GB-sticka. :innocent:

1. Om hon bara köper en 2 GB sticka blir det bara 2,5 GB... ;)

 

2. Vet vi vilken modell det är? Om det är A1181 Late 2007 klarar den hela 6 GB. fundersam.gif

 

3. OWC har gjort mätningar som visar att 2 x 2 GB är något snabbare än 1 x 2 GB + 1 x 1 GB, trots att bara 3 GB adresseras. Se nedan (Mac mini men med samma RAM-struktur). Men den lilla skillnaden kanske kan ignoreras. :P

 

post-28798-006498000 1295991611_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att kolla vilken modell jag har? Och är det egentligen nödvändigt?

Det kanske ska nämnas att jag inte använder datorn till något överdrivet avancerat. Egentligen vill jag ha minsta möjliga (eh... billigast möjliga) lösning, så att jag kan använda min sprillans nya iPhone. Det vore ju trevligt med en uppdatering osv, men som sagt, så enkelt som möjligt.

Lösningar på det? :)

 

Uppskattar alla svar, förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att kolla vilken modell jag har? Och är det egentligen nödvändigt?

Det kanske ska nämnas att jag inte använder datorn till något överdrivet avancerat. Egentligen vill jag ha minsta möjliga (eh... billigast möjliga) lösning, så att jag kan använda min sprillans nya iPhone. Det vore ju trevligt med en uppdatering osv, men som sagt, så enkelt som möjligt.

Lösningar på det? :)

 

Uppskattar alla svar, förresten!

Du klarar dig med nytt operativsystem så länge du inte i eget tycke anser att datorn blir trög och svårarbetad med många färgglada "badbollar"! Billigast också. :) Din dator uppfyller minimikravet (precis) för att du ska kunna köra Snöleopard.

 

---

 

Modellen kan du identifiera via:

 

Äpplet (högst upp till vänster på skärmen) > Om den här datorn > Mer info... > Maskinvaruöversikt > Modellindentifierare.

 

Där ska stå MacBook 2,1 om din dator bara klarar 3,0 GB RAM, eller MacBook 3,1 om den klarar 4 (max 6) GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att kolla vilken modell jag har? Och är det egentligen nödvändigt?

Det kanske ska nämnas att jag inte använder datorn till något överdrivet avancerat. Egentligen vill jag ha minsta möjliga (eh... billigast möjliga) lösning, så att jag kan använda min sprillans nya iPhone. Det vore ju trevligt med en uppdatering osv, men som sagt, så enkelt som möjligt.

Lösningar på det? :)

 

Uppskattar alla svar, förresten!

 

Jag talar inte heller om avancerade saker utan sådant som Safari, iTunes.... Det fungerar utan att uppgradera RAM-minnet men av erfarenhet vet jag att 1 GB är i underkant. Men prova och se. Måste datorn ta många pauser och reagerar segt behöver du mer minne. Det märks.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Nytt RAM är inköpt (4 GB), snowleopard är installerad, senaste iTunes hämtad och iPhonen är igång!

 

En liten fråga bara: Ska det ta huuuuuur lång tid som helst att starta upp datorn? Alltså, närmare minuten? Har inte för mig att det har varit så förut. Kanske inte ett jätteproblem, och resten verkar funka lika snabbt (snabbare?) som förut än så länge *peppar peppar*, men det verkar lite konstigt.

 

Än en gång, tack för all pedagogisk hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Nytt RAM är inköpt (4 GB), snowleopard är installerad, senaste iTunes hämtad och iPhonen är igång!

Grattis! celb%20(7).gif

 

En liten fråga bara: Ska det ta huuuuuur lång tid som helst att starta upp datorn? Alltså, närmare minuten? Har inte för mig att det har varit så förut. Kanske inte ett jätteproblem, och resten verkar funka lika snabbt (snabbare?) som förut än så länge *peppar peppar*, men det verkar lite konstigt.

Jag klockade när jag startade Snöleoparden och det tog drygt en minut. Nu har jag den på en extern USB-disk, vilket kan ta längre tid, men din uppstartstid verkar således ändå helt normal. Jag kör Leopard i vanliga fall och uppstart där tar en halv minut via den interna hårddisken. Tiger går antagligen ännu snabbare.

 

Än en gång, tack för all pedagogisk hjälp!

Varsågod. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara: Ska det ta huuuuuur lång tid som helst att starta upp datorn? Alltså, närmare minuten? Har inte för mig att det har varit så förut. Kanske inte ett jätteproblem, och resten verkar funka lika snabbt (snabbare?) som förut än så länge *peppar peppar*, men det verkar lite konstigt.

Sätt den i vila istället för att stänga av, så är du "up and running" på någon sekund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Nytt RAM är inköpt (4 GB), snowleopard är installerad, senaste iTunes hämtad och iPhonen är igång!

 

En liten fråga bara: Ska det ta huuuuuur lång tid som helst att starta upp datorn? Alltså, närmare minuten? Har inte för mig att det har varit så förut. Kanske inte ett jätteproblem, och resten verkar funka lika snabbt (snabbare?) som förut än så länge *peppar peppar*, men det verkar lite konstigt.

 

Än en gång, tack för all pedagogisk hjälp!

 

Dubbelkolla under systeminställningar -> startskiva att din hårddisk är vald som startskiva. Är den inte det tar uppstarten väldigt lång tid....

 

Men jag antar att om du är van vid tiger så är det säkert så att SL som är nyare och mer avancerat tar längre tid att starta upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook 2,1 startar med SL under 30 sekunder. Jag lutar åt att det är startskivan som inte är vald på din dator. Den kan ha blivit "ovald" genom programinstallationen. Det räcker inte att man ser den i "fönstret" utan det ska stå med text att den är vald.

...

Använd Skivverktyget och reparera skivbehörigheterna. Det kan ha blivit något fel där som sinkar uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...