Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker keyboard-cover med svenska bokstäver till MBP


LetsGoRangers

Rekommendera Poster

LetsGoRangers

Hello!

Ny på detta forum då jag nyss blivit mac användare.

 

Var nyss i USA och såg att de var ganska stor prisskillnad så jag slog till på en macbook pro 13", Var lite oense med mig själv om det var värt de då jag gärna hade haft svenskt tangentbord.

Men säljaren visade mig ett keyboard skin från KB covers som enligt han fanns med svenska också. Visade sig nu då jag mailat dom att de INTE finns :/ Typiskt.

 

Någon som kan tipsa om vart man kan hitta överdrag med svenskt tangentbord som passar över ett amerikanskt? Om det nu finns dvs.

 

 

Tacksam för alla tips eller tankar om hur ni med amerikanskt tangentbord gjort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också amerikanskat tangentbord på min macbook pro 15" men jag kollar inte så mycket på tangenterna när jag skriver så mig gör det inget, men det vore ju ändå bra att ha svenska tangenter så jag undrar faktiskt samma fråga som dig :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! Jag förtydligade rubriken lite. /moderator

 

Vad gäller frågan har jag för mig att det inte är exakt lika många tangenter på US-tangentbord som på svenska, så ett överdrag kanske inte passar... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LetsGoRangers

Hej och välkommen till forumet! Jag förtydligade rubriken lite. /moderator

 

Vad gäller frågan har jag för mig att det inte är exakt lika många tangenter på US-tangentbord som på svenska, så ett överdrag kanske inte passar... :fundersam:

 

Tackar för det!

Precis, de är 208 på ett svenskt och 207 på ett amerikanskt tror jag, skiljer ialf en tangent. Men som ex det cover som han visade mig var ju helt anpassat för det amerikanska tangentbordet, men med andra språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cover?

Är det heltäckande? Då får inte datorn lika bra med kylning.

 

Själv hade jag kört på med US keyboard.

 

Det är lockande att köpa MBP i USA, Thailand och andra länder.

Personligen tycker jag att det är lite før irriterande att inte ha ett svenskt KB. De extra pengar det kostar är en struntsumma om man inte vill sitta och vara sur över sitt tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så tillkommer state tax när man köper i affär i USA samt tull plus moms när man för in den i Sverige utifrån EU. Möjligt att man som turist kan köpa tax free i USA.

 

Tänk på att alla priser på nätet i USA är utan moms då vilket många lurar sig på och tycker att det är så mycket billigare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att köra på det amerikanska genom att bara byta keyboard style i Macen.

Det blir inte bra med överdrag, jag lovar.

Annars är det möjligt att köra ett externt keyboard med tex. bluetooth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att köra på det amerikanska genom att bara byta keyboard style i Macen.

Det blir inte bra med överdrag, jag lovar.

Annars är det möjligt att köra ett externt keyboard med tex. bluetooth

 

 

Det är så jag kör, så där det står :; så har jag ö :)

Det gör mig inget för jag kollar ju inte på tangenterna :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LetsGoRangers

Som vanligt så tillkommer state tax när man köper i affär i USA samt tull plus moms när man för in den i Sverige utifrån EU. Möjligt att man som turist kan köpa tax free i USA.

 

Tänk på att alla priser på nätet i USA är utan moms då vilket många lurar sig på och tycker att det är så mycket billigare....

 

ca 2500kr billigare blev min mbp, betalade ingen tull eller moms då jag redan plockat upp den och hade den i en dataväska. runt 8%t tax direkt i affären bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LetsGoRangers

Försök att köra på det amerikanska genom att bara byta keyboard style i Macen.

Det blir inte bra med överdrag, jag lovar.

Annars är det möjligt att köra ett externt keyboard med tex. bluetooth

 

funderar på ett spillskydd i gummi och klistra på symbolen det egentligen är på de tangenter de missvisar på. de överdrag från kb cover verkar iof riktigt bra. externt är uteslutet då de blir lite kaka på kaka att ha ett externt tangentbord att släpa med till en laptop.

 

Jixie har du koll på alla tangenter det skiljer på? de är ju några till som blir fel när man ändrar till svenska. Vore nice och ha en översikt på alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar på ett spillskydd i gummi och klistra på symbolen det egentligen är på de tangenter de missvisar på. de överdrag från kb cover verkar iof riktigt bra. externt är uteslutet då de blir lite kaka på kaka att ha ett externt tangentbord att släpa med till en laptop.

 

Jixie har du koll på alla tangenter det skiljer på? de är ju några till som blir fel när man ändrar till svenska. Vore nice och ha en översikt på alla

 

Det är nästan alla symboler som är över siffrorna och det står inte ex: ?+ på samma plats utan ? är bredvid shift tangenten och + är en tangent till höger. Det finns inga "alt" eller "option" knappar alltså det står bara ex: 2@ på en knapp inte 2@" som det borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ca 2500kr billigare blev min mbp, betalade ingen tull eller moms då jag redan plockat upp den och hade den i en dataväska. runt 8%t tax direkt i affären bara.

 

Då hade du tur. Att packa upp datorn och "använda" den innan införsel är inte giltigt längre vid kortare vistelser. Det var så tidigare, men det är långe sedan det undantaget försvann. Lever kvar som en allmän folktro att så är fallet fortfarande. Är studier, arbete mm under längre perioder för att det ska gälla. Hade de stoppat dig hade DU fått bevisa att datorn inte var köpt under din resa för att slippa betala tull och moms vid införseln.

 

Du kan söka på tråder i ämnet om du vill, eller kolla med Justitia på forumet som är jurist och har stenkoll på läget om vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...