Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startar ej, färgade streck över skämen


mpower

Rekommendera Poster

Jag hoppas det finns någon där ute som känner till problemet jag råkat ut för eller har varit med om något liknande. Det rör min 24-tums iMac med Intel Core2Duo processor. Jag var inte själv med när det hela hände, men har dokumenterat lite hur den beter sig nu i efterhand.

 

Försöker jag starta datorn i Mac-läge som vanligt så börjar det med att det kommer upp färgade streck över skärmen. Efter ett tag dyker även en Kernal Panic ruta upp, där man blir ombedd att starta om datorn. Se bild.

 

kernal_panic_uppstart_mac.jpg

 

Då jag även har en partition med Windows 7 på provade jag även att starta i Windows-läge genom att hålla in alt vid uppstart och därifrån välja Windows-partitionen som bilden nedan.

 

uppstart_alt_volymer.jpg

 

Uppstarten av Windows sker i helt svart läge, med de färgade strecken. Windows verkar starta dock. Man hör "välkomstmelodin".

 

Jag vore mycket tacksam om någon/några som har varit med om samma problem skulle vilja dela med sig lite om hur ni gick till väga med problemet. Antar att den måste lämnas in på service. Men vad beror felet på? Kostar det mycket? Är det över huvud taget lönt?

 

Min dator är drygt 2 år gammal om jag inte mins fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen fel på grafikkortet.

Det är ganska kostsamt.

Vet dock inte om iMacens grafikkort sitter tillsammans med moderkortet,

som det gör på MB och MBP. Isåfall blir det nytt moderkort, annars blir det

endast byte av grafikkortet. Fast du kan ha tur och det är något annat.

Om du har kopia på hårddisken, så skulle jag återinstallera OSX och se

hur det går och hoppas på det bästa.

 

Fast läs denna länk. Det verkar som en del får det fixat. :)

 

Lines and line and line all over.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...