Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Använda kartor i iPhonen i Japan?

tjorven

Recommended Posts

Hejsan. Jag ska till japan under våren och känner att det skulle vara väldigt smidigt att kunna använda kartor i iphonen...hur kommer det fungera? Inte alls?

Senast jag var där hade jag ingen iphone så jag använde aldrig mobilen överhuvudtaget. Kartorna kräver wifi-uppkoppling eller 3g gissar jag?

Någon som vet hur generösa de är med wifi inne i Tokyo och/eller Kyoto?

Eller finns det någon som har något annat bra tips för att använda kartor med telefonen?

Kartappen kräver internet uppkoppling. Har ingen aning om vad det kostar i Japan. När jag åkte utomlands var jag lite orolig för datatrafik kostnaden och hittade då två appar som har kartor som funkar offline. Dom heter oMaps och Citymaps2Go. Att det blev två berodde på att Apple bytte IOS version just när jag skulle åka och den första appen slutade fungera.

Man laddar i alla fall ned de kartor man vill hemma i lugn och ro och sedan fungerar de på plats utan internet uppkoppling. Det går att lägga in egna punkter på kartan i fall man vill det. Gpsen visar var man befinner sig.

Hejsan. Jag ska till japan under våren och känner att det skulle vara väldigt smidigt att kunna använda kartor i iphonen...hur kommer det fungera? Inte alls?

Senast jag var där hade jag ingen iphone så jag använde aldrig mobilen överhuvudtaget. Kartorna kräver wifi-uppkoppling eller 3g gissar jag?

Någon som vet hur generösa de är med wifi inne i Tokyo och/eller Kyoto?

Eller finns det någon som har något annat bra tips för att använda kartor med telefonen?

Datatrafik med svenskt abonnemang är dyrt i Japan. Se till att data-roaming är av! (Fast det vet du väl).

Sök på Tokyo GPS Guide i iTunes så kommer det upp en del alternativ som inte kräver uppkoppling.

Kanske kan vara till hjälp.

Jag var i Tokyo i somras, och det var fasiken i mig stört omöjligt att hitta wifi där, tom såna tjänster som kostar pengar, det var först när jag tog mig till Applebutiken i Ginza som det gick.

Så det är bättre att satsa på offlinekartor.

Köp en karta på plats är mitt råd ;)

Köp en karta på plats är mitt råd ;)

Det finns mycket bra turistinformationer på typ varenda tågstation - de erbjuder papperskartor gratis...

Men jag vill inte köra analogt i det här fallet...särskilt inte när man har en utomordentlig GPS och kompass i telefonen.

Gratis WiFi spots finns lite här och var i både Tokyo, och Osaka.

Det gäller bara att man vet var man skall leta..

Jag har nog några gratis konton kvar för ex, YahooBBs WiFi Spots nätverk som jag inte använder.

Dom täcker lite här och var, ex. på alla JR stationer, på Shinkansen, Alla Mcdonalds i hela Japan. m.m.

Annars erbjuder NTT en spot som inte är så dyr,,

Svensk 3G operatör att köra här är dyrt,,, funkar gör det,,, men rekommenderas inte...

Min far åkte på en rolig 4 siffrig räkning då han var här sist.. bara i Data!!

borstatanderna.gif

Vart i Japan kommer du vara??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...