Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ont i ögonen av Macbook Pro 2010

YB01

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har under 6 år använt en gammal HP med en matt skärm och har inte haft några som helst problem att sitta framför datorn under 5-6 timmar, ex när man kodar osv. HP:n har med åren blivit seg och därför har jag införskaffat mig en Macbook Pro. Efter mindre än en timmes användande upptäckte jag att jag började få riktigt ont i ögonen.

Har ägt datorn i några veckor nu men har fortfarande lite problem, fastän det har minskat. Men så fort man sitter och skriver lite på MS Word eller liknande program under ca 10 min (dvs med en helt vit bakgrund) så uppkommer problemen igen.

Kan det bero på att den har en LED-skärm? Detta undrar jag pga av denna tråd:

http://discussions.a...art=90&tstart=0

Om jag nu måste så kan jag skaffa mig en extern LED-skärm. Men är rädd att problemet kvarstår.

Vet ni vilka skärmar som är harmlösa mot ögonen och 10 timmars kodning i sträck? Gillar verkligen min nya Mac-dator så det känns väldigt tråkigt att något sådant ska inträffa.

Väldigt tacksam för svar!

Det är inte så enkelt att det beror på upplösningen/dpi på skärmen? Har du 13" eller 15/17" samt valde du då HiRes skärm av de sistnämnda?

Glömde nämna det. Jag har en 13-tum. Har också provat kalibrera den ett par gånger men det har inte hjälpt. Har läst om att det har med att LED-skärmen flimrar (något som sker jättesnabbt och man inte märker med blotta ögat, men tröttar ut ögonen), och att ifall man höjer ljusstyrkan till max så flimrar det mindre. Har provat detta tillsammans med Shades, för att ljusstyrkan blir för hög, men även detta har inte hjälpt.

Något som kan vara värt att nämna är att jag har "native resolution" på datorn, dvs den högsta.

Intressanta artiklar de länkade till. Många teorier men inga direkta svar och det verkar ju vara högst individuellt också. Det är ju inte otroligt att det kan bero på LED-typ också. Hur gammal är du? Gissar att det här kan vara ett värre problem ju yngre man är.

Jag är 18 just nu. Men nu vet jag inte om detta beror på en kombination mellan LED och glossy-skärmen, eller bara LED. Jag tänkte köpa en matt BenQ LED-skärm men är orolig att jag kommer uppleva samma problem. Då är det väl CCFL man ska köra på. Är det inte så att om en laptopskärm inte är LED så är det CCFL, eller finns det ett annat alternativ?

Jag har provat allt detta. Det har inte fungerat. Nu sitter jag framför min gamla HP igen och ögonvärken (samt den milda huvudvärken) är som bortblåst.

Min stora fråga är nu ifall det beror på LED eller Apple's display som reflekterar så mycket.

Kan nämna att jag även har ägt en netbook 11 tum. Den hade också en glossy LED-skärm men jag har inte för mig att jag upplevde så mycket problem med denna.

Det kan bero på att den inte var lika glossy som Macen, men även att den var mycket mindre, dvs mindre ögonirritation. Har faktiskt ingen aning.

Så, vågar man köpa en extern LED skärm, eller ska man köra med den gamla CCFL teknologin?

Thomas Ytterberg

Kan vara en kombination av flera saker. En gemensam nämnare är att folk ser sämre än de tror, "Äh, jag har aldrig behövt glasögon..." men när det kommer till kritan och man jämför är det många utan glasögon som faktiskt ser sämre än de som en gång tagit sig till optikern. Det kan vara små fel men precis så att den högre upplösning på en skärm gör sig tydlig som ögonvärk.

Däremot är ju 13-tummaren inte "högupplöst" på det sätt som de andra bärbara, särskilt då Macbook Air, så i ditt fall torde det inte vara det som är problemet.

Det skiljer sig åt mellan LED-varianter. Alla är inte likadana så det är svårt att uttala sig generellt.

Har inget svar på ditt problem, dock måste jag bara nämna att 10 timmar i sträck framför datorn utan avbrott är inte bra för varken ögen eller resten av kroppen, du bör ta en kortare paus varje timme och röra lite på kroppen, dessutom bör du även om du kan varva ditt sittande med att stå och jobba framför datorn. Några tips för att öka dina chanser att må bra överlag. Glöm ej heller att motionera regelbundet och äta bra om du vill ha en hjärna som presterar på topp. Oftast är programmering en sådan sak som man vill göra med sin hjärna på optimal prestanda. Hoppas dina problem löser sig.

• 7 months later...

Jag hittade denna tråd efter att jag sökt lite på nätet eftar att ha upplevt precis det du beskriver YB01. Efter bara 5-10 min användade av datorn får jag huvudvärk och otroligt ont i ögonen, ovanför eller bakom ögonen om ni förstår vad jag menar. Min dator är en Macbook Pro 15" 2011 med högupplöst matt skärm eller anti glare som de kallas. Först trodde jag att det var just den höga upplösningen som ansträngde mina ögon (allt blir smått), men även om jag förstorar text (webbsidor mm) genom att zooma så kommer huvudvärken. Hittade en mängd olika forum med personer som beskriver samma eller liknande upplevelser, men ingen som har någon direkt förklaring, en del tror att det har att göra med bakgrundsbelysningen i LED-skärmarna, andra tror att det har med font-shaping att göra mm. Jag trodde först att det var bara Macbook Pro modellerna som var drabbade, men i forumen verkar det finnas personer som upplevet det på Macbook Air och även Imac, sedan LED-skärmarna infördes. Idag var jag iväg till en Mac-butik och kollade på samtliga datorer i butiken och ingen av dem uppvisade samma flimmer som jag har på min dator, de hade dock ingen likadan dator som jag har utan bara Macbook Pro's med standardskärmarna. Provade Macbook Air 11" & 13", Macbook Pro 13" & 15", Imac 21" & 27" samt en Mac Mini med 27" Cinema display. Kanske är det bara så att det är fel på min dator... Kan alla som läser detta inlägg klicka på nedanstående länk och se om de upplever att bilden/bakgrunden som länken visar flimrar? Om du inte vet om den flimrar som jag beskriver, ta tag i fönstret och dra runt det lite, min dator flimrar även när fönstret är stilla, men inte riktigt lika kraftigt som det flimrar när man drar runt det.

http://www.csse.uwa.edu.au/~lucas/background.html

Det bästa vore ju förstås om någon med en Macbook Pro 15" med matt högupplöst skärm kunde rapportera tillbaka...

MacBook alu late 2008 sitter jag på och provade bakgrunden du länkade till och det flimrar något förbaskat på min dator.

Testade tjejens TinkPad med en billigare Led skärm i och den flimrar den med.

Har som du beskriver det problem med huvudverk och ont i ögonen.

Har uppsökt vårdcentral, Massör, Optiker & nu tandläkare för mitt gnisslande av tänder.

Ja jag har nog snart provat allt och endel av mina besvär beror ju på synfel som jag fått glasögon för & ska få bettskena för mitt gnisslande av tänder.

Har inte tänkt på att det kan vara skärmen på datorn som gör att jag får ont i ögonen, Huvudverk har jag haft i många år och har mycket med mitt tunga jobb och eventuellt endel med att jag gnisslar tänder på nätterna.

Ska följa denna tråd med spänning, Är det Led skärmarna som gör eländet så blir min dröm om en iMac inte sann utan blir nog en LCD skärm med en annan typ av Mac dator till.

Tråkigt att höra att du har problem med huvudvärk och ont i ögonen också, men kanske kan det ligga en förklaring i datorskärmen, vem vet... Ska bara förtydliga att om man drar runt ett fönster med den typen av bakgrund som jag länkade till så flimrar det på alla skärmar och datorer. Så frågan är alltså i det här fallet hur mycket era skärmar flimrar när fönstret är stilla, det kan vara en indikering på att det förekommer ett flimmer som man annars inte uppfattar med blotta ögat, men som förmodligen ändå registreras av hjärnan och kan ge huvudvärk och ont i ögonen hos vissa personer.

Tråkigt att höra att du har problem med huvudvärk och ont i ögonen också, men kanske kan det ligga en förklaring i datorskärmen, vem vet... Ska bara förtydliga att om man drar runt ett fönster med den typen av bakgrund som jag länkade till så flimrar det på alla skärmar och datorer. Så frågan är alltså i det här fallet hur mycket era skärmar flimrar när fönstret är stilla, det kan vara en indikering på att det förekommer ett flimmer som man annars inte uppfattar med blotta ögat, men som förmodligen ändå registreras av hjärnan och kan ge huvudvärk och ont i ögonen hos vissa personer.

Det flimrar duktigt när bilden är still på min dator och 100 gånger värre när man drar runt fönstret...

Sitter med en MBP 4.1 Early 2008 med glansig skärm. Sidan du länkar till flimrar inte utan enbart om jag drar omkring fönstret.

Thomas Ytterberg

Den där blinkar när den dras runt oavsett bildteknik. :)

Men den är helt blinkfri på min MB:s "LED-skärm" och den lysrörsbaserade NEC Spectraviewen jag kör med annars.

Stilla ska den vara stabil och blinkfri såvida man inte har något annat som åverkar, som en modulerande bildteknik som exempelvis plasma eller en analog anslutning. Flimmerupplevelse kan också komma av att ögat rör sig snabbt.

Sitter med en sprillans ny iMac med "glansig" skärm som har en HP-skärm kopplad till sig (matt).

Det blinkar värre på HP-skärmen än på iMacen.

kan rapportera lätt flimmer med den bilden på ett stationärt HP-skrälle med tillhörande HP-skärm (matt). slightly off-topic iofs ...

Kan vara en kombination av flera saker. En gemensam nämnare är att folk ser sämre än de tror, "Äh, jag har aldrig behövt glasögon..." men när det kommer till kritan och man jämför är det många utan glasögon som faktiskt ser sämre än de som en gång tagit sig till optikern. Det kan vara små fel men precis så att den högre upplösning på en skärm gör sig tydlig som ögonvärk.

+1

Flimrar endast om jag drar runt fönstret. Sitter vid en MacBookPro3,1 (late 2007).

NÄr jag köpte min iMac förra modellen så blev det som en chock eftersom jag hade en blekgrådassig LG 19" Wide ( som jag tyckte var hyfsad då.... :dumstrut: ) iMacen var så skarp och hade så klara färger att det tog flera veckor att vänja sig. Nu går det bra. :)

Den där blinkar när den dras runt oavsett bildteknik. :)

Men den är helt blinkfri på min MB:s "LED-skärm" och den lysrörsbaserade NEC Spectraviewen jag kör med annars.

Stilla ska den vara stabil och blinkfri såvida man inte har något annat som åverkar, som en modulerande bildteknik som exempelvis plasma eller en analog anslutning. Flimmerupplevelse kan också komma av att ögat rör sig snabbt.

Ja det stämmer, försökte klargöra det i ett tidigare inlägg, bilden flimrar/blinkar på alla skärmar om man drar runt fönstret, men när fönstret är stilla så borde alltså också upplevelsen av bilden vara just stilla... Så är inte fallet på min skärm och jag är övertygad om att det är en indikation på att något inte är som det ska med min skärm. Sen om den är defekt eller om det är ett allmänt problem för LED-skärmar kan jag inte uttala mig om, men med tanke på de inlägg som kommer in så är det fler skärmar som flimrar, och fler som är drabbade av huvudvärk/ögonvärk och illamående. Min syn är det för övrigt inget fel på, var hos optikern förra veckan.. Någon som möjlighetvis har en Macbook Pro 2011 med matt högupplöst skärm? Vad det gäller ljusstyrka och kontrast så blir symptomen ännu värre för mig om jag sänker ljusstyrkan på skärmen...

Kan bara säga till trådskaparen att när vi skaffade den nya 2011 27 tum imacen så gjorde det ont i ögonen när jag satt vid den längre än 5 min. När jag efter det använde 2007 24 tums modell försvann ögonsmärtan. Men efter 2 månader har besvären försvunnit helt så det gäller nog bara att vänja sig.

Har inte hittad en säker förklaring till varför det gör ont i början men har upptäckt att vit färg är mycket "vitare" på den nya än den gamla. Ställer man båda datornera bredvid så är det stor skillnad. Kanske den är så "vit att du måste vänja dig?. Bifogar en bild senare där ni kan se skillnaden.

MacBook Pro 15," glansig skärm, från 2009.

Nej, inte mycket flimmer alls.

Som tidigare nämnt kommer bilden i länken flimmra var den är, även på ett papper. Beror på optisk illusion; ögonen kan inte hålla isär linjerna.

Men om trådskaparen upplever flimmer på sin dator så gör han/hon det. Vet ej vad det kan bero på.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...