Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Avgift för betalning i en annan valuta på internet?

Bamseyoung

Recommended Posts

Tänkte köpa andra och tredje expansionen till WoW. Det kostar 229 + 229 + 39 (frakt) = 497 kr på komplett.

På Blizzards sida kan man köpa det digitalt för 55 Euro. Vilket är enligt en valutaomvandlade 495 kr idag.

Det jag undrar är om det är någon form av avgift som baken tar om man betalar i Euro. Har dock ingen aning vilket land pengarna går till, om det skulle spela roll. I så fall hur mycket kan avgiften ligga på? Har Swedbank.

Någon i detta forum som har erfarenhet gällande betalningar i andra valutor?

Vill inte bli överraskad med en summa som är hundra kronor mer än priset man trodde man betalade för.

iMatte v. 2.0

Tänkte köpa andra och tredje expansionen till WoW. Det kostar 229 + 229 + 39 (frakt) = 497 kr på komplett.

På Blizzards sida kan man köpa det digitalt för 55 Euro. Vilket är enligt en valutaomvandlade 495 kr idag.

Det jag undrar är om det är någon form av avgift som baken tar om man betalar i Euro. Har dock ingen aning vilket land pengarna går till, om det skulle spela roll. I så fall hur mycket kan avgiften ligga på? Har Swedbank.

Någon i detta forum som har erfarenhet gällande betalningar i andra valutor?

Vill inte bli överraskad med en summa som är hundra kronor mer än priset man trodde man betalade för.

Jag brukar handla ibland i framför allt euro och dollar. På mitt VISA-kort utfärdat av Nordea tillkommer inga separata avgifter för såna köp, utan de tar avgiften via en ofördelaktig växelkurs. Jag får alltså betala några ören mer per euro än om jag tex köper valutan hos Forex. Jag gissar att det fungerar på liknande sätt med ditt kort och din bank, men kan inte veta säkert.

Det jag lyckades precis hitta på Swedbanks sida var

"

Europabetalning Betalning till land inom EU/EES eller till Schweiz i euro eller svenska kronor

internetbanken

10 kr/st

kontor/telefonbanken

"EU.betalning"

50 kr/st

"

Men vet inte precis om detta berör mig då jag i så fall skulle betala med mitt VISA-kort. Det är ju inte direkt via "Internetbanken" så att säga.

Om de bara handlar om någon krona mer så är det väl okej ändå. Slipper i alla fall vänta till mitten av andra veckan om man vill ha spelet fysiskt. Trots allt så är det ändå bara CD-key:n man egentligen vill komma åt. Spelen laddar man ner från deras hemsida gällande den allra senaste versionen.

Det jag lyckades precis hitta på Swedbanks sida var

"

Europabetalning Betalning till land inom EU/EES eller till Schweiz i euro eller svenska kronor

internetbanken

10 kr/st

kontor/telefonbanken

"EU.betalning"

50 kr/st

"

Men vet inte precis om detta berör mig då jag i så fall skulle betala med mitt VISA-kort.

Det är skillnad på en kontoöverföring och att betala med VISA-kort. Kontoöverföring brukar vara dyrt. Betalning med VISA/Mastercard kostar bara en något förhöjd valutakurs. (Det får man betala i vilket fall. Exempelvis den dollarkurs som rapporteras på A-ekonomi är den nominella kursen och som du aldrig kan köpa några dollarsedlar för i realiteten. Du måste betala litet mer.)

Nu köpte jag det via Blizzards hemsida. 54,99 Euro (ca 495 kr) blev 501,55 kr när jag använda VISA-kortet. Var inte så farligt med 6,55 kr extra, plus man slapp invänta posten.

Lite förenklat kan man väl säga att det finns fyra typer av utlandstransaktioner som kan vara aktuella för privatpersoner. Inom EU är det reglerat vad dessa transaktioner får kosta, men går man utanför EU kan priserna variera ganska ordentligt:

•  
  • Banköverföring konto till konto. Inom EU kostar en sk "EU-betalning" faktiskt bara några få kronor, men då måste en rad villkor vara uppfyllda (maxbelopp, alla kontouppgifter måste finnas med osv). Annars får man väl räkna med någonstans mellan 50 och 100 kronor. Extra kostnad för expressbetalning och sk tredjelandsvaluta (ex skicka dollar till Spanien). Även att ta emot en betalning kostar, dock har jag för mig att en EU-betalning är kostnadsfri.
  • Utländsk check. Dyrare, framförallt att lösa in en mottagen check. Kan kosta flera hundra beroende på omständigheterna. Bankcheck från EU-land är billigare än en företags- eller privatcheck från utanför EU.
  • Kortköp (i fysisk butik eller via internet). Ingen avgift, förutom att banken ger dig en sämre växelkurs. Om vissa länder har avgifter för småköp vet jag inte.
  • Kontantuttag. Inom EMU (alltså inte Storbritannien, Danmark) i automat kostnadsfritt. Annars ca 40-50 kronor. För Nordeakunder vet jag att det är gratis även i Danmark, möjligt att andra banker har motsvarande regler där de själva har verksamhet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...