Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smarta objekt i Photoshop


Linuz M

Rekommendera Poster

Om jag förstått rätt så kan man använda Smarta objekt i Photoshop för att förstora och förminska bilder utan att kvaliten försämras.

Gör man ändringar i originalet förändras kopiorna.

 

Jag har provat följande:

 

Jag har lagt över en anka över till en bild som heter andkusten(Som är en naturbild)

Jag högerklickar på anklagret och väljer konvertera till smart objekt.

Därefter kopierar jag anklagret (Det smarta) genom dra till knappen "Nytt lager" i lagerpanelen. (Alla dessa blir så smarta)

Fixar sedan till så dom olika änderna ligger på olika platser i bilden "andkusten".

 

För att redigera så dubbelklickar jag på ett av anklagren som är smarta. (Bilden visas då i eget fönster)

Ändrar storlek och färg på ankan.

Därefter stänger jag fönstret och jag ser att förändringen i alla kopiorna.

 

Min fråga kring smarta objekt:

Varför är inte alla objekt smarta som default? Tar det mer i filstorlek eller vad?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men tänk ifall du bara ville ändra på en anka, då hade du blivit sne på om alla objekt blev smarta default.

 

Är det inte så att ifall du öppnar originalet och ändrar färgton eller nåt och spar att denna ändring slår igenom på dina änder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt så kan man använda Smarta objekt i Photoshop för att förstora och förminska bilder utan att kvaliten försämras.

Gör man ändringar i originalet förändras kopiorna.

 

Jag har provat följande:

 

Jag har lagt över en anka över till en bild som heter andkusten(Som är en naturbild)

Jag högerklickar på anklagret och väljer konvertera till smart objekt.

Därefter kopierar jag anklagret (Det smarta) genom dra till knappen "Nytt lager" i lagerpanelen. (Alla dessa blir så smarta)

Fixar sedan till så dom olika änderna ligger på olika platser i bilden "andkusten".

 

För att redigera så dubbelklickar jag på ett av anklagren som är smarta. (Bilden visas då i eget fönster)

Ändrar storlek och färg på ankan.

Därefter stänger jag fönstret och jag ser att förändringen i alla kopiorna.

 

Min fråga kring smarta objekt:

Varför är inte alla objekt smarta som default? Tar det mer i filstorlek eller vad?

 

Tack på förhand!

 

ja det tar mer kräm att kalkylera smarta lager (eftersom du måste behålla all data i bilden). dessutom kommer du ändå inte kunna förstora bilder över 100% av originalstorleken utan kvalitetsförlust.

 

är lite irriterad på att man måste använda smarta lager för att kunna använda oförstörande filter i ps...det känns väldigt gammalmodigt. i dagens läge borde alla filter vara oförstörande från början - som i tex iphoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...