Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Patentansökan: enklare att koppla ihop saker


set_lo

Rekommendera Poster

En ansökan som gör det elegantare att sätta rätt sladd i rätt uttag har visats av Apple http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2011/01/apple-dreams-up-a-new-user-friendly-connector-system.html#more En liten lampa över uttaget, en video som guidar och en sladd med RFID som kan meddela var den befinner sig, i närheten av uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig idé, men kommer nog bli dyr att implementera i förhållande till hur få som förmodligen kommer använda funktionen - både tillverkare och användare. Men ändå väldigt intressant patent, dock 10 år för sent tycker jag. Hade man infört det i USB:ns tidigare år hade det nog varit lättare att få andra tillverkare att haka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är naturligtvis en avvägning mellan supportkostnader t.ex. och kostnader för att bygga det. Egentligen är det ju inte så avancerat och heller inte så svårt att bygga. Tänker tillbaka på ett fall där det var en person som kopplade fel på en Ericsson PC, mellan skärmuttag, seriellt uttag (för skrivare) och kraftmatningen. Resultatet var att datorn givetvis havererade. Där borde det ha funnits, dvs. 1985 ;) Så det borde ev. vara en öppen standard framöver. T.ex. skulle jag inte ha något emot att få en intelligentare beskrivning över hur man kopplar stereo, TV, Apple TV, MacMini etc. på ett smidigt sätt. Idag försöker jag ibland tänka mig hur det "bästa" sättet skulle vara att förena olika prylar och data de emellan. Tyckte Apple TV 2 faktiskt var ett bra sätt att försöka få till en koppling mellan en större skärm, TV, och de datorprylar i form av andra Appleprodukter man har. Ljudkoppling har de redan i AirPlay/AirPort Express. Om antalet "standarder" ökar för prylar, med speciella sladdar för alla prylar, kan jag mycket väl åtminstone se en "standard" för att hjälpa till vid uppkopplingen skulle vara kostnadsbesparande. Eller fördummande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...