Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Automatiskt logga in på öppet trådlöst nätverk med kod?


oscarg21

Rekommendera Poster

Hej,

Har en iPad som jag använder mycket i skolan för att ta anteckningar och surfa på nätet. På min skola har vi ett öppet trådlöst nätverk, men för att kunna surfa måste vi slå in användarnamn samt lösen varje gång man vill surfa. Alltså iPaden ansluter automatiskt till routern men man kan inte komma ut på nätet utan att logga in. Vi kan inte bestämma lösenord och användarnamn själva och därför blir det jobbigt att slå in en tio-siffrig kod som man inte kan i huvudet varje gång man ska kolla något snabbt. Min fråga är om det finns någon smart sätt att spara lösenordet och användarnamnet, jailbreak eller inte spelar ingen roll. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sätt att kringgå detta, men jag skall inte berätta hur. Däremot brukar jag göra så att användarnamnet kommer jag ihåg, men lägger in lösenordet i t.ex. "Anteckningar" och låter den ligga i urklippet, så slipper man i varje fall komma ihåg det varje gång. Man klistrar bara in lösen ... Tanken är ju att man egentligen inte skall fuska sig till detta, utan att slå upp det var gång. Men precis som du skriver så är det uppenbart att man söker vägar att kringgå det, när det blir alldeles för besvärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sätt att kringgå detta, men jag skall inte berätta hur. Däremot brukar jag göra så att användarnamnet kommer jag ihåg, men lägger in lösenordet i t.ex. "Anteckningar" och låter den ligga i urklippet, så slipper man i varje fall komma ihåg det varje gång. Man klistrar bara in lösen ... Tanken är ju att man egentligen inte skall fuska sig till detta, utan att slå upp det var gång. Men precis som du skriver så är det uppenbart att man söker vägar att kringgå det, när det blir alldeles för besvärligt.

 

Vad är det för sätt du tänker på? Jag använder redan kopiera och klistra in lösenrdet, men jag tycker det är irriterande att göra det 10 ggr/dag. att kunna surfa utan att slå in lösenordet varje gång hade varit fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga in lösenord i Anteckningar känns mindre smart. :)

Använd Wallet istället för detta, eller en annan App med en databas du kan kryptera informationen i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att spara certifikatet, de funkar fint på min skola.

 

 

Smart, detta har jag faktiskt inte tänkt på. Skall absolut testas på måndag. Tack! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart, detta har jag faktiskt inte tänkt på. Skall absolut testas på måndag. Tack! :)

 

 

 

Har testat på lite olika sätt, men jag lyckas inte. När jag ska logga in på nätverket i safari som jag inte kan bokmärka. Finns det något annat sätt eller hur gör du?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du på något universitet med eduoram-nätverk eller är det någon mindre skola och då troligtvis mkt "egetsinnigt" nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du på något universitet med eduoram-nätverk eller är det någon mindre skola och då troligtvis mkt "egetsinnigt" nätverk?

 

Vet inte av eduoram är, men är ganska säker på att vi inte har det. Går på en gymnasieskola med ca 600 elever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte av eduoram är, men är ganska säker på att vi inte har det. Går på en gymnasieskola med ca 600 elever.

Okej. Då kan jag inte säga på rak arm hur du skall göra för att kunna logga in direkt.

Kanske borde du höra med "IT-avdelningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Då kan jag inte säga på rak arm hur du skall göra för att kunna logga in direkt.

Kanske borde du höra med "IT-avdelningen".

 

Har pratat med de ITansvariga men dom har ingen lösning. Hade inte gnällt om man hade fått bestämma användarnamn och lösen själv men nu måste jag ha med mig en lapp med lösen varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med de ITansvariga men dom har ingen lösning. Hade inte gnällt om man hade fått bestämma användarnamn och lösen själv men nu måste jag ha med mig en lapp med lösen varje dag.

 

Kanske att det fungerar att fixa en adress som loggar in dig automatisk. Men då skulle jag behöva källkoden från websidan där man loggar in. Enkelt att fixa med en webläsare, tex. safari klicka Meny->Innehåll->Visa Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga in lösenord i Anteckningar känns mindre smart /.../

 

Självklart -- om man sparar det ;) Mren om man bara har det som temporär lösning, så fungerar det nog ok. Radera ett blad i Anteckningar går snabbt. Annars får man nog be (som sagt) administratörerna av nätverket att sätta upp timeout-tiden. Upptäckte nu senast när jag åkte tåg att man satt upp denna gräns, så man slapp logga på så ofta. Routerns automatiska nedkoppling, och användarens behov av längre uppehåll, kolliderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...