mac2009 Postad 20 januari, 2011 Share Postad 20 januari, 2011 Hej, Mitt mailkonto har raderas efter att min macbook stängdes av av sig själv två gånger i rad. Kände under plåten och märket att den hade blivit jätte värm. När jag startade mailprogrammet "mail" såg jag att mina konton var borta =( Så jag fick börja från början med att lägga till mina mailkonton. Men nu vet jag inte hur jag kan få med mina mappar från mailet ner till mailprogrammet, precis så som jag hade det tidigare. Jag har One.com när jag loggar in via deras hemsida har jag skapat flera mappar som "jobbet", "skolan", "apple" osv .... när jag loggade in på mailprogrammet på min mac kunde jag också se dessa mappar... men nu när jag var tvungen att lägga in mina mailkonton efter att dem hade försvunnit kunde jag inte få med mapparna =( Någon som har en lösning till detta? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 20 januari, 2011 Share Postad 20 januari, 2011 Ingen backup ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mac2009 Postad 20 januari, 2011 Författare Share Postad 20 januari, 2011 hur kan man kolla det? det ser ut som att mailadresserna som jag skickade mail till finns kvar... betyder det att jag kan återställa det? tack! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
datar Postad 20 januari, 2011 Share Postad 20 januari, 2011 Har du ingen backuplösning på din egna dator? Exempelvis Time Machine? För jag antar att du hämtar hem mailen från ditt webbhotell till mail programmet? Om datorn blir varm, vad har du för temperaturer? Prova att tanka hem iStat för att se dina temps. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Justitia Postad 21 januari, 2011 Share Postad 21 januari, 2011 Förtydligade rubriken lite. /moderator Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jroef Postad 21 januari, 2011 Share Postad 21 januari, 2011 Jag har One.com när jag loggar in via deras hemsida har jag skapat flera mappar som "jobbet", "skolan", "apple" osv .... när jag loggade in på mailprogrammet på min mac kunde jag också se dessa mappar... om du skapat mapparna i one's webmail, måste du lägga in mailkontot som IMAP och inte POP för att kunna se dom. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raphael Postad 21 januari, 2011 Share Postad 21 januari, 2011 Detta visar tydligt varför man ska ha en backup, dvs en extern hårddisk och köra TimeMachine mot den. TimeMachine följer med Mac OS X sedan Leopard och är busenkelt att använda, så det finns inge ursäkt att hoppa över en backup lösning. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mac2009 Postad 21 januari, 2011 Författare Share Postad 21 januari, 2011 Har du ingen backuplösning på din egna dator? Exempelvis Time Machine? För jag antar att du hämtar hem mailen från ditt webbhotell till mail programmet? Om datorn blir varm, vad har du för temperaturer? Prova att tanka hem iStat för att se dina temps. "Mitt i Prick"... det du beskrev stämmer jätte bra och det var så det hände... min dator stängdes av och det var så problemet med mailprogrammet började jag har time machine men är så himla dålig på att veta hur jag ska använda den... nu ångrar man att man inte tog tag i det och lärde sig det.. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mac2009 Postad 21 januari, 2011 Författare Share Postad 21 januari, 2011 om du skapat mapparna i one's webmail, måste du lägga in mailkontot som IMAP och inte POP för att kunna se dom. ja, jag har skapat dessa mappar i själva one´s webbmail skrev om problemet till dem och fick följande svar Så här ställer du in utgående mailserver:1. I menyn, klicka på "Mail" och välj "Inställningar".2. Klicka på "Konton" uppe till vänster, och välj ditt konto i menyntill vänster.3. Klicka på rullgardinsmenyn vid "Server, utgående e-post (SMTP)", välj"Redigera serverlista".4. Under fliken "Kontoinformation", i rutan "Servernamn", angesend.one.com5. Klicka på fliken "Avancerat".6. I menyn "Autentisering", välj "Lösenord".7. I "Användarnamn" skriver du in e-mailadressen för kontot, och i"Lösenord" skriver du in mailkontots lösenord.8. Välj "Anpassad serverport", och fyll i siffran 2525.9. Klicka på OK för att spara ändringarna. men det funkade inte, mina mappar kom inte med... så nu ska jag testa att ägga in mailkontot som IMAP Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mac2009 Postad 21 januari, 2011 Författare Share Postad 21 januari, 2011 Nu har jag suttit i flera timmar framför datorn och försökt lösa det här utan att lyckas. Jag hittar ingen utväg. Helt kört Vad är det för information som ska skrivas in under följande fät som tillhör bilderna jag har bifogat? Jag blir snart galen.. Jag hoppas, hoppas att det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig med.... Bild 1 Namn: "Mitt Namn" E-postadress: "info@mittnamn.se" Lösenord: ********** Bild 2 (Server för inkommande e-post) Kontotyp: " IMAP " (antar att jag ska välja IMAP för att få med mapparna jag skapat hos one´s webmail) Beskrivning: " frivilligt, så här hoppar vi över " Server, inkommande e-post: Vad ska jag skriva här?? Användarnamn: ska jag skriva användarnamnet på mitt mailkonto?? Lösenord: ska jag skriva lösenordet på mitt mailkonto?? Bild 3 (säkerhet för inkommande e-post) Ska jag klicka i rutan för "använd ssl" ? Bild 4 (server för utgående e-post) Beskrivning: "vad ska jag skriva här, obligatorisk?" Server, utgående e-post: "vad ska jag skriva här?" Ska jag kryssa i "använd bara den här servern" Om inte, vad ska jag skriver i fälten under? Uppskattar eran hjälp! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 22 januari, 2011 Share Postad 22 januari, 2011 Inställningar för OS X hos one.com kanske? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tordake Postad 22 januari, 2011 Share Postad 22 januari, 2011 Surfa till one.com och välj Support i menyn. Här finns ett val för hur man ställer in Mac Mail hos One.com. Det är bara att läsa innantill men det förutsätter att du har tillgång till ditt lösenord till din mail,men det har du väl. Har använt denna guide när jag bytte från PC till Mac Denna guide är lätt att använda. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mac2009 Postad 22 januari, 2011 Författare Share Postad 22 januari, 2011 Jag skrev till one och fick bra svar på mina frågor av någon på deras support (deras guide hjälpte mig inte så mycket) Nu tror jag att det har fixat sig =) Är det någon som vet hur man kan ändra om så att filformatet återgår till jpg när man tar skärmdump? Av någon skum anledning blir filen png Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Koplimi Postad 22 januari, 2011 Share Postad 22 januari, 2011 Är det någon som vet hur man kan ändra om så att filformatet återgår till jpg när man tar skärmdump? Av någon skum anledning blir filen png Någon speciell anledning du vill ha jpg för? Png är ett format gjort för hemsidor och är bra för att ladda upp i forum som detta. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 22 januari, 2011 Share Postad 22 januari, 2011 Har för mig att det blir png om man använder programmet skärmavbildning men jpg om man använder kortkommando istället. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Koplimi Postad 22 januari, 2011 Share Postad 22 januari, 2011 Har för mig att det blir png om man använder programmet skärmavbildning men jpg om man använder kortkommando istället. Det är ju helt beroende på vad man har inställt. Min ger png vid snabbkommando och tiff med programmet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.