Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra enkla snygga ritningar med Mac


looptroop

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är i stort behov av ett enkelt rit program till mac för att göra enkla ritningar över byggnader.

 

Använde tidigare visio på windows tiden och är nu på jakt efter liknande till mac.

 

Alltså inget som behöver vara i skala eller så, utan enkla översiktsritningar på byggnader för att placera ut symboler för diverse saker.

 

 

Tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda sig av AppleWorks Objektgrafik som har stor nogrannhet. Gammalt progg men fungerar riktigt bra på låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda sig av AppleWorks Objektgrafik som har stor nogrannhet. Gammalt progg men fungerar riktigt bra på låg nivå.

 

 

Tack för ditt svar, men vill ha ett lite snyggare resultat!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, men vill ha ett lite snyggare resultat!

Definiera "snyggare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova SweetHome3D.

 

Var ju super enkelt, men saknar vissa funktioner.

 

Det jag brukar göra är att ta foto på till exempel en utrymningsplan.

Synka telefonen - lägga in bilden i "visio" - dra ny linjer överallt - lägga till dörrar - mina egna symboler - och voila!

 

Bifogar ett exempel

post-57186-048160500 1295540655_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera "snyggare".

 

Bifogade en bild....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogade en bild....

Den skulle man mycket väl kunna göra i AppleWorks.

 

Men i och med att det är ett generellt program så kan det vara petigare att få till än med ett enklare program som enbart kan göra sådana ritningar.

 

Ett mer modernt (generellt) ritprogram är EazyDraw:

http://www.eazydraw.com/

http://www.eazydraw.com/housePlan.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogade en bild....

 

De flesta enklare CAD-program klarar detta. Macdraft, RealCADD, HighDesign för att nämna några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, men vill ha ett lite snyggare resultat!

 

Du skrev enkelt.... jag har gjort ett antal underlag för bla Vansbro kommun på placeringsritningar och utseendeförslag. Jag ritade om mitt hus när jag skulle ha ett underlag till kommunen för min stora ombyggnad och även en del konstruktionsritningar. Alla trodde jag hade Cad.

-Nä, jag har Mac! var mitt stående svar.

Många tror att AppleWorks är för småbarn men då har man missat mycket. Tyvärr är det lite bökigt att komma in i att göra ritningar för man måste göra allt manuellt. Men det är enkelt. Det blir snyggt ( om man är duktig ) och priset...... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...