Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trög och buggig MacBook Pro!


maltemaxi

Rekommendera Poster

Det här är helt sjukt. Igår var macen normal. Nu är den trög. Alla program tar jättelång tid att starta och Keynote och Pages kraschar jätteofta. Har kollat Aktivitetskontroll och inte lite minne. Badbollar hela tiden. Bifogar konstig ruta i Keynote.

keynote fel.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör säker start på datorn - dvs, håll nere shift-tangenten när du startar datorn. Håll nere i några sekunder tills en tidslinje visar sig i botten av skärmen, med en stapel som går från vänster till höger. Den visar att datorn jobbar och rensar... så det kan ta lite extra tid starta datorn, men det kan vara värt det för den gör självservice.

 

Dina besvär låter som om något tredjepartsprogram strular. Inte helt ovanligt om du har något med Microsoft installerat... :) I värsta fall kan det vara ett hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ju Office 2004 för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM datorn känns seeeg och ovillig, kolla hur mycket ledig plats du har på hårddisken. Dubbelklicka på hårddisksymbolen så står det längst ner på ramen hur mycket som är ledigt. Det ska vara minst 20 GB, hellre mer.

...

Öppna Aktivitetskontrollen och kolla Processor. Först kan du se längst ner på grafiken på fönstret om datorn jobbar fast den inte ska. Om det är så kan du se i tabellen ovan vad som drar kraft. Klicka i Alla processer och sen % processor. Det händer ibland att någon process hänger sig och stjäl kraft av processorn i onödan. Är det lugnt där så kolla i Systemminne.

...

Kolla Sidor ut i Systemminne. Det är det som visar om du behöver mer RAM. Är den på MB är det lugnt. Är den på GB och datorn bara har varit på ett par dagar är det brist på RAM och det är därför det segar. Klicka i Verkligt minne för att se så det inte är något program som drar minne i onödan.

...

"Badbollar" datorn och fryser ibland prova Säker start och även Laga hårddisken.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losningar-pa-vanliga-macproblem

...

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har enligt finder 49,67 GB ledigt, men trögheten sitter kvar. Dock vägrar att visa sig och datorn tar evigheter att starta. Säker start fungerar inte. Det kommer aldrig någon stapel i botten. Begagnad dator med 10.6 så inga installationsskivor eller arkivera installera. Vad ska jag göra????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provar att logga in på ett annat konto, och där kommer dock fram men det är ändå trögt som attans!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

jag har enligt finder 49,67 GB ledigt, men trögheten sitter kvar. Dock vägrar att visa sig och datorn tar evigheter att starta. Säker start fungerar inte. Det kommer aldrig någon stapel i botten. Begagnad dator med 10.6 så inga installationsskivor eller arkivera installera. Vad ska jag göra????

Köp 10.6 för 319 pix, formatera hårddisken med överskrivning av nollor och installera om OS X. Är det fortfarande segt behöver du sannolikt också köpa en ny hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla grejer/dokument/bilder/hämtade filer/program som jag använder ofta då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S Har ett skoljobb med deadline imorgon fredag 21a jan. Hur ska detta gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag byter konto, så fungerar allt som vanligt, förutom när jag kollar i skivverktyg så säger den: (kolla bifogad fil) fel_maskinvara.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en backup av allt utav värde för dig så gör en kopia till extern disk så du inte förlorar något.

Sedan skaffar du installationsskivor som påpekats ovan (Alla Macintoshdatorer kommer med skivor så du borde fått med det även om den är begagnad).

Försök att laga disken med skivverktyg från installationsskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min dator så fick jag endast datorn med ett trasigt batteri och en magsafe sladd. Inga skivor följde med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men backup ska jag göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...