Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard på PowerPC?


arlecchino

Rekommendera Poster

Hej alla likasinnade - jag söker hjälp!

 

Jag försökte, med hjälp av en boot disk (eller vad det nu heter, alltså en skivavbild på en extern hårddisk) uppgradera min iMac från Tiger till Snow Leopard. Detta ville mitt lite skötebarn verkligen inte gå med på utan började låta något förskräckligt och sedan totalvägra. Min gamla iMac är en PowerPC och jag har för mig, någonstans i bakhuvudet, att det inte går att uppgradera då. Men gäller det bara när jag gör det med en hårddisk eller gäller det skivor också?

 

Alltså, kan jag uppgradera min iMac PowerPC från Tiger till Snow Leopard?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

SnowLeopard är bara för Intel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, kan jag uppgradera min iMac PowerPC från Tiger till Snow Leopard?

Nej, bara till Leopard (utan "Snow").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack så mycket för svaren. De uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara använda antingen originalskivorna som följde med din dator ELLER en köpt skiva. Du kan inte använda en leopardskiva som följde med till en annan Mac-modell för den har inte de filer som behövs till din burk. Dessutom ska du inte uppgradera i den bemärkelsen att du lägger på ett nyare system på det gamla, utan du ska radvera hårddisken och skriva över med nollor och sedan installera det nya OS X-et.

...

Allt magnetiskt lagringsmaterial som hårddiskar, minnesstickor mm tappar sakta men säkert magetiseringen och det leder till slut till läsfel och oförklarliga problem med datorn och i värsta fall förlust av värdefull data. Därför ska du ominstallera med jämna mellanrum på 3-4 år.¨

...

Om du bara uppgraderar och "fyller på" med det nya OS X-et riskerar gamla drivrutiner mm störa det nya OS X-et. Brukar aldrig vara en bra ide. Fördelen är att det går fort, men det är enda fördelen.

...

Om din dator är till åren ska du radera genom att välja Skriva över med nollor. Det tar lite tid men alla skadade sektorer undantas och ger dig bästa och säkraste hårddisken efter de förutsättningar som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...