Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone eller HTC?


iMacstream

Rekommendera Poster

Hejhej!

 

Jag är idag ägare av en gammal, trött iPhone 3G. Jag har beslutat mig för att det är dax att uppgradera.:ThumbsUp:

Men skall jag köpa en iPhone 4, eller vänta till nästa iPhone? Kommer det vara stora skillnader mellan dessa?:fundersam:

 

Sedan e det så (illa) att jag har fått smak för HTC, och framför allt då HTC Desire HD. HTC har ju allt som iPhone har (förutom en utomordentligt bra app-store).

Men utöver alla iPhones funktioner så har ju HTC andra användbara funktioner t.ex WiFi-Tethering (telefon till iPad), stöd för DLNA,

man slipper krånglet med iTunes då man skall lägga in nya filmer, laddning via vanlig USB-Kabel, et.c

 

Så jag behöver lite hjälp här. Har vi någon här på forumet som tidigare haft en HTC, men nu hoppat på iPhone-tåget? Kan någon berätta för mig varför ni här tycker att iPhone är det bättre valet?

 

Tacksam för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Citerar mig själv i en annan tråd..

 

"Känns som Linux vs OS X

Ap-fula ikoner.. icon labels visar inte hela namnet på appen, processer "måste tvångsavslutas" flera ggr/dag, friend stream upphör fungera, enda botemedlet är att återställa tel. till fabriksinställningar (hur kul är nu det)

widgets tar så lång tid att uppdatera att man tappar intresset under väntandet. Osv osv

Dock är HTC Legend så väl byggd/hopsatt att Apple borde ta upp konceptet med unibody även på telefonerna :)

Bottom line - jag skulle mkt väl kunna ha HTC Legend som enda telefon, men väljer iPhone."

 

Android kommer säkert bara att bli bättre och bättre med tiden, men *i dag* känns det som sagt som telefonvarianten av nån Linuxdist.

Testa både en Android och en iPhone innan köp, det är möjligt att du tycker Android är skitcoolt, jag gör det inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet enligt mig är att köra en jailbreakad iphone, då får man det bästa från båda :P

 

WiFi-Tethering kan du göra redan nu med jailbreakad iphone. Om du inte vill jailbreaka så tror jag WiFi-Tethering även kommer officiellt till ios med nästa uppgradering av ios, är i för sig inte 100% på det men som jag har förstått det så ska det vara ganska säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis gått igenom exakt samma dilemma. Hade en gammal iPhone 3G och fick erbjudande om att välja vilken ny telefon jag ville genom jobbet. Efter mycket velande mellan iphone 4 och HTC Desire HD blev det till slut en Desire HD. Ångrar mig kolosalt. I min mening är iPhone en så mycket bättre telefon. Den är till exempel mycket bättre på att hantera mail. Dessutom tycker jag att Desire HD är aldeles för stor.Batteritiden är också fruktansvärt dålig på DHD:n. Laddade hela natten och fick sen sätta den på laddning under förmiddagen idag. Katastrof!Välj iPhone för allt i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet enligt mig är att köra en jailbreakad iphone, då får man det bästa från båda :P

 

WiFi-Tethering kan du göra redan nu med jailbreakad iphone. Om du inte vill jailbreaka så tror jag WiFi-Tethering även kommer officiellt till ios med nästa uppgradering av ios, är i för sig inte 100% på det men som jag har förstått det så ska det vara ganska säkert.

 

Det finns ju WiFi-Tethering i iOS 4.3 för utvecklare så det är ganska säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Nu kanske tråden flyter bort lite ifrån rubriken men min andra fråga då? Vet man något om nästa iPhone? När kommer den? Kommer det vara några stora förändringar på den och 4an tror ni?

 

Hörde nämligen två killar som satt bakom mig på bussen idag. En av killarna funderade också på en iPhone 4 och han sade att han läst på internet att folk inte trodde att nästa iPhone skulle skilja sig så mycket ifrån 4an. Så enligt honom var det ingen idé att vänta på någon ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med minne menar du då att man kan få en 32GB-version för samma pris som vi köper 16GB för idag? Har man inte gjort så på de tidigare lanseringarna av nya iPhones?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite tur är det kanske mer internminne och inte bara lagringsutrymme så vi i framtiden får se ännu bättre multitaskhantering och ännu tyngre program. Men ganska exakt allt som sägs om nästa generations iPhone är ju spekulationer - som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man göra med Wifi-tethering som man inte redan idag kan göra med Internetdelning via USB eller Blåtand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man göra med Wifi-tethering som man inte redan idag kan göra med Internetdelning via USB eller Blåtand?

 

Slippa USB och blåtand. Typ. ;)

 

Använda telefonen som wifi-hotspot eller hur man ska förklara. Ansluta andra enheter som till en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nästa version iPhone!

Precis som redan nämnts så är det bara Apple själva som vet hur nästa iPhone kommer att se ut. Men om man tittar på de få nyheter som läckt ut samt de olika patent som Apple sökt på sistone så är det ju självklart att det rör sig om en uppdatering av hårdvaran med bättre kamera, batteri och dyligt. Processorn lär bli en uppdaterat A4 som enligt de senaste ryktena kommer att ha dubbla kärnor med bättre grafikfunktioner. Sen så lär telefonen innenhålla ett NFC-chip (Near Field Communication). Antennen kommer med stor sannolikhet att justeras för att lösa det tjafs som uppstod med iPhone 4. Det ryktas att den lösningen kommer redan i de Verizon-iphone-4 som släpps här i dagarna. Däremot så gissar jag att skärmupplösning och den nya designen kvarstår. Kanske det även slutligen kommer en vit iPhone ;-)

 

Vad gäller mer lagringsminne så gjorde Apple ingen uppdatering sist utan behöll 16/32GB-konfigurationerna. Kanske de kommer att bibehålla detta - om nu inte satsningen på HD-material gör att de tar steget till 32/64GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget rekommenderar jag iPhone. Den är stabilare, har längre livslängd och är allmänt bättre och snyggare (i min mening).

Jag tror också generellt att de som väljer iPhone är nöjdare. Sen säger jag inte att alla blir nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin_iPhone

iPhonen har ju uppdaterats i steg med minne:

 

3G 128 MB

3gS 256 MB

4´an 512 MB

 

Så om dm uppdaterar ramminnet så blir det nog till 1024 MB ram, då det verkar vara en naturlig uppdatering, om man kollar tillbaka på dem tidigare modellerna av iPhone. Då har minnet fördubblats vid varje ny iPhone modell.

 

 

Om ryktet stämmer så kan det nog bli en uppdaterad processor, med bättre grafik chip och möjligtvis doucal core.

 

Beroende på hur mycket värme den skulle generera, då iPhonen är rätt tillsluten, och har inte så bra kylförmåga.

 

Den blir varm redan nu då man spelar eller kollar på film etc.

 

Så om dem löser kylningen på ett bra sätt så är det nog en tänkbar uppdatering.

 

Lagringsutrymmet låter nog Apple vara kvar på samma nivå som nu 16/32 GB.

 

annars så skulle telefonen stiga med ca 1000 / modell (om det skulle bli 32/64 GB) då det skilkjer ca 1000 kr mellan 16/32 GB nu, så blir iPhonen lite dyrare om dem gör den med 32/64 Gb istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lagringsutrymmet låter nog Apple vara kvar på samma nivå som nu 16/32 GB.

 

annars så skulle telefonen stiga med ca 1000 / modell (om det skulle bli 32/64 GB) då det skilkjer ca 1000 kr mellan 16/32 GB nu, så blir iPhonen lite dyrare om dem gör den med 32/64 Gb istället.

 

Just den biten är jag inte helt säker på. Jag skulle tro att Apple har under årets gång lyckats pressat ner priset på minnena. Så vi får en 32/62GB iPhone.

Men det är klart, det är bara spekulationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag skanat mest av allt i iphone är wifi-tethering (vill inte jailbreaka) och det kommer ju till iOS inom kort, och eftersom min HTC Desire nu gått sönder så har jag bestämt mig för att om det kostar massor att laga den så blir det en iPhone ist. iphone är väldigt mycket bättre byggd, så är det bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se större skärm typ 4 tum och bättre batteri.

Har idag en Samsung galaxy S i9000 som har batteri tid på 4 dagar med 3G och aktiv data synk. Då blir det en del surf, sms, tele m.m, och då håller den 4 dagar. Däremot om jag snålar riktigt och kan hålla mig till bara GSM och lite sms och tele(ca 2h taltid) då håller den 8-9 dagar. Det är vad jag kallar bra batteri tid.

Så det blir mycket som ska förbättras i iphonen för jag ska välja en iPhone 4 eller 5 när den kommer. Idag är bara Retina upplösningen den enda anledning till varför jag skulle kunna välja en iphone 4 om det inte var för att den är 3.5 tum skärm, vilket är för litet för min del.

Tyvärr så är det inte tillräckligt för jag ska dumpa Galaxy S i9000. Galaxy har enligt mig fyra saker som måste finnas på iphone för att jag ska byta. Större skärm 4 tum minst, bättre batteri (gärna i klass med galaxy) eller bättre. Gärna utbytbart batteri. Siste med inte minst minneskort så jag kan utöka utrymme själv när det behövs.

Andra saker som hade varit najs är: Mer solid konstruktion alt annat material val. Lägre pris, men det kan man glömma vi talar om produkter från Apple.

 

Samsung galaxy S i9000 har 8 GB som standard plus att du kan utöka minnet med 32 GB till vilket gör att du kan ha 40 GB i din tele för ca 4400 Kr utan abonneman mot iphone 32 GB för ca 7500 Kr utan abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slippa USB och blåtand. Typ. ;)

 

Använda telefonen som wifi-hotspot eller hur man ska förklara. Ansluta andra enheter som till en router.

OK. För mina behov räcker nog internetdelning ett tag till mao! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. För mina behov räcker nog internetdelning ett tag till mao! :borstatanderna:

 

Det tror jag inte att du tycker efter att ha hört vad det betyder. Det är gör så att du blir en wifi, t.ex. Kalles iPhone, och att vem som helst som har ditt lösenord kan ansluta, med andra apparater som iPhones (hata!) androider och sånt, helt trådlöst. Du blir helt enkelt routern och inte bara ett modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte att du tycker efter att ha hört vad det betyder. Det är gör så att du blir en wifi, t.ex. Kalles iPhone, och att vem som helst som har ditt lösenord kan ansluta, med andra apparater som iPhones (hata!) androider och sånt, helt trådlöst. Du blir helt enkelt routern och inte bara ett modem.

OK, men jag har aldrig känt det behovet faktiskt. Men man ska ju aldrig säga aldrig... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spindelharpan

HTC har absolut bäst kvalitet har flera kompisar som har fungerat under flera år. Iphone har jag många kompisar som wifi har lagt av i kretsarna kvaliten är inte jätte stor skillnaden. Man kan koppla in android i de flesta datorer med flera olika program inte bara itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Kan hålla med om att HTC med android håller måttet. HTC med windows mobile är en helt annan historia :)

De är lite som windows datorer, det är inte fråga om de kommer att krascha utan när :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se större skärm typ 4 tum och bättre batteri.

Har idag en Samsung galaxy S i9000 som har batteri tid på 4 dagar med 3G och aktiv data synk. Då blir det en del surf, sms, tele m.m, och då håller den 4 dagar. Däremot om jag snålar riktigt och kan hålla mig till bara GSM och lite sms och tele(ca 2h taltid) då håller den 8-9 dagar. Det är vad jag kallar bra batteri tid.

 

Det där med batteritider är sanning med modifikation för många andra som har samma Galaxy S har klagat just på batteritiden på den och jag tror ej att man, som standard, får sådana fantastiska batteritider direkt vid leverans.

Jag antar att du har köpt ett extra tjock batteri till din SGS från Ebay och (eller) har lagt in en superoptimerad ROM och Kernel i din SGS och det är det som gör att du får så bra batteritid. Min SGS håller,med nöd och näppe, i två dagar som mest med Darky's ROM och originalbatteriet.

 

Så det blir mycket som ska förbättras i iphonen för jag ska välja en iPhone 4 eller 5 när den kommer. Idag är bara Retina upplösningen den enda anledning till varför jag skulle kunna välja en iphone 4 om det inte var för att den är 3.5 tum skärm, vilket är för litet för min del.

Tyvärr så är det inte tillräckligt för jag ska dumpa Galaxy S i9000. Galaxy har enligt mig fyra saker som måste finnas på iphone för att jag ska byta. Större skärm 4 tum minst, bättre batteri (gärna i klass med galaxy) eller bättre. Gärna utbytbart batteri. Siste med inte minst minneskort så jag kan utöka utrymme själv när det behövs.

Andra saker som hade varit najs är: Mer solid konstruktion alt annat material val. Lägre pris, men det kan man glömma vi talar om produkter från Apple.

 

Samsung galaxy S i9000 har 8 GB som standard plus att du kan utöka minnet med 32 GB till vilket gör att du kan ha 40 GB i din tele för ca 4400 Kr utan abonneman mot iphone 32 GB för ca 7500 Kr utan abonnemang.

 

Det här kan jag hålla med om vad gäller hårdvaran men däremot Samsungs mjukvara för att synca SGS med datorn är katastrofalt dåligt och Android OS i mobilen har laggat som bara den om man inte rotade fanskapet och lagt in ett alternativ ROM från XDA.

 

Summa summarum, iPhonen är så mycket bättre när det gäller stabilitet, mjukvara, appar och uppdatering medan SGS fördel är dess samuled skärm på 4", utbytbart batteri, utökning av minnet med SD-kort medan mjukvaran (Android OS-et ) är behäftad med problem om man inte meckar med den.

 

Hos mig vinner iPhone 4 med iOS alla tiders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med batteritider är sanning med modifikation för många andra som har samma Galaxy S har klagat just på batteritiden på den och jag tror ej att man, som standard, får sådana fantastiska batteritider direkt vid leverans.

Jag antar att du har köpt ett extra tjock batteri till din SGS från Ebay och (eller) har lagt in en superoptimerad ROM och Kernel i din SGS och det är det som gör att du får så bra batteritid. Min SGS håller,med nöd och näppe, i två dagar som mest med Darky's ROM och originalbatteriet.

 

 

 

Det här kan jag hålla med om vad gäller hårdvaran men däremot Samsungs mjukvara för att synca SGS med datorn är katastrofalt dåligt och Android OS i mobilen har laggat som bara den om man inte rotade fanskapet och lagt in ett alternativ ROM från XDA.

 

Summa summarum, iPhonen är så mycket bättre när det gäller stabilitet, mjukvara, appar och uppdatering medan SGS fördel är dess samuled skärm på 4", utbytbart batteri, utökning av minnet med SD-kort medan mjukvaran (Android OS-et ) är behäftad med problem om man inte meckar med den.

 

Hos mig vinner iPhone 4 med iOS alla tiders

 

Du se själv.

post-7366-099408200 1295553422_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du se själv.

 

Din siffer exercis och skärmdump är inget bevis hur länge ditt batteri håller utan hur länge du har haft din samsung ingång utan omstart. Man kan ladda mobilen utan att den siffran (121 timmar på din bild ) påverkas men så fort du startar om din SGS så nollställs klartiden.

Jag har ju en Galaxy S och du kan inte impa på mig med sådana skärmdumpar men det funkar kanske på Swedroid så försök impa på de istället. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din siffer exercis och skärmdump är inget bevis hur länge ditt batteri håller utan hur länge du har haft din samsung ingång utan omstart. Man kan ladda mobilen utan att den siffran (121 timmar på din bild ) påverkas men så fort du startar om din SGS så nollställs klartiden.

Jag har ju en Galaxy S och du kan inte impa på mig med sådana skärmdumpar men det funkar kanske på Swedroid så försök impa på de istället. ;)

 

Det viste jag inte min visst här kommer äldre skärmdump.

 

Där jag har använt ganska mycket ca 1h tele x min web, ca 45 sms plus, ca x min web, uppdates av Android apps, 6 mail, m.m. X antal program som används ca 5-10 min varje dag, typ Cal, Bibleday read, swedbank, vem ringde, tv.nu, m.m. då har jag ca mer än 50% kvar av batteriet. Programet heter battery left och noll ställs efter varje laddning. automatiskt.

post-7366-070987900 1295564299_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...