Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Eventuellt förhållande med en ryska i Sverige


iMarc

Rekommendera Poster

En rysk tjej kommer snart och hälsar på mig, om hon vill stanna i sverige, vad är det första hon ska göra, studera svenska spårket, gå till arbetsförmedlingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rysk tjej kommer snart och hälsar på mig, om hon vill stanna i sverige, vad är det första hon ska göra, studera svenska spårket, gå till arbetsförmedlingen?

 

Gå till Migrationsverket för att ordna eventuella uppehålls- och arbetstillstånd, se till att lära sig svenska och sedan gå till arbetsförmedlingen tycker jag låter som en lämplig ordning.

 

//A

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den lilla ryskan kommer hit som turist, vilket hon förmodligen gör, får hon inte arbeta i Sverige. Hon kan inte heller bli folkbokförd här och få svenskt personnummer. Därför kan hon inte heller bli inskriven hos Arbetsförmedlingen eller SFI (svenska för invandrare).

 

En lösning på det här problemet är Äktenskap med en svensk man. Sedan kan hon (från sitt hemland) ansöka om uppehållstillstånd i Sverige. Om hon skulle råka ha en utbildning/yrke som är eftertraktat i Sverige kan hon i bästa fall få arbets- och uppehållstillstånd alldeles på egen hand.

 

Jag är absolut ingen expert på det här området (men arbetade på Pastorsexpeditionen på 1990-talet), och det finns förmodligen flera sätt att ta sig runt de här problemen. När Ryssland blir medlem i EU blir allt mycket enklare. Men oavsett vad och hur: om man tänker sig en framtid i Sverige är det naturligtvis av största vikt att kunna svenska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde inte de vietnamesiska lingonplockarna oss att man får arbeta här i vad var det i tre (sex?) månader?

 

F ö en massa polska snickare oxå gör väl likadant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gifte mig med en makedonsk flicka på 70-talet, enbart för att hon skulle få uppehållstillstånd. 2 år måste man vara gift då....

Hon var bara 18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja något äktenskap på förhand lär det inte bli iallafall, köper inte grisen i säcken. Ska hon hit så är det som turist i första hand. Tack för info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde inte de vietnamesiska lingonplockarna oss att man får arbeta här i vad var det i tre (sex?) månader?

 

F ö en massa polska snickare oxå gör väl likadant...

 

Polen är med i EU. Vi har fri rörlighet av varor och tjänster inom EU (nåja, nästan i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du ska ställa dig är om hon gifter sig med dig för kärleks skull, eller för svenskt medborgarskap.

 

Att förringa äktenskapets betydelse och samtidigt försvåra för och misstänkliggöra oss som gifter sig över landsgränserna för kärleks skull, ser jag som ett brott i både juridisk och moralisk ordning. Tänk efter före, således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...