Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur avancerat är det att göra denna app?


toydoll

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har länge funderat på att skapa två-tre program till iPhone eftersom det är program som jag själv saknar. Problemet är att jag inte kan något som helst språk i den digitala världen, och då menar jag ingenting!

 

Den första appen jag skulle ge mig på först är ett simpelt man-får-se-ett-ord-tryck-på-rätt-plats (ungefär som när man ska peka ut länder på en blindkarta)

 

Den andra appen har syftet att extrahera en specifik sorts metadata och skapa en databas över detta. (Vet inte om det ens är möjligt...)

 

 

Men då är frågan, för en total nybörjare som har arbete och inte vill lägga ner tokmycket tid på fritiden, är det lönt att börja programmera?

Vet att det finns många liknande frågor, men jag har inte riktigt fått något hum om hur avancerat det är att programmera en väldigt enkel app. Skulle kännas lite lönlöst att sitta en vecka och försöka lära sig och sedan ge upp för att det är för svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ser man på programmering i viss mån som ett yrke. Som ett yrke kräver det en längre utbildning, och i praktiken kräver det en hel del yrkeserfarenhet. Det är som om du hade sagt att du ville snickra, men lämnat en hel del frågor efter dig. Vill du bli snickare? Du utbildas inte till snickare på en vecka. Eller räcker det med att göra en fågelholk? Det du säger om första appen verkar mer som fågelholksliknande sak, dvs. det borde inte vara alltför svårt att göra. Kanske till och med räcker det med t.ex. Lua, ett BASIC-liknande språk som nyligen blivit ganska uppmärksammat då en 14-åring gjorde en app som just nu toppar listan över fria appar Bubble Ball http://itunes.apple.com/se/app/bubble-ball/id412089940?mt=8 Det är programmering per definition, men det är inte alls så avancerat som krävs om man skall göra det du vill i det andra exemplet -- om jag läser det rätt. Att extrahera metadata (oidentifierat av vad, är det hemsidor, en annan databas, bilder, tja, vad som helt för data?) och skapa databas (är det en molnbaserad databas, är det en lokal databas för din dator, är det på en egen webbserver, etc). Det låter kanske grinigt à la "Draknästet", men dina ledtrådar är inte så starka att åtminstone jag kan se vilka råd man skall ge? Du vill inte lägga ner tid på det, och då lutar det åt att inte försöka lära sig programmera. Programmering tar tid. Precis som med allt annat, om du vill bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst lite och funderat lite mer så har jag kommit fram till att jag ska ge mig fan på att åtminstone göra den första appen jag tänkt på (kommer hjälpa väldigt mycket när jag börjar plugga igen, samt att det kommer vara jävligt kul att kunna ladda ner någonting man själv gjort :)).

Har försökt hitta någon bra guide för Lua, men då jag gärna vill lära mig genom praktik så är det inte så intressant att bara läsa sida efter sida om sådant man inte kan göra någonting med på en gång. Jag förstår att det är otroligt nyttigt/viktigt att man gör det, men det är som sagt mycket roligare om man får se resultat.

T ex så förstod jag inte alls hur man använde funktioner och annat smått när jag läste om det. Men sedan hittade jag en sjyst guide som bestod av en massa kod blandat med en massa kommentarer.

Då kan man se hur koden ser ut samt kommentarer om den samtidigt som man själv skriver och fnular lite med den i ett annat fönster. Så om någon vet en liknande guide (den jag hittade berörde inte mycket alls) får ni gärna tipsa om det.

 

Det svåraste problemet blir nog designen, var länge sedan jag sysslade med paint :) Men vi får se hur det blir, jag ville som sagt inte lägga ner allt för mycket tid, men om jag tycker det är jättespännande och roligt att få en bild att försvinna med hjälp av ett knapptryck så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Självklart vill jag gärna uppmuntra till att lära sig programmera. Det låter kul att du vill prova, även om det kan vara kämpigt ibland. Det vill jag lova att det är för alla programmerare. Om du vill titta närmare på som sagt det enklare språket Lua och iPhone så kan du börja med http://www.anscamobile.com/corona/ Corona. Du kan säkert snabbt få igång något, och det grafiska behöver ju initialt inte vara så avancerat ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...