Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Datorerna vaknar på natten

Ero

Recommended Posts

För det första vet jag inte om detta är rätt plats, men jag tror det har något med nätverket att göra.

Jag har ett "problem", de bärbara datorerna här hemma kan vakna mitt i natten (oftast då eftersom vi annars använder dem om dagarna när vi är hemma) och dra upp fläktarna på fullt i ca 30 sek för att sedan somna in igen, jag har länge funderat på vad fan det kan vara men kommer inte på något bra.

Den ena är en Macbook pro och den andra är en PC (Compaq CQ61), båda två har wake on lan avstängt, de ansluter till två olika routers (macbook till airport med 5GHz och Compaqen till 2,4GHz, båda N).

Det sker även om datorn är renblåst (formaterad).

Det är grymt störande när man är lättväckt som jag är, det är grymt störande att jag inte lyckas komma på vad tusan det är som orsakar detta!

På något sätt misstänker jag nätverket eftersom det är två otrådade datorer som vaknar till(laddare i/ur) gör ingen skillnad, vet inte om det har något med att det är N då min stationära som ansluter till B/G inte vaknar till liv.

Är det någon som har någon idé vad detta kan vara? Har jag ett spöke som förföljer mig (eftersom det hände i förra lägenheten med) eller är det Comhem som på något sätt bestämt sig för att jävlas med mig på något mystiskt sätt? Har heller inte hört talas om detta tidigare.

I förra lägenheten hade jag ett annat comhem-modem och då anslöt båda datorerna till airporten och det skedde då med.

Enda som är lika med datorerna är att de har Google Chrome och Skype installerat , men det är det på alla datorer här hemma.

Kan vara program som håller datorn vaken, så se till att alla program är avstängda.

Förmodar att du inte har några yttre enheter anslutna, som hårddiskar ex.vis.

Ett knep kan ju vara att stänga av Airport på kvällen

Kan vara program som håller datorn vaken, så se till att alla program är avstängda.

Förmodar att du inte har några yttre enheter anslutna, som hårddiskar ex.vis.

Ett knep kan ju vara att stänga av Airport på kvällen

Det är det som är skumt iom det sker både i OSX som i Win 7 på två olika datorer. Men så dum som jag är så har jag inte testat stänga av routrarna, ska testa det några nätter och se om det ordnar till det.

hmm. den kanske gör ngn iprefresh på den tidpunkten. Kolla dina routerinställningar

Med stor sannolikhet beror det på spänningsförändringar i strömförsörjningen. Min gamla G5:a var superkänslig, kanske delvis pga att den hade jordad kontakt men satt i ett ojordat uttag, men även senare när den satt i jordat var den ganska känslig. Om jag hade satt datorn i vila för kvällen och därefter släckte taklampan, så vaknade datorn oftare än varannan gång. Samma sak om grannen kom hem på natten. Förmodligen tände han lampor och startade stereon, med samma resultat för min G5:a.

Även min nya Mac mini har ett liknande beteende, men inte lika allvarligt. Där kan den vakna ur vila när jag startar bildskärmen på natten. Datorn i sig är så tyst att den knappt hörs, men mina externa hårddiskar varvar igång som ett par jetmotorer och det vaknar jag ofelbart av.

Mina datorer somnade dock aldrig igen, utan jag fick gå upp för att sätta dem i vila.

Har själv undrat varför min externa hårddisk sätter igång och "gör" ngt varje natt-ett par ggr t.o.m.... Alla program avstängda på min MBP,ingen router-doch har jag "ComHem"....Creepy....!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...