Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högt fläktljud i MacBook Air?


snowman2010

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en APPLE MACBOOK AIR C2D 1.86 4GB/128 SSD 320M

 

Vad tycker ni om fläktljuden i era Air jag vill ha en så ljudlös dator som möjligt upplever ni dom som tysta vid vanligt användande och inget tok varvande och vinande fläkt ???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket flaktljud? ;)

 

Later ungefar som en iphone...

Endast om man jobbar med riktigt processorkravande saker som flakten kan jobba lite hardare, och da ar det fortfarande ganska tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis trodde inte ens att dom hade någon fläkt.. Sen får du tolka det själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är lite haksläpp på sådana här frågor. :tappahakan:

 

Fast det är klart, en annan är så van och inkörd med att Macarna de senaste par åren är knäpptysta. Macbook Air har en fläkt och enda gången jag märkt av dess existens är när datorn ligger en halv meter ifrån huvudet och det är mitt i natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med en 11" i knät, den är helt knäpptyst. Har aldrig hört fläkten, har haft datorn ca en månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite haksläpp på sådana här frågor. :tappahakan:

 

Fast det är klart, en annan är så van och inkörd med att Macarna de senaste par åren är knäpptysta. Macbook Air har en fläkt och enda gången jag märkt av dess existens är när datorn ligger en halv meter ifrån huvudet och det är mitt i natten.

 

Min tre veckor gamla Air 13" låter hela tiden, mycket mer än min MBP. Det måste vara ngt fel. Jag kör inga tunga processer, bara epost, lite surf och Word… :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word är nog svaret, eller att du kollar på flash-innehåll på surfen. Installera senaste flash-betan, den är rätt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig borta från Flash så slipper du fläktljudet. Jag har Safari utan flash och de få gånger jag behöver flash använder jag Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru kollar mycket på play-kanaler och spelar diverse falshspel. Hennes förra macbook lät som en vindtunnel men hennes air är i princip ljudlös under samma förhållande. Även när hon ligger i sängen med datorn på täcket vilket fick hennes macbook att gå i taket fullständigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min Air i två veckor nu. Tänker i princip aldrig på fläkljudet. En gång (när jag importerade 700 bilder) ven fläkten igång så jag hörde den. Annars vid surfning, filmtittning hörs den aldrig. Det är lätt den tystaste dator jag någonsin ägt. Har exakt samma konfiguration som du tänkt köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Am in LOVE! vilken dator har kört windows i 15 år och smällde en Mac Air snabb smidig och INTE ett fläktljud!!! trodde inte det var möjligt! ahhh va skönt yipppie!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Am in LOVE! vilken dator har kört windows i 15 år och smällde en Mac Air snabb smidig och INTE ett fläktljud!!! trodde inte det var möjligt! ahhh va skönt yipppie!!

 

 

Grattis. Du verkar lika nöjd som jag. Grym dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min 11" låter om man har den på något mjukt då t.e.x en kudde elr något. den får då svårt att få in luft annars är den knäpp tyst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Visste inte ens att MBA:n hade en fläkt... På min 11" har jag aldrig hört den!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Jag hör min fläkt ibland om man har den i knät eller på täcket och samtidigt kör Flash/play....men den tystnar nästan direkt när man stänger applikationerna. Min gamla MB Pro blev glödhet och lät rejält under samma förhållanden. Så generellt sett väldigt lite fläktljud!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har nu haft min Macbook Air 13" inne på service två gånger då jag klagat på fläktljudet. inför andra gången hade jag loggat under några veckor och fläkten går på långa perioder, t ex alltid då jag köra Time Machine. Det blir ett högt sus och eftersom jag är forskare och sitter på tyst bibliotek och jobbar blir det störande. En kollega med samma maskin hade liknande erfarenheter.

Men Digital Inn i Uppsala tycker inte det är något problem. Jag kan jämföra med Apples bärbara av olika slag som jag haft sedan mitten av 1990-talet, inklusive min nuvarande MacBook Pro 14". Air kör fläkten betydligt mer!

Jag väldigt frustrerad och Apples service tycker det är OK…:armskeptisk::closedeyes:.

 

Har ni gurus några lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Air 13" 128/4 för några månader sen och har i princip inte hört fläkten hittills...peppar, peppar!

Avstod från MBP just av rädsla för fläktljud. Mycket nöjd m.a.o.

Tycker inte det verkar som din e riktigt frisk. Apple service är ute å seglar låter det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Air 13" 128/4 för några månader sen och har i princip inte hört fläkten hittills...peppar, peppar!

Avstod från MBP just av rädsla för fläktljud. Mycket nöjd m.a.o.

Tycker inte det verkar som din e riktigt frisk. Apple service är ute å seglar låter det som.

 

Men vad kan man sätta emot när den varit inne på service två ggr och de säger att den är OK, trots att jag dokumenterat hur mycket fläkten går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad kan man sätta emot när den varit inne på service två ggr och de säger att den är OK, trots att jag dokumenterat hur mycket fläkten går?

Fläkten ska ju gå? Den har ju ett syfte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att allt är subjektivt. Du verkar ju dessutom sitta i en miljö som är tystare än "normalt". Jag gissar ju att de testar din maskin i en miljö med "normal" ljudmatta/bakgrundsbrus och då kan din dator anses som tyst och "normal".

 

Du har inte sidor med flash uppe? Det kan få vilken dator som helst att gå i spinn och tokvarva fläktar.

 

Vad är det du gör? Sitter du och har datorn till att jobba med beräkningar eller annat processorintensivt i bakgrunden? Inte heller så konstigt att fläktarna får arbeta mer.

 

Du har inte datorn i ett fodral? Eller stående på något underlag som inte är så värmeledande, som ett skrivbordsunderlägg, duk mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni gurus några lösningar?

 

Har du använt Software Update och gått direkt från 10.6.5 till 10.6.7?

Här finns folk med problem efter combo-uppdateringen, och hur de har löst problemet.

Om du inte har laddat ner det redan, ClickToFlash.

 

Det här är ett långskott, men kolla om du har en process som heter AdobeResourceSynchronizer.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten går igång när man kör applikationer som tar mycket av datorn. På Mac finns det framförallt två sådana applikationer - Flash och MS Word. De är dåligt programmerade, dvs de använder fulkod från Windows istället för att vara anpassade efter Macens inbyggda kodbibliotek.

 

Fläktkörning kan även drabba en när man kör Open Office, för det använder också fulkod.

(därför rekommenderas alternativet Neo Office för det är mer Mac-anpassat).

 

Så lösningen är enkel:

Skippa Flash och kör Apple Pages istället för MS Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...