Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Nu är väl inte allt man ser på TV eller bio engelskspråkigt...

I Sverige så är det väl så, om man räknar bort svenska...

 

Andra språk begriper jag inte, så de tittar jag helst inte på ;)

Tyska filmer får mig bara att skratta - oavsett dubbning eller ej :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Sökte på "dubbdäck" och hittade den här gamla tråden... :)

 

Hörde på nyheterna i morse om detta, och såg det nu på Expressen.

 

Dubbdäck bakom 30–40 dödsfall i Stockholm - per år

 

UMEÅ. Partiklar som rivs upp av dubbdäck orsakar 30–40 dödsfall per år i Stockholm, enligt en studie som gjorts vid avdelningen för Yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.

 

Studien är den första som studerat sambandet mellan partiklarna och dödlighet. Den bygger på data från Stockholm mellan 2000 till och med år 2008.

 

Fler dödsfall inträffar de dagar då det är höga halter partiklar, orsakade av dubbdäck, i luften, skriver Västerbottens-Kuriren.

 

Av TT

 

http://www.expressen.se/motor/dubbdack-bakom-3040-dodsfall-i-stockholm---per-ar/

Undrar hur siffran ser ut för hela riket? Och hur det regionalt ser ut i procent/landskap?

 

Jaja, det var ju den "första" i sitt slag. Det kommer väl...

 

Är ju bra att det kommer en undersökning på det ia f, så det inte bara blir ett argument i dubbdäcksdebatten som ingen kanske tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:DJa, jag tänkte man får ju leta efter trådar först innan man startar en ny.

 

 

Är det inte på nya däck som utsläppen är värst? När dem är "färska"? Har för mig det brukar heta så, och då är väl däck som redan sitter på ganska ofarliga?

 

Brukar väl i a f vara så att de första X antal milen tappar man X% dubb som hamnar i dikena, och att det frigörs oljepartiklar. :fundersam:

 

 

Hade också dubbdäck som satt på bilen när jag köpte dem. Har försökt sälja dem i ett par omgångar. Ingen som verkar vilja köpa dem. (500,-/st inkl fälgar... nästan oanvända. Är väl inte dyrt?) Ja, de åker nog på tippen nu i vår. Köra vinkelslipen i dem först bara, så ingen kan använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick erfara det en gång. :( Vi fick böter i Kiel på vägen hem. ...per kilometer. Hade varit enklare om skylten stod på svenska sidan, och att de hade kollat bilarna när de rullade av istället för när de skall rulla på båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på "dubbdäck" och hittade den här gamla tråden... :)

 

Hörde på nyheterna i morse om detta, och såg det nu på Expressen.

 

 

Undrar hur siffran ser ut för hela riket? Och hur det regionalt ser ut i procent/landskap?

 

Jaja, det var ju den "första" i sitt slag. Det kommer väl...

 

Är ju bra att det kommer en undersökning på det ia f, så det inte bara blir ett argument i dubbdäcksdebatten som ingen kanske tror på.

Hur skiljer undersökningen på de partiklar som dubbdäcken påstås riva upp från alla andra partiklar som trafiken för med sig?

 

Jag tror att det grus/sand som vräks ut på vintern på vägarna och sedan mals till partiklar av (främst) alla lastbilar, bussar och långtradare orsakar många fler partiklar i luften än vad dubbdäck gör.

 

Det påstås att dubben sliter på vägarna, men det tror jag inte på. När en väg är sliten är det alltid FYRA rännor, två plus två, och de passar i långtradarnas och bussarnas spårvidd, inte personbilarnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skiljer undersökningen på de partiklar som dubbdäcken påstås riva upp från alla andra partiklar som trafiken för med sig?

 

Jag tror att det grus/sand som vräks ut på vintern på vägarna och sedan mals till partiklar av (främst) alla lastbilar, bussar och långtradare orsakar många fler partiklar i luften än vad dubbdäck gör.

 

Det påstås att dubben sliter på vägarna, men det tror jag inte på. När en väg är sliten är det alltid FYRA rännor, två plus två, och de passar i långtradarnas och bussarnas spårvidd, inte personbilarnas.

 

...enligt en studie som gjorts vid avdelningen för Yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.

Var inne och kikade runt lite på deras sida: http://www.phmed.umu.se/enheter/envmed/aktuellt/ Hittade inte till studien just nu. Den kanske är för ny? :unsure:

 

Nä, grus/sand är nog ingen höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skiljer undersökningen på de partiklar som dubbdäcken påstås riva upp från alla andra partiklar som trafiken för med sig?

 

Jag tror att det grus/sand som vräks ut på vintern på vägarna och sedan mals till partiklar av (främst) alla lastbilar, bussar och långtradare orsakar många fler partiklar i luften än vad dubbdäck gör.

 

Det påstås att dubben sliter på vägarna, men det tror jag inte på. När en väg är sliten är det alltid FYRA rännor, två plus två, och de passar i långtradarnas och bussarnas spårvidd, inte personbilarnas.

Finns väl flera sätt att slita på en väg? Ett tungt fordon deformerar väl mer än ett lätt, samtidigt som dubbdäck borde riva loss mer partiklar från ytan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skiljer undersökningen på de partiklar som dubbdäcken påstås riva upp från alla andra partiklar som trafiken för med sig?

Hittade den nu... På Aftonbladets sida nämde de var den är publicerad.

 

Resultatet, som publiceras i tidskriften Environmental Health Perspectives ...

 

Så jag antar att det står här (någonstans i textröran):

Material and Methods

Estimated Short-Term Effects of Coarse Particles on Daily Mortality in Stockholm, Sweden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverket skriver om dubb och vägslitage här (länk)*. Ja, varför skulle dubben inte slita på vägbanan? Vi vet ju som de eviga däckköpare vi är att vägbanan sliter på dubben... totaltgalen.gif

 

*Citat:

 

"Partiklar kommer exempelvis från vägdamm från sand som används vid sandning, från vägbeläggnings-,

däcks- och bromsslitage och från avgaser. De kommer också från utsläpp vid vedeldning, från energianläggningar

och industriverksamhet. En del kommer från källor i andra länder.

Men den största lokala källan är vägtrafiken och slitage av vägbanan. Mest slitage står de dubbade vinterdäcken för.

Partiklarna virvlar sedan upp när bilarna passerar. Höga hastigheter leder både till ökat slitage och till ökad uppvirvling."

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nån ny forskning som påvisa att friktionsdäck inte va så bra heller då de enl dem att de gav upphov till ännu finare mindre partiklar som då är ännu farligare. Om det är sant vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett viktigt argument för dubbfria däck är att de kan sättas på tidigare under säsongen och att man därför har ett bra däck när första frosten och snön kommer. Statistiskt skulle det få ett större genomslag än dubbdäckets nytta på blankis. I regel sker de värsta olyckorna när bilisterna överraskas av vädret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nån ny forskning som påvisa att friktionsdäck inte va så bra heller då de enl dem att de gav upphov till ännu finare mindre partiklar som då är ännu farligare. Om det är sant vet jag ej.

Är det inte så att alla däck (sommar som vinterdäck) släpper ifrån sig såna oljepartiklar - spec när de är nya? :unsure:

 

 

Ett viktigt argument för dubbfria däck är att de kan sättas på tidigare under säsongen och att man därför har ett bra däck när första frosten och snön kommer. Statistiskt skulle det få ett större genomslag än dubbdäckets nytta på blankis. I regel sker de värsta olyckorna när bilisterna överraskas av vädret.

Har för mig jag läste ngnstans att dubbdäcket är bäst på is, men om isen är fuktig/blöt tappar man den egenskapen - och då räcker det ju med lite sol en inte allt för kall dag för att det skall bli lite blaskigt överst.

 

Ja, och första snön är värst - ligger alltid nån i diket då.

 

 

 

Dubbdäck är säkert ett mkt bättre däck i många sammanhang, men jag tror att de också kan inge lite falsk trygghet. Många som litar för mkt på sina däck och kör som vanligt/som om det är sommar (-jaaa, men jag har ju nya dubbdäck.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverket skriver om dubb och vägslitage här (länk)*. Ja, varför skulle dubben inte slita på vägbanan? Vi vet ju som de eviga däckköpare vi är att vägbanan sliter på dubben... totaltgalen.gif

 

*Citat:

 

"Partiklar kommer exempelvis från vägdamm från sand som används vid sandning, från vägbeläggnings-,

däcks- och bromsslitage och från avgaser. De kommer också från utsläpp vid vedeldning, från energianläggningar

och industriverksamhet. En del kommer från källor i andra länder.

Men den största lokala källan är vägtrafiken och slitage av vägbanan. Mest slitage står de dubbade vinterdäcken för.

Partiklarna virvlar sedan upp när bilarna passerar. Höga hastigheter leder både till ökat slitage och till ökad uppvirvling."

Ja, Trafikverket har sin ÅSIKT klar om dubbar. De vill ha något att skylla på när deras vägar skjunker ihop av trafiken och behöver ny beläggning.

 

Hur i hela friden skulle dubbar av (förhållandevis) mjuk metall kunna göra någon större skada på stenarna i beläggningen på vägarna???? Du behöver exempelvis diamantskär för att såga sten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skiljer undersökningen på de partiklar som dubbdäcken påstås riva upp från alla andra partiklar som trafiken för med sig?

De verkar bara hänvisa till andra artiklar: "This is mainly because of the wear of stone materials in the asphalt by studded winter tires (Hussein et al. 2008; Omstedt et al. 2005)."

Frågan är hur trovärdiga dessa artiklar är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Trafikverket har sin ÅSIKT klar om dubbar. De vill ha något att skylla på när deras vägar skjunker ihop av trafiken och behöver ny beläggning.

 

Hur i hela friden skulle dubbar av (förhållandevis) mjuk metall kunna göra någon större skada på stenarna i beläggningen på vägarna???? Du behöver exempelvis diamantskär för att såga sten.

Varför skulle de ljuga om orsaken? Spelar det någon roll vad man skyller på? Jag är inte riktigt med i resonemanget där...

 

Vad gäller slitage består ju asfalt även av mjukare bindningsmedel, och när jag tittar på slitna vägbanor är det detta som försvinner, kvar finns mest just småsten.

 

För egen del har jag hört att det mesta av spårigheten som uppstår på vägarna beror på tung transport, särskilt sedan lastbilarnas släp gick över till stora däck, två på varje axel, i stället för som förr, fyra mindre på varje axel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle de ljuga om orsaken? Spelar det någon roll vad man skyller på? Jag är inte riktigt med i resonemanget där...

De har sin åsikt klar: De gillar inte dubbar, för de TROR att det skulle slita på den dyra asfalten.

Därför har de en tendens att föra fram det som stöder deras tes och försöka "göra ner" det som inte stöder deras tes.

 

De kommer att bli mycket förvånade om de lyckas driva igenom ett dubbförbud:

Va, blev det fler dödade i trafiken???

Va, blev slitaget/spårigheten inte mätbart mindre???

 

Vad gäller slitage består ju asfalt även av mjukare bindningsmedel, och när jag tittar på slitna vägbanor är det detta som försvinner, kvar finns mest just småsten.

Ja, stenarna blir platta på ovansidan och bindemedlet försvinner. Men, det blir på precis samma sätt i länder som har dubbförbud! Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i hela friden skulle dubbar av (förhållandevis) mjuk metall kunna göra någon större skada på stenarna i beläggningen på vägarna???? Du behöver exempelvis diamantskär för att såga sten.

 

Dubbar är som regel av wolframkarbid, som är mycket rephårdare än de mineral som normalt förekommer i bergarterna som finns i vägarnas stenar. Att dubben ändå slits beror på att de också skjuvas och dessutom har kristalldefekter som "mjukare" mineral kan få grepp om i vissa vinklar. Det är just den effekten som gör att man kan slipa diamanter med diamantkorn som slipmedel!

 

För övrigt intressant att se hur man förändras. I dag vill jag snarare se ett dubbdäcksförbud, än ett dubbdäckstvång, i alla fall på alla bilar som är yngre än 8-10 år. Efter att ha kört i vinterväglag med friktionsdäck två vintrar kan jag bara konstatera att det funkar skitbra. Dubben ger mest en falsk trygghet. De få tillfällen när dubbat är lite bättre vägs garanterat upp av att bilister medvetet kör lite lugnare när de inte längre tror att de har sommarväggrepp, som de tror att de har med dubbade däck.

 

Det är inte så svårt att skilja olika typer av partiklar åt, för övrigt. Avgaspartiklar har t ex helt andra kemiska och mekaniska egenskaper än partiklar som härrör från uppriven vägbana, och lokalt bör man även kunna skilja på partiklar som kommer från utslängd skit (grus, sand och annat bôs) och såna som kommer från den aktuella vägbanan. Mineralsammansättningen lär vara tillräckligt annorlunda.

 

Med svepelektronmikroskop kan man snabbt och enkelt få fram ett kemiskt "fingeravtryck" och klassa partiklarna därefter. Får man t ex massa toppvärden på kol och väte kan man räkna med att det rör sig om avgaspartiklar. Är det diverse tungmetaller som kadmium, järn och koppar, så är det partiklar från fordonskomponenter som bromsar. Är det mycket kisel, syre och aluminium, så är det från sten. Där kan man kolla vidare och se om mineralsammansättningen matchar ett normalprov från gruset man hällt ut på vägarna, eller om det bättre matchar stenmaterialet i vägbanan lokalt. T ex kan gruset ha mycket kalifältspat i sig medan vägbanans sten bara har kaliumfattiga fältspater. Då ser man skillnaden i kaliumhalt och drar slutsatser därefter. Under förutsättning att partiklarna följer stenarnas mineralsammansättning. Rimligtvis slits mjukare mineral bort snabbare, så fältspater försvinner före kvarts, och glimmer försvinner allra snabbast.

 

Även storlek kan användas för att klassa partiklar. Vissa processer skapar större partiklar, andra skapar mindre partiklar. Formen kan också den skilja sig åt, med kantighet och rundhet som särdrag. Svepelektronmikroskop funkar bra för att ta reda på det också.

 

Det är alltså inte så svårt att skilja partiklars ursprung från varandra, om man vill ta reda på det.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för partiklar av själva asfalten?

 

 

Stenkolstjära

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenkolstjära

På nåt sätt låter det mindre farligt. Som pipröka ungefär. Stendammslunga låter farligare.

Men jag bara gissar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt låter det mindre farligt. Som pipröka ungefär. Stendammslunga låter farligare.

Men jag bara gissar.

 

Likväl är det cancerogent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen är det en hundradel så cancerogent skulle man bara ha mer asfalt å mindre sten alternativt tvärtom om det är tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De verkar bara hänvisa till andra artiklar: "This is mainly because of the wear of stone materials in the asphalt by studded winter tires (Hussein et al. 2008; Omstedt et al. 2005)."

Frågan är hur trovärdiga dessa artiklar är.

Nej, det vet man ju inte, och spec oss vanliga som inte är insatta i deras "forskarvärld" kan ju avgöra sånt. Men man förutsätter ju att när de forkar på den nivån, att de håller sig med rätt information. Tror nog att om de skulle använda tveksamma rapporter/fakta så blir det väl lite av "självmål", och de skulle aldrig få ngn rapport trovärdig sen.

 

 

Ja, Trafikverket har sin ÅSIKT klar om dubbar. De vill ha något att skylla på när deras vägar skjunker ihop av trafiken och behöver ny beläggning.

Varför skulle de ljuga om orsaken? Spelar det någon roll vad man skyller på? Jag är inte riktigt med i resonemanget där...

Att myndigheter/verk går ut med en åsikt behöver inte betyda att den är rätt. Är ofta som det kan ligga politiska motiv bakom det. T ex Socialstyrelsens olika rekommendationer av vad vi skall/bör äta eller inte äta... när forskningen kanske visar på helt andra linjer. Blir mer av att försvara en ståndpunkt och/eller ett förhållningssätt. Och just när det gäller miljöpolitik tycker i a f jag att det verka komma lite hur som helst ibland. Och ofta som det tas olika miljöbeslut - inte för att de kanske är bra eller behöves utan mest för sakens skull. Blir lite trendigt utan att det kanske att fastställt vad det innebär än.

 

Men just för dubbdäck/dubbfritt... För mig får det gärna bli ett dubbdäcksförbud. Inte enstaka gator här och där, men inte generellt heller. Om det behövs mer uppåt i landet, så sätt nån gräns rakt över nånstans - så de som behöver dubbdäcken fortfarande kan få ha dem. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...