Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Södra Halland eller södra Holland....whats the difference.....?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Vad snackar ni om? Jag fattar inte hur jag ska få på vinterdäck på släden överhuvudtaget...... :jultomte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2018-10-06 på 13:26, lappen71 säger:

Beställde nya dubbdäck i dagarna ?

 

Trodde jag. Efter monteringen upptäckte jag att jag beställt fel och fått dubbfria ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Trodde jag. Efter monteringen upptäckte jag att jag beställt fel och fått dubbfria ?

Hur disträ kan man vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, KMN säger:

Hur disträ kan man vara?

 

Varken jag som bytte däck på fälg eller monterade på bilen. 

Beställde däcken  nätet  som skickade dom till min lokala däckfirma som den gjorde jobbet. 

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor också på en liten ort med flera firmor som skiftar däck och servar och säljer bilgrejjer. :) Och jag var inne hos en av dem nu så jag har bytt till vinterdäck. Börjar ju bli minusgrader om nätterna, bra vara förberedd. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Varken jag som bytte däck på fälg eller monterade på bilen. 

Beställde däcken  nätet  som skickade dom till min lokala däckfirma som den gjorde jobbet. 

 

Aha. Då blev det mer förståeligt.

Jag trodde först att du bytt hjul på bilen och sedan efteråt tänkt att vafan! där är ju inga dubbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

Aha. Då blev det mer förståeligt.

Jag trodde först att du bytt hjul på bilen och sedan efteråt tänkt att vafan! där är ju inga dubbar!

 

Haha det hade vore något det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Du kan köpa dubb och sätta i själv. Här är en billig och bra modell: https://www.bauhaus.se/dyckert-pintos-50x1-7-elfz-1000st-fp.html

 

Prova först du och rapportera hur bra det blev så ska jag ta det i åtagande 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört dubbfritt i många år och tycker det fungerar bra, men visst det är ju bred kvalitet på däckens egenskaper. Men det är det ju oavsett dubbar/dubbfritt. Det finns bra däck och så finns det däck som är mindre bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2 timmar sedan, e-snobben säger:

Dubbdäck gör som bekant att bränsleförbrukningen ökar något. Samtidigt visar trippmätaren för lite, ca 4% i mitt fall. Det beror på att dubbdäcken är större än sommardäcken. Frågan är hur man justerar det om man ska få ett korrekt värde för hur mycket bränsle som går åt. Är det bara att lägga på 4%?

Med sommardäck dricker din bil X liter/mil.

Med dubbdäck (borde det inte heta normaldäck?) dricker din bil Y liter/(0.96 mil), vilket motsvarar (Y/0,96) liter/mil.

 

Det bör gå att hitta så vad som kallas Kalibreringssträcka på https://www.trafikverket.se/tjanster/system-och-verktyg/data/geodata/dataproduktspecifikationer-geodata/

Se även https://www.trafikverket.se/contentassets/75f2c794ff3c47b8a587a904e9d880dc/netinfo_tjanstebeskrivning.pdf

 

En kalibreringssträcka är alltså en tydligt skyltad sträcka, ofta 1000 meter lång.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

Det var väl de som användes på den tiden polisen jagade fartsyndare med helikopter. Man kan räkna ut hastigheten om man mäter hur lång tid som åtgår för att passera kilometern. Om den tar 15 sekunder så håller du styvt 237 km/tim. Bra att veta med tanke på att fartkamerorna inte har någon display.

Det borde gå, men de är inte så vanliga tror jag; runt Göteborg känner jag bara till två. Helikoptern tror jag använde sträckor av typen "från ån till skogskanten är det 315 meter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Svolder säger:

Det fanns målade kilometermarkörer på åtminstone större vägar för helikoptermätning.

Jaha, de skyltarna jag tänkte på är ganska små (inget för helikoptrar), kanske 5*2 dm och sitter i vägkanten på mindre landsvägar. Innehållet är ungefär "Start/slut kalibreringsträcka 1000 meter" plus en trafikverkslogga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Svolder säger:

Entusiasmen minskade väl när helikoptrarna skrotades. Det var rejäla T-markeringar i vägkanten med bokstavsstammen pekande inåt mot kilometern vid båda ytterpunkterna. Jag vet faktiskt inte när de försvann.

Mellan 5-10 år sedan skulle jag tro. Synd, de var bra att ha för att ha koll på hastighetsmätaren.

GPS-en i mobilen är väl litet noggrannare än bilens hastighetsmätare, men lämnar en del att önska. Någon som vet noggrannheten vad gäller fart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Mellan 5-10 år sedan skulle jag tro. Synd, de var bra att ha för att ha koll på hastighetsmätaren.

GPS-en i mobilen är väl litet noggrannare än bilens hastighetsmätare, men lämnar en del att önska. Någon som vet noggrannheten vad gäller fart?

De jämförelser jag gjort mellan GPS* och ovan nämnda kontrollsträckor har gett i stort sett identiska resultat.

 

* Apparaterna har de senaste åren varit mer eller mindre korkade telefoner, så annat än GPS (ex  accelerometer) som finns inbyggt kan ha använts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-25 på 17:16, lappen71 säger:

 

Varken jag som bytte däck på fälg eller monterade på bilen. 

Beställde däcken  nätet  som skickade dom till min lokala däckfirma som den gjorde jobbet. 

 

Hur mycket sparade du på det om man nu bortser från att du fått fel däck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, BjornS säger:

Hur mycket sparade du på det om man nu bortser från att du fått fel däck?

 

Har ingen exakt siffra men ca 150:- däcket

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Har ingen exakt siffra men ca 150:- däcket

Jag undrade för att jag numera är i däckbranschen, som ekonom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Nu får det vara nog.

Till senaste bilen följde det med dubbfria vinterdäck. Efter ett par vintersäsonger så får det (som sagt) vara nog. Förra veckan var det svårt att inte glida in i en korsning för det var is på vägen. Och så fick jag sladd på en isfläck i en kurva. Dessbättre hände inget den gången mer än att man fick en adrenalinkick och ett visst obehag.

 

Så idag ska jag be däckhandlaren att ta hem fyra stycken dubbade Michelin X-Ice North 4 för montering när de kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har friktionsdäck, klarat mig hittills upp för våra isbelagda backar här på landsbygda.

Det är med hjärtat i halsgropen många ggr, samt rätt gaspådrag, det får inte börja spinna... 

Nog för att jag ofta tänkt att gå över till dubb, hade det förr när vi jobbade, 

Då slets dubben ner av all motorvägskörning..   nu är det mest smala landsvägar och småstadskörning....en eller två ggr i veckan...  ingen vinter är den andra lik här på västkusten..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista vinterdäckstestet som Teknikens Värld presenterade i höstas visade på anmärkningsvärda förbättringar på NORDISKA dubbfria vinterdäck av kända märken ( läs Continental och Nokia ) där de visade närmast identiska prestanda mot dubbäck som ickeförvånande fortfarande är snäppet bättre på glansis.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Sista vinterdäckstestet som Teknikens Värld presenterade i höstas visade på anmärkningsvärda förbättringar på NORDISKA dubbfria vinterdäck av kända märken ( läs Continental och Nokia ) där de visade närmast identiska prestanda mot dubbäck som ickeförvånande fortfarande är snäppet bättre på glansis.

Kan vara typ mina däck , har faktiskt inte koll på fabrikat, men de greppar bra på is..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan, bara nästan, så jag sneglar på nordiska dubbfria till nästa gång. Det har skett en stor utveckling där bara de sista tre åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Det är nästan, bara nästan, så jag sneglar på nordiska dubbfria till nästa gång. Det har skett en stor utveckling där bara de sista tre åren.

Köp inte Volvos däck bara... https://www.dagensps.se/motor/test-ar-volvos-nya-dack-verkligen-livsfarliga/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...