Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lyckas inte formatera och installera nytt OSX


Jomppe

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny MacBook Air och nu vill jag göra min gamla Mac redo för försäljning.Jag har sumpat skivan med OS X(Tiger tror jag det är) som följde med till min MB från 2007(intel 1,83 ghz) Och har försökt installera OSX skivan som följde med min sambos MACBook, Snow Leopard, på min äldre MacBook, utan framgång. Jag får välja språk sen kommer det upp en ruta där det står att det inte går att installera.

Jag har då försökt formatera min HD men det går inte heller, vet inte varför men knappen som det står formatera på i "skivverktyg" är grå och går inte att klicka på.... Jag gjorde misstaget att installera File Vault när datorn var ny och glömde bort lösenordet. ( Korkat, jag vet). Kan File Vault göra så att det inte går att formatera disken? Måste jag köpa en ny skiva med Tiger eller kommer det funka om jag köoer Snow Leopard? Mac brukar ju vara enkelt men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra i det här läget...

 

Om det finns en tråd som denna post passar i får någon moderator gärna flytta den.

 

/Jomppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda din sambos skiva, den passar bara hennes dator. Du måste köpa en egen, kostar 319 kronor på Apple Store.

 

Edit: File Vault behöver du dig inte bry dig om, det skyddar bara ditt konto, inte själva datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Hittade Snow Leopard för 319 kr. Finns det verktygsprogram för att formatera om HD:n med också då? (Så jag får bor File Vault) Eller går det att göra när nytt OS är installerat?

/Jomppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Hittade Snow Leopard för 319 kr. Finns det verktygsprogram för att formatera om HD:n med också då? (Så jag får bor File Vault) Eller går det att göra när nytt OS är installerat?

/Jomppe

Det finns samma Skivverktygsprogram där du kan formatera om din dators startskiva och få bort File Vault (och allt annat). Men var uppmärksam på att Snöleoparden som default försöker göra en egen installation som bara "uppdaterar" den befintliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon!

Ska införskaffa en sådan skiva, så är förhoppningsvis mitt problem löst.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac levereras med datorspecifika skivor, dvs de skivor som medföljer fungerar bara med den dator som skivorna medföljer. Snow Leopard fungerar utmärkt på din gamla dator och går att inhandla hos en Apple återförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac levereras med datorspecifika skivor, dvs de skivor som medföljer fungerar bara med den dator som skivorna medföljer. Snow Leopard fungerar utmärkt på din gamla dator och går att inhandla hos en Apple återförsäljare.

 

Nja skivorna är modellspecifika. De är inte unika för varje dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...