Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac, torrent och mobilt bredband = Kass?

martin991

Recommended Posts

Jag har kört ADSL länge och det har fungerat perfekt men nu har jag gått över till mobilt bredband via 3. Bredbandet funkar helt ok men att ladda torrents med uTorrent fungerar inte alls. Tidigare fungerade det hur bra som helst, med ADSL alltså.

Jag behöver handfasta tips på vad som kan vara fel och om jag behöver justera några inställningar för att få till det.

Testa att ändra port, det kan ställa till det ibland ifall vissa portar är blockerade.

Testa att ändra port, det kan ställa till det ibland ifall vissa portar är blockerade.

Testade det precis och det fungerar inte bättre...

Jag skulle gissa att mobiloperatörerna medvetet bromsar fildelningstrafik eftersom detta är en av de stora bandbreddsförbrukarna med hög kontinuerlig trafik på nätet idag. (3G nätet har betydligt större begränsningar i tillgänglig och potentiellt utbyggbar kapacitet jämfört med ADSL.) Skall du ha möjlighet att erbjuda rimlig surfning och ändå ha kapacitet för telefonsamtal i nätet så måste man begränsa mängden "okynnesanvänding" av nätet. Eftersom det mesta (volymsmässigt) som delas via torrent teknik är olagligt material så börjar man väl att skära i den ändan skulle jag tro.

Du ska nog också vara medveten om att up link och down link hastigheterna på ett 3G modem kan skilja ordentligt och eftersom de flesta torrent klienter inte tillåter att du tankar ner med högre hastighet än du själv bidrar med så kan även det vara en begränsning.

Nja, allt beror bara på hastigheten på bredbandet du har valt och hur mycket datatrafik som får förekomma.

Nja, allt beror bara på hastigheten på bredbandet du har valt och hur mycket datatrafik som får förekomma.

Om jag hade förväntat mig högre hastighet eller mer datatrafik än jag betalar för så hade jag inte postat i forumet.superirriterad.gif

Eller menar du på något annat sätt som jag inte förstår?

Jag har ingen begränsning i datamängd och hastigheten är ca 10-30kb/s i uTorrent och bredbandskollen anger 5Mbit...

Du ska nog också vara medveten om att up link och down link hastigheterna på ett 3G modem kan skilja ordentligt och eftersom de flesta torrent klienter inte tillåter att du tankar ner med högre hastighet än du själv bidrar med så kan även det vara en begränsning.

Jag har ingen begränsning i datamängd och hastigheten är ca 10-30kb/s i uTorrent och bredbandskollen anger 5Mbit...

Jag tvivlar väldigt starkt på att du har 5Mbit upp...

Om jag hade förväntat mig högre hastighet eller mer datatrafik än jag betalar för så hade jag inte postat i forumet.superirriterad.gif

Eller menar du på något annat sätt som jag inte förstår?

Säker? De kan visst ha satt begränsingar. Mobila nät är inte som de trådbundna och operatören bestämmer själva vad de vill tillåta på sitt nät.

Skype är ett bra exempel på ett program operatörerna hatar och de han mycket väl ha låst hastigheten på vissa tjänster som suger trafik kontinuerligt då alla på samma mast som dig delar på trafiken skulle snabbt ett par stycket ta all bandbredd. Dessutom är de mobila näten teoretiska i sina hastigheter och i själva verket är det sällan man får det man betalar för. Nu är exemplet visserligen angående 4G men samma regler gäller för 3G

Jag har testat lite olika inställningar i uTorrent nu och bland annat ökat antalet global connections. Hastigheten har då ökat från i princip noll till ganska ok. Den är dock mycket varierande. Ibland 300Kb/s, ibland 30Kb/s...

Tror inte jag någonsin hört nåt bra om mobilt "bredband".

Mobilt rövk**ll snarare.

Jag hade mobilt bredband, fick 5-6 Mbit/s och det gick bra att ladda ner. Snittade 4-500 kbit/s.

Men nu har jag avslutat det och tänkte köra på samma grej med iPhone 4 som modem. Det, däremot, fick jag bekymmer med. Får knappt några hastigheter med telefonen. Kan man ens öppna portar i iPhone?

har samma problem med Telenor. Nån gång ibland kan man ladda ner en fil i 1MB/s i högst 15minuter, sen går den ner. Och supporten säger bara " oj så ska det inte vara" skicka in en TPtest rapport..

Gjorde det...för typ 10 dagar sedan.

Inte hört från dom än...

Pratade med tre för några dagar sedan. Enligt deras kundtjänst finns det just nu inga begränsningar på vilka tjänster man får använda i närverket.

Mitt problem kvarstår dock. Laddar ned med 20kb/s just nu och kan köra bredbandskollen och få ut 4Mbit...

Finns det någon bättre torrentklient till mac än uTorrent? Kanske måste testa någon annan...

Finns det någon bättre torrentklient till mac än uTorrent? Kanske måste testa någon annan...

Transmission

Mitt problem kvarstår dock. Laddar ned med 20kb/s just nu och kan köra bredbandskollen och få ut 4Mbit...

Som sagt, med Torrent-program får du bara ladda ner med samma hastighet som du laddar upp. Vilken hastighet får du med bredbandskollen för UPP-laddning?

Kan man ens öppna portar i iPhone?

Nej...en iPhone är ingen brandvägg...det är ett modem.

Som sagt, med Torrent-program får du bara ladda ner med samma hastighet som du laddar upp. Vilken hastighet får du med bredbandskollen för UPP-laddning?

Min personliga erfarenhet med alla andra typer av bredband är att torrent även ger snabbare hastighet än du laddar ned med. Men i detta fall hade jag varit nöjd med den hastigheten. Mäter mellan 1-2 Mbit upp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...