Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man dra momsen om man köper en Mac via sitt företag?


Nöffiboi

Rekommendera Poster

K

Jag undrar om momsen försvinner när man köper en mac från apple store om man köper från ett företag???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar med moms och sedan får du göra avdrag för momsen. (I varje fall om du har tillräckligt stora (moms-)intäkter.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar med moms och sedan får du göra avdrag för momsen. (I varje fall om du har tillräckligt stora (moms-)intäkter.)

 

Detta stämmer väl inte? Jag kan väl handlar en vara utan att betala momsen och sedan vid bokslutet betala in ev restskatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men använder du den privat och inte i ftget SKALL du förmånsbeskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta stämmer väl inte? Jag kan väl handlar en vara utan att betala momsen och sedan vid bokslutet betala in ev restskatt?

 

MOMSEN betalas ALLTID, men har du en momspliktig verksamhet för du dra av ingående moms mot din utgående moms.

Men betalar den till leverantören gör du alltid... (Vissa EU-moms undantag finns, men måste du ställa fråga här om moms. Är nog EU-moms för mkt överkurs.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moms betalar man alltid när man köper en vara, däremot kan vissa tjänster vara momsbefriade - som svensk sjukvård och försäkringar. Men varor är det moms på.

 

Om företaget köper en Mac så tillhör Macen företaget, och då kan man dra av momsen från företagets inbetalning av moms. Dvs, momsen försvinner inte - du måste alltid betala den ändå när du köper varan, men du kan dra bort momspengarna på företagets inventarier från den moms som företaget ska betala in till staten, den moms som företaget lägger på de tjänster och varor som företaget erbjuder. Så när du köper inventarier eller produkter till företaget så får du betala mindre i moms till staten på ditt företags tjänster och varor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta stämmer väl inte? Jag kan väl handlar en vara utan att betala momsen och sedan vid bokslutet betala in ev restskatt?

Jo, det stämmer. Det är samma sak som när företaget köper en vara över disk: Företaget betalar med moms och så får företaget (eventuellt) dra av den senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att konsumentköplagen upphör om du köper via företag. Då gäller köplagen istället, dvs två lika starka parter gör upp om affär. Med andra ord kan du inte reklamera en felaktig vara efter att garantin gått ut osv... Du som företagare anses vara så pass insatt i dina köp att sådant skydd anses nödvändigt. Skulle närmast påstå att det är dumsnålt av en privatperson att "dra momsen" för att det ska bli billigare för stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...