Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla ihop Macbook till TV genom hemnätverk


Brockjim

Rekommendera Poster

Har köpt en Sony tv som har trådlöst wlan inbyggt och ska få igång den med min Macbook så man kan streama ljud o bild från datorn till tvn. Detta tycks ju som alltid vara enkelt i teorin och när man står hos försäljaren på Mediamarkt men när man kommer hem o ska köra igång så krånglar det som vanligt.

Mitt problem är att tvn hittar hemnätverket utan problem men inte mer än så, det står så här.

 

Trådlös enhet Ok

Lokal åtkomst Misslyckades

Internetåtkomst Misslyckades

 

 

Sätter jag i Ethernetkabeln direkt i tvn så funkar det men då kommer man knappast åt datorn.

Måste man ha nåt "Mediacenter" , Appletv eller hur ska ja få datorn till att dela med sej musik, bilder o liknande trådlöst till tvn genom hemnätverket??

 

Dessa grejer använder jag mej av.

Macbook Mac OS X Version 10.4.11

Sony Kdl40ex710

Webstar Scientific Atlanta modem

Airport Express

 

Mycket acksam för kloka svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du behöver en programvara som gör din Mac till DLNA-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej finns det någon bra programvara att rekommendera?? det gör inget om det är gratis heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag kopplat ihop grejjerna jag kör med programmet Serviio det är gratis lätt att begripa och det är menyer på svenska. Provade några andra program men det var inget som funkade lika smidigt som Serviio. Det är ju riktigt kul att komma åt hela datorn genom att fingra på tvns fjärrkontroll bara. En nackdel för mej är att om det är en riktigt högupplöst film så kan det hacka till emellanåt då processorn ligger på 100% o kämpar, det är en Macbook 2Ghz med 2 GB ram. Ja funderar på att byta upp till en Macbook Pro 2,66 Ghz och 8gig ram undrar om det flyter smärtfritt då utan dessa hack ibland???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...