Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

JavaScript framtidens assembler?


set_lo

Rekommendera Poster

Med HTML5 och JavaScript som motor i framtida webb, så ser det onekligen ut som att detta är de mer basala delarna. Tänker tillbaka undefär 5 år i tiden och man (jag) höll fortfarande på med Java/Flash och andra tekniker för att få snurr på sakerna. Om man ville skrädda ihop något med 3D så kunde man göra ungefär så här: http://mrl.nyu.edu/~perlin/experiments/orange/ (Ken Perlin). Men nu går det så pass snabbt framåt (i vissa delar) att man kan göra till och med så här i JavaScript: http://www.zynaps.com/jslab.xml?id=envmap ... Man får väl hoppas att inte Google och Apple och andra dominerande aktörer förstör i alla fall denna möjlighet. Nu när man senast kan läsa om bråket kring videostandarder, Apple vill ha den standard som förordas genom HTML5, Google vill ha sin nypublicerade och Adobe vill naturligtvis köra gamla beprövade bettan: Flash. Har ni som jag imponerats av tranformationen till JavaScript som en sorts framtida assembler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förespråkar visserligen både hmtl 5 och javascript, men det finns dock fortfarande ett stort problem med dessa tekniker - olika webbläsare renderar olika och har olika stöd för html 5 och js. Även om allt fler webbläsare får stöd för html 5 så kommer vi nog länge få dras med att vi måste göra speciallösningar beroende på vilken läsare som slutanvändaren använder. Detta slipper du med Flash och Silverlight, och det är nog också därför som dessa kommer att hänga med i ett bra tag framöver. Dessutom erbjuder dessa funktionalitet som ännu inte alls finns med i html 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de som verkligen totalhatar flash både som användare och rent tekniskt för att jag tycker det är en dålig idé. Dock måste jag säga att har jag en dator som klarar att dra runt flashen så stör det mig inte direkt. Nu med hårdvaruaccelerering vid video har problemen minskat betydligt sålänge man har en någorlunda modern dator. Dock så används flash alldeles för ofta. Den har sin nisch, men för enkla bildspel eller videouppspelning är faktiskt html5/javascript bättre i den utsträckning det fungerar.

 

Silverlight har jag aldrig ens haft installerat. Det är grymt för utvecklare, C# och asp.net är underbart för utvecklare, men det känns lite "just another plugin" och inget som ger mer än Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...