Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min nya MacBook Pro 13 dog av en kortslutning


Jansegel

Rekommendera Poster

Nyinköpt sen två dagar kollade bilder på tv:n med en dvi-kabel med en griffinadapter gick jättebra! Igår

Tredje dagen skulle kolla bilder igen på tv:n, satte in laddaren i vägguttaget och i macen kontakten börja lysa! Därefter tog jag dvikabeln som satt kvar i tv:n och skulle plugga in den i macen, då small det till i dvikabeln vid anslutningen till macen och hela huset slocknade

Och macen är nu död går inte att starta inte ens med supportens hjälp! Är det någon som har varit med om detta? Om jag nu får en ny Mac eller lagad

Vågar man titta på Mac/tv igen? 11.490:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du har vajsing med strömmen hemma och det går knappast på Macens garanti. Låter som en propp rök, och det händer vid överbelastning. Verkligen instabil ström du har hemma. Troligen har du för många apparater inkopplade på samma säkring. Det kan vara så att du hade en extra grej påkopplad eller ansluten när du kopplade in senast och då vart det överbelastning på elnätet i ditt hem. Troligen har du fel på jordningen hemma, eller att jordning saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken får nästan ändras. "Macbook Pro 13" säger ju faktiskt ingenting i sammanhanget.

 

Jävlist trist att höra din historia. Hur bor du? I villa eller radhus? Har du haft problem med strömmen tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ALLTID in sladdar i avstängd maskin.

 

Många som missar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var inte på endast laddning, efter det skulle jag sätta in dvi kabeln i macen så jag hann inte sätta på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var inte på, endast laddning, efter det skulle jag sätta in dvi kabeln i macen, så jag hann inte sätta på den!

 

Var tv:n igång då? Eller i stand-by?

 

Hur bor du? Lägenhet med centralantenn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra gissning är att dator har dött pga spänningsskillnaden mellan dator och tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem tidigare, har jordfelsbrytare i huset och dvärgbrytare !

 

Men vad var det som bröt då? Dvägbrytaren (säkringen) eller jordfelsbrytare? Det spelar lite roll... Även om man inte inte skall koppla med saker igång, så tycker jag inte detta borde hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite lustigt i mina öron det där, en batteriladdare/nätadapter som den till en bärbar dator, bör vara galvaniskt skiljd från det matande nätet. Om du får en jordfelsbrytare att lösa ut så har det gått mer än en krypström från TVn, genom DVI kabeln, datorn och vidare genom nätadaptern som löst ut jordfelsbrytaren. Någonstans borde det alltså finnas ett jordfel, antingen i TVn eller i nätadaptern till Macen.

 

Dessutom skall alla kontakter, som DVI / HDMI kontakter, vara utformade så att du inte vid korrekt inkoppling skall kunna orsaka kortslutning mellan stift i kontakten och även helst inte när du försöker koppla ihop dem på ett felaktigt sätt.

 

Spontant så skulle jag undra om det inte är något fel i själva nätadaptern med en galvanisk kontakt mellan någon av pinnarna i nätkontakten och något stift i kontakten till datorn. Eftersom inte adaptern är gjord för att anslutas till ett jordat uttag så måste sekundärsidan av adaptern vara galvaniskt skiljd från primärsidan. Annars finns det risk för att jorden (dvs. chassi) hamnar på 230 V potential vilket inte är bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa spekulationer om en jordfelsbrytare hade hjälpt eller inte.....spelar en obetydlig roll så här i efterhand eller hur?

Varför tar du inte bara datorn till butiken där du köpte den och sägerr att den bara la av? Du behöver inte förklara vad som hände heller. Har aldrig hört talas om en att en MacBook skulle kortslutas bara för att man satt i en dvi-adapter. Där står ingenstans att man måste stänga av både dator och tv för att ansluta en sådan.

Jag tror att det var fel på din Mac från första början. Gå till butiken där du köpte den och säg bara att den slutade att fungera. Det är ju upp till tillverkaren att bevisa att du gjort något fel efter så kort tid.

 

Sen måste jag säga att det var längesedan jag sett så mycket ordbajseri och "om jag svänger mig med coola ord som så verkar jag bildad".

Faktum är att om inte förfäderna till uppfinnaren av el existerat så hade detta aldrig hänt....ojordat eller inte.

 

Frågan var om trådskaparen kunde lita på kombinationen Mac/TV igen...

Svar: Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror varken att ett överspänningsskydd eller en jordfelsbrytare skulle hjälpt i detta läge.

 

Min misstanke är att felet inte ligger i datorn utan med största sannolikhet i nätadaptern som är defekt och orsakat en kortslutning mellan fas i kontakten och jord/nollan i TV apparaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...