Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ersätta PC med iPad 2?


Zoonylk

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så att vi har en PC laptop som är snart tre år gammal och redan passerat sitt utgångsdatum. Jag sitter med ett par Mac-datorer, medan de andra i familjen använder PC:n. Är det så att när iPad 2 kommer ut; kan man då ersätta den mot en iPad 2? Vad säger ryktena om dess specifikationer?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte byta ut en PC mot en Ipad. Kravet för att kunna använda en Ipad är att du har en dator med Itunes annars kan du inte synka musik, film, applikationer, du kan inte uppdatera eller återställa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag väl men jag har ju redan en massa Macar som jag kan synkronisera den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, även om vissa har kunnat ersätta datorn mot en iPad så är det knappast rekommenderat. Datorn är faktiskt bättre på fler saker än iPaden är även om den har sina fördelar. En av fördelarna är att den är så portabel och detta utnyttjas väl inte riktigt i ett hem. Dessutom är det faktiskt en relativt liten skärm och även om man har ett tangentbord på den kommer man störa sig på att inte kunna använda en mus eller "riktiga datorprogram".

iPad 2 (eller vad den nu kommer heta) kommer inte vara en alltför stor förändring mot den nuvarande. Kamera, retina-display, bättre prestanda samt batteritid, bättre högtalare är väl vad jag tror den kommer att ha.

Lägg till ett par tusenlappar och köp en Mac Mini istället skulle jag säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till ett par tusenlappar och köp en Mac Mini istället skulle jag säga. :)

Men till Mac Mini måste man väl köpa till en massa tillbehör? wink.gif

 

 

Egentligen har ju en iPad tillgång till de flesta "datorprogram", d.v.s. Spotify, Skype och en massa program för Facebook, DN o.s.v. Sen har den ju en inbyggd Mail-klient. Då räcker det med en iPad istället för ännu en dator. Sen är det ju coolare med multi-touch biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan:

* titta på film i vilket format jag vill

* Lyssna på musik i vilket format jag vill

* Installera "riktiga" program

* Använda (bakgrundsbelyst) tangentbord och styrplatta/mus

* Sitta/halvligga/whatever med skärmen i perfekt betraktningsvinkel

* Spela upp CD/DVD

* Koppla in externa diskar

* Möjlighet till intern lagring på 1Tb

* Läsa Minneskort till kameran

* Koppla in Firewire/USB-tillbehör

* Koppla upp mig via TP-kabel

* Se film på TV via datorn

* Använda Facetime/Skype med Audio/video

* Till skillnad mot MBA kan jag byta disk/SSD och utöka RAM-minne när jag vill

 

= Min Macbook Pro.

 

Behov utöver de uppräknade ovan är för mig konstruerade/ursäkter att köpa en dyr leksak/iPad i stället för min nuvarande iPhone4/MacBook Pro

 

:)

Bara min subjektiva syn på saken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu tycker jag att ni missförstår mig totalt.

 

Jag är ute efter ett billigt alternativ till vår sega PC som snart går sönder helt. Förresten har jag redan en MacBook och en 2010 års MacBook Pro att använda till "riktiga" datorprogram. Och en bra MacBook Air kostar ju nästan 12 000 riksdaler. Och om man jailbreakar kan man ju använda en bluetooth-mus också. Inga fler kommentarer om "skaffa en bra dator istället" tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Zoonylk!

 

Jag har själv en iPad sedan början av december.

 

Sedan jag införskaffat iPad så har jag inte använt min iMac i närheten av lika mycket som innan. De gånger jag sitter vid datorn är när jag ska spela eller skriva längre brev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu tycker jag att ni missförstår mig totalt.

 

Jag är ute efter ett billigt alternativ till vår sega PC som snart går sönder helt. Förresten har jag redan en MacBook och en 2010 års MacBook Pro att använda till "riktiga" datorprogram. Och en bra MacBook Air kostar ju nästan 12 000 riksdaler. Och om man jailbreakar kan man ju använda en bluetooth-mus också. Inga fler kommentarer om "skaffa en bra dator istället" tack! :)

 

Får man fråga vad frågan var från början utan att verka oförskämd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vad frågan var från början utan att verka oförskämd?

Frågan var om det gick att ersätta en utgången Windows-PC mot en iPad 2. Då syftar jag på pris, användningsområden. Nu har jag snällt skrivit mina användningsområden och priset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar vara rätt så säker på att det ska bli en iPad. :) I så fall är det bara att köra på, den är grymt härlig att lattja med.

 

 

Men snacka med familjen först och om ni inte har testat den så gör det i någon Macbutik, enkelt uttryckt är det faktiskt bara en iPhone med en större skärm. Den är suverän att "konsumera media" med medans den inte alls är lika bra att "producera media med". Med det menar jag att om familjens intressen bara ligger i att surfa, spela iOS-spel, Facebooka och maila är det ett bra val. Men så fort någon vill göra ett kalkylark, skriva en blogg eller redigera bilder så blir man lätt frustrerad med en iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var svaret jag ville ha! :) Om någon ska "producera media" så använder vi ju MacBook till det. Alla i familjen har känt på en, jag har även en iPhone så vi är rejält informerade om vad vi faktiskt funderar på att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Zoonylk!

 

Jag har själv en iPad sedan början av december.

 

Sedan jag införskaffat iPad så har jag inte använt min iMac i närheten av lika mycket som innan. De gånger jag sitter vid datorn är när jag ska spela eller skriva längre brev.

Hej Mew156!

 

Tack för svaret, det hjälpte mycket! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort ungefär det du funderar över. Min gamla slöa Dell laptop behövdes bytas ut och jag valde mellan en MB Air och iPad.

Har ingen aning om vad iPad2 kan tänkas innehålla, men är grymt nöjd över mitt byte. Använder den mycket i skolan och för presentationer och för anteckningar. Surfar mycket och ser en del film med VLC. Tycker den ersatte min laptop på ett perfekt sätt. Lättare och bättre batteri, snyggare och allmänt trevligare. Dock krävs det en stationär eller kraftfullare pc/mac när man ska spela/redigera bilder etc. Såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte byta ut en PC mot en Ipad. Kravet för att kunna använda en Ipad är att du har en dator med Itunes annars kan du inte synka musik, film, applikationer, du kan inte uppdatera eller återställa den.

 

Är inte iPad en dator?

Jag menar om du köper en dator måste du ju lägga in allt från din gamla dator.

Saker du inte lägger in den vägen kan du ju hämta på internet som med din vanliga dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har tillgång till "riktiga" datorer i familjen så tycker jag att en iPad mycket gott och väl kan ersätta en gammal PC.

 

Har en MacBook Pro sedan innan, men sedan jag skaffade iPad så använder jag den uppskattningsvis 80-90% av tiden jag spenderar på de vanliga datorsysslorna som att surfa och liknande. Resten är på datorn, och då oftast när det är nån enstaka grej jag inte kan göra på iPaden, eller om jag bara känner för att använda ett fysiskt tangentbord.

 

Så, så länge det finns riktiga datorer att "falla tillbaka på" vid behov så är en iPad nog en bra investering att ha inom familjen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen kommer skillnaden mellan nuvarande padda och gen 2 vara minimal så egentligen skulle jag råda dig köpa nuvarande när gen 2 kommer ut,... Till ett bättre pris!! ;) jag tycker definitivt du kan ersätta din gamla pc mot en padda,... Visst har den sina begränsningar men att vara ett komplement till din Mac miljö är helt rätt! Idag använder jag paddan mer än mina andra datorer, just pga av smidigheten att kunna plocka fram plattan, kolla något snabbt, skriva mail och sedan lägga den på hyllan. Hur smidigt som helst!

En annan viktig parameter är ju att ha både 3G och WiFi, detta är ju egentligen en självklarhet, paddan funkar bäst när den har något att koppla upp sig mot! Internminnet är givetvis lika viktigt, finns inget skäl till att inte köpa den med störst minne, detta går åt, speciellt efter ett par års användning, det kommer bli smäckat i den.

Så,.. Kör hårt, släng ut pc, alla kommer ha nytta av den! Frågan är om du kommer fram till att använda den,...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen kommer skillnaden mellan nuvarande padda och gen 2 vara minimal så egentligen skulle jag råda dig köpa nuvarande när gen 2 kommer ut,... Till ett bättre pris!! ;) jag tycker definitivt du kan ersätta din gamla pc mot en padda,... Visst har den sina begränsningar men att vara ett komplement till din Mac miljö är helt rätt! Idag använder jag paddan mer än mina andra datorer, just pga av smidigheten att kunna plocka fram plattan, kolla något snabbt, skriva mail och sedan lägga den på hyllan. Hur smidigt som helst!

En annan viktig parameter är ju att ha både 3G och WiFi, detta är ju egentligen en självklarhet, paddan funkar bäst när den har något att koppla upp sig mot! Internminnet är givetvis lika viktigt, finns inget skäl till att inte köpa den med störst minne, detta går åt, speciellt efter ett par års användning, det kommer bli smäckat i den.

Så,.. Kör hårt, släng ut pc, alla kommer ha nytta av den! Frågan är om du kommer fram till att använda den,...

 

Internminnet kan man inte bestämma själv, säljs bara med 256mb. Du kan dock välja den med störst flashminne 64gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren! Får nog bli så att vi först köper oss en ordentlig iMac med i7-processor och sedan kompletterar med en iPad 2. MacBook är ju svårare att ta med sig och iMac gör ju sysslorna bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...